RSS Feeds

Translate


3.26.2012

Selamat hari lahir @ sanah helwah!

Terima kasih saya ucapkan kepada semua yang memberi ucapan pada 23 Mac lepas kepada saya. Cuma saya ingin mengutarakan satu pandangan berkenaan dengan sambutan hari lahir. Saya tak sempat melakukannya pada hari itu kerana sibuk dengan urusan Seminar Serantau Maqasid Al-Quran.
Menurut pencarian saya terhadap hadith-hadith yang membicarakan sambutan hari lahir, hanya ada satu hadith sahaja yang relevan iaitu hadith di mana Nabi s.a.w. ditanya tentang puasa hari Isnin lalu beliau menjawab "pada hari itu aku dilahirkan". Justeru, berdasarkan hadith itu, jika kita ingin menyambut hari lahir, maka caranya adalah dengan berpuasa pada hari itu; jika lahir hari Rabu, maka kalau nak sambut hari lahir, puasalah setiap hari Rabu (cuma masalahnya ialah perkara ini hanyalah pandangan saya yang tidak boleh diterima kerana tidak mendapat restu para ulama. Mereka mengatakan puasa pada hari kelahiran adalah Sunnah Nabi yang tidak boleh dibuat oleh orang lain; ertinya kita tak boleh jadikan hari Rabu hari puasa sunat jika kita lahir pada hari itu, berbeza dengan Hari Isnin di mana menjadi sunat untuk kita berpuasa padanya. Wallaahu a'lam).
Satu perkara lagi, sebenarnya tiada pula dalil yang membenarkan kita mengucapkan "Selamat Hari Lahir" @ "Sanah Helwah" @ "Happy Birthday" and so on, okay. Perkara ini diimport ke dalam Islam secara tidak sah daripada amalan orang kafir.
Anyway, this is just a voice from the bottom of my heart to be delivered to my dear brothers and sisters, whom i believe are very enthusiastic to hold on to the way of our beloved Prophet sallallahu alaihi wa sallam.
Semoga Allah memudahkan kita untuk berpegang kepada kebenaran walaupun pahit... Aamiiin.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails