RSS Feeds

Translate


2.12.2011

Ya Allah! Selamatkan bumi Mesir

Cetak Halaman

Apa yang berlaku di bumi Tunisia dan Mesir sememangnya menyedihkan. Semoga Allah memudahkan urusan mereka mendapat kebenaran dan keadilan. Kita, umat Islam di Malaysia harus bersyukur dengan nikmat keamanan yang dikurniakan Allah Ta'ala. Kesyukuran itu haruslah diterjemahkan dengan penghayatan terhadap al-Quran dan al-Sunnah. Rakan-rakan Arab saya ada menyatakan bahawa rakyat Malaysia, khususnya Umat Islamnya hidup dalam pelbagai nikmat yang tidak dikecapi oleh mereka di negara mereka. Penghayatan Islam di Malaysia amat mudah berbanding sebahagian negara Arab. Mereka menambah lagi bahawa umat Islam Malaysia boleh dikatakan agak lalai; tanggungjawab dakwah kurang dipergiatkan sedangkan ruang danpeluang terbuka luas.

Sama-samalah kita mendoakan kesejahteraan bumi Mesir dan rakyatnya, khususnya yang Islam. Hendaklah kita mengambil iktibar daripada apa yang berlaku di sana. Para pemimpin seharusnya menerapkan keadilan dan memastikan tanggungjawab dilaksana dengan penuh ketaqwaan, manakala rakyat pula hendaklah membantu kerajaan dalam perkara ma’ruf dan menegur dengan penuh berhemah terhadap sesuatu kemungkaran yang berlaku. Elakkanlah perpecahan dan persengketaan yang hanya akan melemahkan umat Islam di masa kita amat memerlukan kesatuan dan kekuatan.

Ya Allah, bantulah Islam dan umat Islam… Ya Allah, kembalikanlah mereka ke jalanMu…Ya Allah bantulah umat Islam agar dapat mengatasi musuh mereka… Amiin…

0 comments:

Related Posts with Thumbnails