RSS Feeds

Translate

10.29.2010

Sekitar Perbahasan Ustaz Fathul Bari di Perhimpunan UMNO

Cetak Halaman

Assalamu alaikum ikhwah yang dihormati sekelian,

Setelah melihat perbahasan Ustaz Fathul Bari di perhimpunan UMNO tempoh hari melalui you tube dapatlah saya rumuskan perkara-perkara berikut:

1- UFB menekankan etika menasihati pemimpin menurut Ahlis Sunnah wal Jamaah, di mana menasihati pemimpin perlulah dilakukan dengan sehikmah mungkin, antara lain dengan menjadikan nasihat itu sebagai perkara yang peribadi, tidak dilakukan di khalayak ramai, tidak menjatuhkan kredibiliti dan air mukanya.

Respon saya: Saya rasa perkara ini jelas bagi sesiapa sahaja yang mengkaji hadit-hadith berkenaan dengan menasihati pemimpin. Hadith-hadith itu memang mengarahkan kita agar penuh beretika dalam menyampai nasihat dan teguran kepada pemimpin.

2- UFB menyelar perbuatan sesetengah parti pembangkang yang sering menyerang dan mencari kelemahan pemimpin. Beliau juga ada menyebut nama individu yang dikaitkan dengan IFF, yang dianggap meredai kemungkaran IFF tanpa menyelidiki terlebih dahulu adakah benar individu itu meredai kemungkaran yang berlaku dalam IFF.

Respon saya: Janganlah parti pembangkang berasa tertekan dengan ucapan beliau ini. Saya yakin beliau hanya ingin menerangkan hujah pertama di atas berkenaan etika nasihat dan bukannya menimbulkan permusuhan. Tidak sama sekali.

Berkenaan dengan menyelidik terlebih dahulu sesuatu urusan, khususnya perihal IFF, saya juga bersetuju dengan pandangan UFB kerana memang kita diarahkan berbuat demikian berkaitan khabar-khabar yang disampaikan secara ‘mafhum’ seperti, “Dia penaung, pasti dia reda.” Saya ingin menegaskan bahawa ‘mafhum’ seperti ini tidak wajar diterima, sebaliknya perlu ditapis terlebih dahulu. Jika selepas ditanya, jawapannya ialah, “Ya, saya yang suruh buat macam itu,” maka di sini perlulah individu itu dinasihati. Tetapi jika jawapannya ialah, “Saya tidak tahu tentang itu, tanya pengarah program, dia yang uruskan semua itu,” maka amat tidak wajar individu itu dipersalahkan.

3- UFB ada berpantun memuji Presiden dan Timbalan Presiden.

Respon saya: Jika pujian itu melampau dan tidak benar maka sememangnya pantun dan pujian itu maksiat. Akan tetapi saya dapati pantun itu tidak mengandungi apa-apa unsur melampau atau zalim atau maksiat, justeru saya tidak rasa perkara itu perlu diselar.

4- UFB ada mencadangkan penubuhan Majlis Ulama UMNO.

Respon saya: Alhamdulillah, kami memang amat mengharapkan cadangan ini dapat dipertimbangkan oleh pucuk pimpinan UMNO, dan disokong oleh semua termasuklah parti pembangkang.

Akhir kata, respon saya ini bukanlah tujuannya untuk mempertahankan UFB sebagai Jurucakap iLMU, akan tetapi saya berharap dapat menjelaskan persoalan yang timbul daripada perbahasan beliau tempoh hari.

Saya menyeru semua pihak agar sentiasa mencari keredaan Allah Ta‘ala dan sentiasa melihat kepada aspek yang positif dalam sebarang ucapan dan perbahasan. Jika kita sentiasa melihat yang negatif, ketahuilah bahawa tiada manusia yang sempurna di atas muka bumi ini.

Pada masa yang sama, kita tetap berkewajipan menasihati samada menyokong mahupun menegur pemimpin dan juga masyarakat dengan cara pendekatan dan penyampaian yang terbaik untuk ‘mad‘uw’ (orang yang didakwah dan dinasihat) dan bukannya menurut selera kita sebagai ‘da‘iy’ (pendakwah dan penasihat).

Sekian, semoga bermanfaat.

4 comments:

muhammad_efendie said...

Alhamdulillah..semoga Allah memberkati dan memudahkan urusan Ustaz Fadlan dan Ustaz Fathul Bari di dalam menasihati para pemimpin islam kita dengan hikmah dan menuruti Allah dan RasulNya..

Anonymous said...

tengok kut youtube ? hadir la sendiri .. kan awak tu ahli.

p/s: tidak cukup maruah untuk mengulas peranan Ulama Muda UMNO
sumber :
http://saifulislam.com/?p=8798

Anonymous said...

ulama' muda UMNO patut tengok ni ..


http://www.youtube.com/watch?v=Q9eV-VOQj0M

Anonymous said...

Kalau xmasuk UMNO macamana nak cari gelaran dan cari makan.

dari sebelum merdeka hingga zaman najis, dok baca sejarah tak reti2 jugak.

“Orang-orang Munafik lelaki dan perempuan, setengahnya adalah sama dengan setengahnya yang lain; mereka masing-masing menyuruh dengan perbuatan yang jahat, dan melarang daripada perbuatan yang baik. Dan mereka pula menggenggam tangannya (bersifat bakhil kedekut). Mereka telah melupakan Allah dan Allah juga melupakan (tidak menghiraukan) mereka. Sesungguhnya orang-orang Munafik itu, merekalah orang-orang yang fasik.” [Al-Taubah 9: 67]

Oleh itu, biarkanlah mereka (Wahai Muhammad) tenggelam dalam kesesatannya dan leka bermain-main (dalam dunianya), sehingga mereka menemui hari yang dijanjikan kepada mereka (untuk menerima balasan)! [al-Ma'aarij 70: 42]

Selamatkanlah negara kami ya Allah!

Related Posts with Thumbnails