APLIKASI TAKHRIJ AL-HADITH
DALAM PENULISAN ILMIAH: PENYELARASAN
DI INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI,
INSTITUSI AGAMA DAN MEDIA
CETAK DI MALAYSIA
Fadlan bin Mohd. Othman
Student Affairs Division
Al-Madinah International University
(Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah
Fakulti Pengajian Islam UKM)
&
Mohd. Fadhil bin Mohd. Faudzi,
Dr Azwira Abdul Aziz dan Dr. Wan Nasyrudin
Wan Abdullah
Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah
Fakulti Pengajian Islam UKM
Abstrak
Artikel ini memperlihatkan
aplikasi Takhrij al-Hadith di zaman silam dan perbandingannya di masa kini.
Perbincangan disusuli dengan memfokuskan tahap-tahap metod Takhrij al-Hadith
dalam penulisan ilmiah khususnya di institusi pengajian tinggi Malaysia dengan
mengutarakan beberapa kriteria penting dalam menyatakan rujukan hadith. Tujuan
utama artikel ini adalah untuk menjamin tahap autentisiti dan kredibiliti
al-Hadith sebagai sumber primer dalam pengajian ilmu Islam. Artikel ini
menggesa para siswazah dan pensyarah di institusi pengajian tinggi Malaysia
agar dapat merealisasikan Takhrij al-Hadith dalam pembikinan artikel ilmiah,
sekurang-kurangnya pada tahap yang paling minima berdasarkan
kemudahan-kemudahan yang ada. Usaha murni ini perlu juga dipikul oleh institusi
agama, para pendakwah, para penulis dan sesiapa sahaja yang menyebarkan hadith
dalam bentuk bertulis di Malaysia khususnya dan Nusantara umumnya.
1.
Menyusuri Sejarah Al-Takhrij sepanjang zaman:
Perbandingan dan Pengamatan
Sejarah adalah suatu perkara yang penting untuk
dipelajari dan dikaji demi mendapat pengajaran dan inspirasi. Kegemilangan umat
Islam telah berlaku di zaman silam manakala kelemahannya muncul di zaman
terkemudian. Hendaklah diketahui bahawa usaha memurnikan hadith-hadith tidak
akan berhasil sekiranya individu yang berkenaan tidak memanfaatkan kemudahan
yang disediakan oleh Allah Tacala untuk umat Islam dewasa ini.
Bayangkan bagaimana satu ketika
dahulu para ulamak bertungkus-lumus mengembara ke negeri-negeri yang jauh
dengan menaiki unta atau mungkin juga dengan berjalan kaki sahaja hanya untuk
mendapatkan kepastian bahawa sesuatu hadith itu adalah benar-benar hadith Rasulullah
s.a.w.! Dengan kemudahan yang asas mereka berjaya mencapai kecemerlangan yang
begitu tinggi. Bagaimana pula dengan kita di abad yang serba moden lagi canggih
ini?
Bukankah sepatutnya, dengan
kemudahan yang hebat, kita sepatutnya berjaya mencapai kecemerlangan yang lebih
tinggi daripada pencapaian mereka dahulu? Itulah logiknya, akan tetapi mungkin
juga kita ketinggalan dari satu sudut penting iaitu ‘al-Himmah al-cAliyah’/kemahuan
yang tinggi. Mereka mempunyainya sedangkan kebanyakan kita kehilangannya. [i]
Gambarajah 1: Perbandingan dahulu dan sekarang dalam aplikasi
Takhrij al-Hadith
Dahulu
|
Sekarang
|
Sumber hadith yang amat jauh, memerlukan pengembaraan
yang memakan masa yang lama.
|
Sumber hadith yang dekat, hanya dengan petikan jari.
|
Kedaifan sistem pengangkutan dan kelembapan transaksi
maklumat
|
Kehebatan sistem pengangkutan dan kepantasan transaksi
maklumat
|
Semangat yang amat cekal dan tinggi
|
Semangat yang amat lemah dan alpa
|
2.
Tahap-tahap pembentangan aplikasi Takhrij
al-Hadith dalam penulisan ilmiah:
Selepas dilakukan takhrij iaitu usaha mengenalpasti sumber
sesuatu hadith, seseorang pengkaji itu akan membentangkan natijah usahanya itu.
Pembentangan ini dilakukan dalam bahan bertulis. Apakah bentuk pembentangan
al-Takhrij yang unggul? Perkara ini dapat dikategorikan seperti berikut:
2.1.Pembentangan aplikasi Takhrij
al-Hadith tahap kelas pertama
Pembentangan al-Takhrij tahap kelas pertama
ialah yang menepati ciri-ciri berikut:
a.
Telah merujuk kepada semua sumber autentik Hadith merangkumi
sumber asal, separa asal dan bukan asal.
b.
Mencatatkan kesemua sumber-sumber itu dengan menjelaskan
Kitab dan Bab serta Nombor.
c.
Melakukan dan mencatatkan analisa sanad dan matan hadith
dari sumber-sumber itu.
d.
Menjelaskan tahap kesahihan hadith secara terperinci
berdasarkan biodata periwayat dan ketepatan matan, dengan menyatakan kata-kata
ulamak yang muktabar atau penilaian sendiri.
Kebiasaannya pembentangan al-Takhrij tahap kelas
pertama ini dilakukan dalam karangan-karangan ilmiah para ulama dan tesis-tesis
ilmiah para siswazah yang sememangnya menjurus kepada bidang al-Takhrij.
2.2.Pembentangan aplikasi Takhrij al-Hadith tahap kelas kedua
Pembentangan al-Takhrij tahap kelas kedua ialah
yang menepati ciri-ciri berikut:
a.
Telah merujuk kepada satu atau beberapa sumber autentik
Hadith yang asal sahaja.
b.
Mencatatkan sumber-sumber itu dengan menjelaskan Kitab dan
Bab. Nombor pula mungkin dinyatakan.
c.
Menjelaskan tahap kesahihan hadith itu secara agak
terperinci, dengan menyatakan kata-kata ulamak yang muktabar atau penilaian
sendiri.
Kebiasaannya pembentangan al-Takhrij tahap kelas
kedua ini dilakukan dalam karangan-karangan ilmiah para ulama dan tesis-tesis
ilmiah para siswazah yang tidak menjurus kepada bidang al-Takhrij.
2.3.Pembentangan aplikasi Takhrij al-Hadith tahap kelas ketiga
Pembentangan al-Takhrij tahap kelas ketiga ialah
yang menepati ciri-ciri berikut:
a.
Telah merujuk kepada satu sumber autentik Hadith yang asal
sahaja.
b.
Mencatatkan sumber itu dengan menjelaskan Kitab dan Bab. Nombor
pula mungkin dinyatakan.
c.
Menjelaskan tahap kesahihan hadith itu secara ringkas,
dengan menyatakan kata-kata ulamak yang muktabar atau penilaian sendiri.
Kebiasaannya pembentangan al-Takhrij tahap kelas
ketiga ini dilakukan dalam karangan-karangan ilmiah para ulama dan tesis-tesis
ilmiah para siswazah yang tidak menjurus kepada bidang al-Takhrij dan bertujuan
untuk ringkas.
Nota:
1.
Mengapa nombor hadith dirasakan tidak penting dalam tahap 2
dan tahap 3, berbanding penyataan kitab dan bab?
Penulis menjelaskan dalam pembentangan Takhrij
al-Hadith tahap kelas kedua dan ketiga bahawa nombor hadith boleh ditulis atau
sebaliknya kerana penulis dapati di luar sana terdapat pelbagai cetakan bagi
sumber-sumber hadith merangkumi sumber primer, sekunder dan tritier. Nombor
hadith dalam satu cetakan mungkin sahaja akan berbeza dengan nombor hadith yang
sama dalam cetakan lain. Para ilmuan di Malaysia pula tidak pernah bersepakat
untuk memilih cetakan sumber hadith yang spesifik. Justeru, sekiranya sesuatu
penulisan ilmiah itu hanya menyatakan nombor hadith sahaja, tanpa nama kitab
mahupun bab, perkara ini akan merumitkan proses siasatan lanjutan terhadap
kesahihan maklumat berkenaan hadith tersebut, seperti pendalilan, terjemahan
dan status. Sebaliknya, jika nama kitab dan nama bab dinyatakan, proses
siasatan dan penjejakan akan dapat dibuat dengan mudah kerana kitab dan bab
kebiasaannya serata walaupun dalam cetakan-cetakan yang berbeza.
2.
Mungkin akan timbul satu soalan lain iaitu perkara ini
tidak relevan dengan adanya pelbagai perisian hadith yang canggih dan dapat menjejak
sesuatu hadith dengan tuntas dan pantas.
Penulis menjawab soalan ini dengan mengatakan
bahawa perisian hadith yang canggih ini tidak dimiliki oleh semua ilmuan yang
berkecimpung dalam bidang hadith apatah lagi oleh ilmuan yang berada dalam
pengkhususan lain. Di samping itu, apabila berlaku sesuatu yang tidak diduga
seperti keterbatasan akses internet ataupun keghaiban letrik, pastinya rujukan
bercetaklah yang akan menjadi teman setia ilmuan terbabit.
2.4.Pembentangan aplikasi Takhrij al-Hadith tahap gagal
Pembentangan al-Takhrij tahap gagal ialah yang
menepati ciri-ciri berikut:
a.
Tidak menekankan rujukan kepada mana-mana sumber autentik
Hadith. Mungkin dinyatakan dan mungkin juga tidak.
b.
Tidak menekankan catatan terperinci sumber autentik.
Mungkin dibuat dan mungkin juga tidak.
c.
Tidak menjelaskan langsung tahap kesahihan hadith itu.
Kebiasaannya pembentangan al-Takhrij tahap kelas
kedua ini dilakukan dalam karangan-karangan individu yang tidak terdedah kepada
ilmu Hadith.
Gambarajah 2: Tahap-tahap Pembentangan Aplikasi Takhrij
al-Hadith
Takhrij Hadith
|
Rujuk Sumber Autentik
|
Catatan Terperinci Sumber Autentik
|
Catatan Analisa Sumber Autentik
|
Penjelasan Status Sahih atau Dacif
atau Mawduc
|
||||||
Primer
|
Sekunder
|
Tertier
|
Kitab
|
Bab
|
Nombor
|
Sanad
|
Matan
|
Terperinci
|
Ringkas
|
|
Kelas 1
|
@
|
@
|
@
|
@
|
@
|
@
|
@
|
@
|
@
|
-
|
Kelas 2
|
@
|
-
|
-
|
@
|
@
|
@
?
|
-
|
-
|
@
|
-
|
Kelas 3
|
@
|
-
|
-
|
@
|
@
|
@
?
|
-
|
-
|
-
|
@
|
Gagal
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
?
|
@ ertinya: ada
- ertinya: tiada
? ertinya: kemungkinan besar tiada
3.
Pembentangan Aplikasi Takhrij al-Hadith tahap minima:
tuntutan utama dan tanggungjawab bersama
Di dalam sebuah hadith, Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
كَفَى بِالْمَرْءِ كَذِبًا أَنْ يُحَدِّثَ بِكُلِّ مَا سَمِعَ [ii]
Maksudnya: Cukuplah dosa seseorang itu, apabila dia
menyebut semua yang dia dengar.
Rasulullah s.a.w. telah meletakkan satu tugas
bagi setiap individu yang hidup di atas muka bumi ini. Setiap individu akan
dipersoal dan dipertanggungjawabkan terhadap tugasnya itu. Di antara tugas
individu apabila mendengar sesuatu khabar ialah memastikan kesahihannya.
Sekiranya individu itu tidak memberi perhatian terhadap perkara ini, dia
berisiko tinggi terjerumus dalam meriwayatkan hadith mawduc [iii].
Hukum periwayatan hadith mawduc adalah amat serius. Periwayatan hadith mawduc
dapatlah dibahagikan kepada tiga bahagian seperti berikut:
1-
Secara Sengaja:
Para ulamak telah bersepakat mengatakan bahawa
hukum meriwayatkan hadith mawduc adalah haram berdasarkan kepada
hadith Nabi s.a.w. :
إِنَّ كَذِبًا عَلَيَّ لَيْسَ كَكَذِبٍ عَلَى أَحَدٍ مَنْ كَذَبَ
عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنْ النَّارِ [iv]
Maksudnya : Sesungguhnya penipuan ke
atasku tidak seperti penipuan ke atas orang lain. Sesiapa yang menipu ke atasku
secara sengaja maka hendaklah dia sediakan tempatnya dalam neraka.
2- Secara
Tidak Sengaja:
Orang yang melakukan perkara ini iaitu
meriwayatkan hadith mawduc secara tidak sengaja pula,
dia dimaafkan dan tidak mendapat apa-apa dosa berdasarkan hadith Nabi
s.a.w. :
إِنَّ اللَّهَ تَجَاوَزَ عَنْ أُمَّتِي الْخَطَأَ
وَالنِّسْيَانَ وَمَا اسْتُكْرِهُوا عَلَيْهِ [v]
Maksudnya: Sesungguhnya Allah mengampunkan maksiat yang
dilakukan umatku kerana tersilap, terlupa atau dipaksa.
3- Secara
Jahil atau Sambil Lewa:
Orang yang meriwayatkan hadith mawduc
secara jahil atau sambil lewa pula, dia tidak dimaafkan dan tetap akan mendapat
dosa menyebarkan hadith mawduc walaupun dosa ini tidaklah sama
seperti dosa orang yang mengetahui tentang kepalsuan hadith itu. Ini berdasarkan
beberapa dalil seperti berikut:
a. Firman
Allah Ta’ala (Surah al-Isra’ :36) :
{ولا
تقف ما ليس لك به علم }
Maksudnya : Dan janganlah
engkau ikut apa yang engkau tidak mempunyai ilmu tentangnya.
b. Hadith :
مَنْ حَدَّثَ
عَنِّي بِحَدِيثٍ يُرَى أَنَّهُ كَذِبٌ فَهُوَ أَحَدُ الْكَاذِبِينَ [vi]
Maksudnya : Sesiapa yang
meriwayatkan hadith daripadaku sedang ianya diketahui sebagai tipu, dia dikira
salah seorang daripada golongan penipu.[vii]
c. Hadith :
الْقُضَاةُ ثَلَاثَةٌ وَاحِدٌ فِي الْجَنَّةِ وَاثْنَانِ
فِي النَّارِ فَأَمَّا الَّذِي فِي الْجَنَّةِ فَرَجُلٌ عَرَفَ الْحَقَّ فَقَضَى
بِهِ وَرَجُلٌ عَرَفَ الْحَقَّ فَجَارَ فِي الْحُكْمِ فَهُوَ فِي النَّارِ
وَرَجُلٌ قَضَى لِلنَّاسِ عَلَى جَهْلٍ فَهُوَ فِي النَّارِ [viii]
Maksudnya : Para qadhi
terbahagi tiga; satu dalam syurga dan dua dalam neraka. Qadhi yang di dalam
syurga ialah yang mengetahui kebenaran lalu menghukum dengannya. Qadhi yang
mengetahui kebenaran lalu menzalimi dalam hukum, dia dalam neraka. Qadhi yang
menghukum antara manusia dalam keadaan jahil pula, dia dalam neraka.[ix]
Justeru, dapatlah diperjelaskan tugas setiap individu muslim
dalam perkara ini seperti berikut:
1-
Tugas orang yang
tidak berilmu atau kurang ilmu:
Orang yang tidak berilmu berperanan besar di
dalam usaha untuk memurnikan hadith Nabi s.a.w.. Di antara perkara yang boleh
dilakukan oleh mereka ialah:
a.
Bertanya kepada Ilmuan dalam bidang hadith tentang hadith yang
dijumpai:
Orang
yang tidak mampu membuat penilaian antara hadith-hadith hendaklah bertanya
kepada orang alim yang pada hematnya dapat memberi jawapan yang lebih menepati
kebenaran. Selepas itu dia mestilah menerima jawapan tersebut. Kemudian
sekiranya dia dapati ada jawapan lain yang lebih menepati kebenaran dari
jawapan pertama hendaklah dia beramal dengan jawapan yang lebih tepat. Firman Allah Tacala di dalam surah
Al-Anbiya (21:7):
{فَاسْأَلُوْا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ
كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ}
Maksudnya: Maka bertanyalah kamu kepada Ahluz Zikri jika kamu
tidak mengetahui.
b.
Bertanya kepada penceramah tentang hadith yang disampaikan:
Di samping itu, orang awam yang mendengar
sesuatu hadith yang disampaikan oleh seseorang penceramah juga hendaklah
memberanikan diri untuk bertanya kepada penceramah berkenaan tentang kesahihan
hadith yang disampaikannya. Usaha ini akan membuatkan para penceramah lebih
berhati-hati pada masa akan datang apabila ingin membawa dalil khususnya
hadith-hadith Nabi s.a.w.. Secara tidak langsung orang yang bertanya itu telah
membantu memurnikan hadith Nabi s.a.w. Akan tetapi perlulah ditekankan bahawa
bertanya itu ada adab-adabnya. Eloklah sekiranya ditanya dengan cara yang baik
dan bukannya dengan lafaz-lafaz yang menjatuhkan maruah dan kewibawaan para
penceramah.
Sekiranya penceramah mengatakan
hadith itu sahih, hendaklah dia menerima jawapan itu. Kalau dia masih rasa ragu
dan sangsi, maka dia boleh kembali ke langkah pertama iaitu bertanya kepada
orang yang lebih pakar dalam hadith.
2. Tugas untuk para pelajar dan ilmuan:
Di samping orang awam, para pelajar dan ilmuan
juga memainkan peranan yang penting dalam memurnikan hadith Nabi s.a.w.. Di
antara usaha yang boleh mereka lakukan ialah:
a.
Merujuk kepada ilmuan dalam bidang Hadith tentang hadith yang
dijumpai:
Sekiranya pelajar dan ilmuan itu bukan dalam
pengkhususan hadith, maka di sini hendaklah dia merujuk kepada ahli dalam
bidang hadith untuk mengenalpasti kesahihan sesuatu hadith yang dijumpainya.
Setakat ini, usaha ini boleh dilakukan secara individu. Akan tetapi, disebabkan
perkara ini amat penting, sudah tiba masanya untuk difikirkan penubuhan
institusi-institusi yang berkewajipan mengenalpasti status hadith-hadith yang
sering digunapakai dalam masyarakat. Pihak universiti dan jabatan agama
pastinya dapat memainkan peranan penting dalam merealisasikan kerohanian yang
suci dari sebarang penggunaan hadith yang tidak makbul. Pihak yang berautoriti
juga dapat ditubuhkan untuk mengeluarkan cop "lulus" dari sudut
hadith, bagi bahan-bahan cetakan seperti buku, makalah, khutbah dan sebagainya.
b.
Mewujudkan Maktabah Hadithiyyah Asasiyyah:
Usaha lain yang boleh dilakukan ialah dengan
mewujudkan Maktabah Hadithiyyah Asasiyyah. Maktabah Hadithiyyah ‘Asasiyyah
ialah koleksi perpustakaan hadith pada tahap minima. Secara umumnya, dapatlah
dibahagikan kemudahan ini kepada dua bahagian iaitu:
i.
Bahan bercetak:
Sekurang-kurangnya bahan bercetak yang patut ada
pada seseorang pencinta hadith ialah:
·
Kitab-kitab primer (asal) hadith, sekurang-kurangnya enam
kitab berikut iaitu:
1.
Sahih al-Bukhari.
2.
Sahih Muslim.
3.
Sunan Abi Daud.
4.
Sunan al-Tirmizi.
5.
Sunan al-Nasa’i.
6.
Sunan Ibn Majah.
Kesemua kitab-kitab ini boleh
didapati dalam satu jilid setiap satu, dengan penjelasan kedudukan hadith
samada sahih atau dacif oleh al-Syaikh al-Albani rahimahullah bagi
Sunan Abi Daud, al-Tirmizi, al-Nasa’i dan Ibn Majah.
·
Kitab yang mengumpul dan mengtakhrijkan
hadith-hadith, seperti;
1.
Sahih al-Jamic al-Saghir
2.
Dacif al-Jamic al-Saghir
3.
Himpunan Hadith-hadith Sahih
4.
Himpunan Hadith-hadith Dacif dan Mawduc
ii.
Maktabah Elektronik:
Kemajuan teknologi moden ini era ini telah
dimanfaat oleh sekumpulan umat Islam yang telah berjaya mewujudkan
sumber-sumber elektonik yang mendukung kewibawaan hadith. Sumber-sumber
elektronik ini dapat dipecahkan pula kepada dua kategori iaitu:
·
Cakera Padat, seperti;
1. Al-Jamic al-Kabir
li Kutub al-Turath al-cArabi wa al-Islami terbitan Markaz al-Turath
li al-Barmajiyyat.
2. al-Maktabah al-Alfiyyah li
al-Sunnah al-Nabawiyyah terbitan Markaz al-Turath li Abhath al-Hasib al-Aali.
3. Mawsucat
al-Ahadith al-Dacifah wa al-Mawducah terbitan Markaz
al-Turath li Abhath al-Hasib al-Ali.
4. Mawsucat
al-Hadith al-Sharif terbitan Sharikat Harf.
5. Jawamic al-Kalim
terbitan Syarikat Ufuq li al-Barmajiyyat.
6. al-Maktbah al-Shamilah yang
disebarkan secara percuma di alam maya oleh sekumpulan pencinta hadith.
·
Laman sesawang, seperti;
- al-Durar al-Saniyyah atau ‘dorar.net’, yang
didapati penulis sebagai satu akses terbaik di alam maya dalam memudahkan
pencarian hadith dan penilaiannya berdasarkan ulasan-ulasan para ulamak
muktabar dalam bidang yang mulia ini.
c.
Memberi penekanan kepada Takhrij Hadith secara minima dalam
setiap kertas kerja:
Satu perkara yang amat penting yang perlu diberi
perhatian oleh semua pelajar dan para ilmuan ialah penekanan kepada Takhrij
Hadith secara minima dalam setiap kertas kerja yang disiapkan untuk apa sahaja
majlis. Untuk usaha ini pelajar dan ilmuan mestilah membuat rujukan Takhrij
untuk setiap hadith yang dinyatakan dalam kertas kerjanya seperti yang telah
dinyatakan di atas, iaitu dengan menyatakan sumber hadith, kitab, bab, nombor
dan penerangan samada hadith itu Makbul (Sahih dan Hasan) atau Mardud (Dacif
dan Mawduc). Dapatlah diringkaskan pembentangan aplikasi Takhrij
al-Hadith minima ini dengan (KBRH) iaitu: Kitab (Tajuk) Bab (Sub
tajuk) Raqm (Nombor) dan Hukm (Status).
Ini semua bertujuan untuk
memudahkan pembaca membezakan antara yang Makbul iaitu yang boleh diamalkan
daripada yang Mardud iaitu yang tidak boleh diterima dalam pendalilan. Pembaca
juga boleh merujuk kepada sumber sekiranya ingin mendalami pengertian hadith
itu. Walaupun semua perkara itu dinyatakan secara minima dalam penulisan, tidak
bermakna perlu disebut kesemuanya dalam ucapan, kecuali sekiranya diperlukan.
Perhatian:
Pembentangan Aplikasi Takhrij al-Hadith tahap minima
merupakan tuntutan utama dalam penulisan ilmiah dan tanggungjawab bersama
setiap individu muslim di institusi pengajian tinggi, institusi agama dan juga penerbit
bahan bercetak atau media cetak di Malaysia berdasarkan perkara-perkara
berikut:
·
Dalil-dalil di atas yang jelas menunjukkan kewajipan
meneliti setiap berita yang muncul.
·
Supaya penulis lebih berwaspada dalam menisbahkan sesuatu
hadith kepada Rasulullah s.a.w..
·
Supaya pembaca dapat merujuk dengan mudah berkenaan sesuatu
hadith itu untuk membuat siasatan lanjut khususnya dari sudut penelitian sanad
dan matn.
4.
Kesimpulan, Saranan dan Harapan
Kesimpulan:
Di akhir kertas kerja ini, dapatlah disimpulkan perkara-perkara
berikut:
1-
al-Takhrij menjana al-Tashih; dengan al-Takhrij dapatlah
dibezakan antara hadith yang diterima dan hadith yang ditolak. Ini merupakan
langkah utama dalam memartabatkan
al-Sunnah iaitu dengan memurnikannya daripada apa yang tidak berasal
daripadanya. Dapatlah diibaratkan al-Takhrij ini seperti farmasi yang
menyediakan bekalan ubatan yang disahkan oleh Kementerian Kesihatan untuk
dirujukkan oleh para doktor yang merawat pesakit-pesakit. Jika ubat itu palsu
dan tiruan, dapatkah ianya menjadi penyembuh kepada pesakit-pesakit?
2-
al-Tashih yang dihasilkan oleh al-Takhrij adalah suatu
hakikat yang merangkumi sanad dan matan. Ringkasnya, kesahihan sesuatu hadith
itu adalah tertakluk kepada kemurniannya baik dengan sanad yang tiada kelemahan
mahupun dengan matan yang tiada kerapuhan. Kedua-dua perkara ini perlu dilihat
dalam usaha menghukum hadith sebagai Sahih atau Maqbul.
Gambarajah 3: Fungsi al-Takhrij.
Saranan:
Di samping itu, ingin penulis mengutarakan beberapa saranan
yang dirasakan dapat mengubah situasi umat Islam kepada yang lebih progresif
dan kritis. Di antara saranan-saranan ini ialah:
1- Cop Kesahihan Hadith Oleh
Pihak Yang Berautoriti:
Sebagaimana umat Islam di Malaysia khususnya dan
di mana jua umumnya amat prihatin terhadap status halal sesuatu produk makanan
dan minuman, begitu jugalah sepatutnya mereka menjadi amat prihatin terhadap
status kesahihan hadith-hadith yang diutarakan oleh pelbagai pihak dalam apa
juga saluran maklumat. Pihak yang berautoriti seperti Jakim atau pusat-pusat
pengajian tinggi wajarlah memikul tanggungjawab yang mulia ini, tidak lain
tidak bukan hanyalah untuk memartabatkan hadith Rasulullah s.a.w. Apa sahaja
bahan media cetak hendaklah terlebih dahulu mendapat status ‘Makbul’ atau ‘Sah’
bagi hadith-hadith yang terkandung dalamnya.
2- Kursus Celik Hadith
(KCH):
Amatlah baik sekiranya dapat diadakan kursus
secara berterusan atau berkala di semua Institusi Pengajian Tinggi. Kempen ini boleh
diatur kepada sesi-sesi berikut:
a.
KCH Sesi pertama: penekanan kepada kepentingan hadith dan kedudukannya
dalam perundangan Islam secara menyeluruh. Di samping penekanan kepada fungsi
hadith dalam membuahkan kefahaman yang tepat berkenaan agama Islam dari semua
sudut baik Aqidah, Syariah, Manhaj dan juga Akhlak.
Hasil: Peserta sesi pertama ini wajar pulang dengan pegangan
jitu bahawa tanpa hadith tiada gunanya al-Quran, tanpa hadith semua orang dapat
mempermainkan al-Quran…
b.
KCH Sesi kedua: Pengenalan ringkas dan padat berkenaan sumber-sumber hadith yang
muktabar seperti Sahih al-Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Abi Daud, Sunan
al-Tirmizi, Sunan al-Nasa'iyy, Sunan Ibn Majah dan lain-lain. Hasil: Peserta
sesi kedua ini harus pulang dengan hati yang tertakluk kepada sumber-sumber
hadith yang asli dan semangat yang berkobar-kobar untuk memiliki sumber-sumber
itu…
c.
KCH Sesi ketiga: Penjelasan menyeluruh berkenaan peri bahayanya
hadith-hadith dacif dan mawduc terhadap kemurnian,
kesucian dan ketulusan ajaran Islam.
Hasil: Peserta sesi ketiga ini perlu beredar dengan hati yang
penuh kebencian terhadap hadith mawduc, di samping rasa panas
telinga apabila ada hadith dacif yang menusuk gegendang telinganya…
d.
KCH Sesi keempat: Penekanan perihal keutamaan penggunaan hadith yang
berstatus maqbul dalam pengamalan Islam. Pada sesi ini para fasilitator akan
memberi latihan Aplikasi Takhrij al-Hadith mengikut disiplin ilmu ini yang
telah digariskan oleh para ulama.
Hasil: Peserta sesi ini akan dibekalkan dengan pelbagai bahan dan
tip yang memudahkan aksesnya kepada hadith-hadith maqbul untuk dijadikan bahan
ucapan dan pengajian…
Tidak dinafikan sebahagian institusi-institusi
pengajian tinggi telahpun mengorak langkah dalam kempen ini. Akan tetapi
penulis merasakan perlu dipergiatkan lagi usaha murni ini bagi memberi
pendedahan dan kesedaran kepada masyarakat di Malaysia khususnya.
3- Perpustakaan Hadith:
Setiap individu, jabatan-jabatan dan
agensi-agensi sewajarnya menyediakan Perpustakaan Hadith Mini, iaitu yang merangkumi
kitab-kitab asas Hadith, setidak-tidaknya al-Sunan al-Sittah iaitu Sahih
al-Bukhari, Sahih Muslim, Sunan Abi Daud, Sunan al-Tirmizi, Sunan al-Nasa'iyy,
Sunan Ibn Majah. Apa yang penting di sini ialah setiap orang yang membawa
risalah Islam dan menyebarnya mestilah sentiasa mudah untuk menilai sesebuah
hadith yang diutarakan. Sekiranya di rumah atau tempat kerja dia mempunyai
rujukan hadith yang mudah untuk diakseskan. Sekiranya di luar rumah dia
mempunyai komputer riba atau komputer ‘tapak tangan’ yang dilengkapi perisian
hadith yang mudah untuk diaktifkan.
Harapan:
Akhir kata diharapkan kertas kerja ringkas ini dapat
memotivasikan semua pembaca muslim untuk:
1- Sentiasa memilih
hadith-hadith yang Makbul / Sahih.
2- Sentiasa nasihat-menasihati
agar dimartabatkan hadith yang Makbul / Sahih dan dibanteras hadith yang Mardud
/ Dacif dan Mawduc.
3- Lebih berwaspada terhadap
hadith-hadith daif dan palsu yang seringkali diutarakan dalam masyarakat Islam.
4- Lebih kritis terhadap
hadith-hadith yang diutarakan dengan berusaha menilainya menggunakan akses-akses
yang ada; kitab, cakera padat, internet, ustaz…
5- Lebih berhati-hati dalam
menggunakan hadith-hadith sebagai dalil di dalam ucapan, kertas kerja, tesis,
artikel surat khabar, artikel majalah dan tidak ketinggalan, dalam perbualan
seharian.
6- Penilaian semula semua
hadith yang digunakan dalam silibus-silibus pendidikan dan pelajaran bermula
dari peringkat sekolah rendah hingga ke peringkat yang tertinggi. Pihak
berkuasa dan berautoriti harus memberi perhatian serius terhadap perkara ini.
7- Penubuhan Institusi-institusi
Penilaian Hadith yang saling bekerjasama dan berganding bahu dalam memikul
tanggungjawab menilai keabsahan mana-mana hadith yang digunakan dalam
masyarakat Malaysia. Ini juga merupakan peranan pihak berkuasa dan berautoriti.
Wa salla Allah cala nabiyyina Muhammad wa cala
alih wa sahbih wa ikhwanih sa sallama tasliman kathira.
5.
Bibliografi
Al-Quran al-Karim
Abu Daud,
Sulaiman bin al-Ash‘ath al-Sijistani (202-275H), Sunan Abi Daud
(1 jilid), Tahqiq Muhammad Nasiruddin al-Albani, I‘tina Masyhur bin Hasan Al
Salman, Maktabah al-Ma ‘arif, al-Riyadh, Cetakan 1.
Al-Bukhari, Muhammad bin Ismail
Abu Abdillah al-Ju‘fi (194-256H), Sahih al-Bukhari (1
jilid), Darussalam, al-Riyadh, Cetakan 2: 1419H-1999M.
Al-Khayr Abadiyy, Muhammad
Abu al-Layth (Dr.). 2004. Takhrij al-Hadith Nash'atuh wa Manhajiyyatuh.
Selangor: Darul Syakir.
Al-Qudhah,
Sharaf Mahmud, al-Minhaj al-Hadith fi cUlum al-Hadith,
Kuala Lumpur: Muassasah al-Bayan, Cetakan pertama 2003/1423h.
Al-Ruhayliyy, cAbd
Allah bin Dayf Allah (Dr.). 1425H. Istikhraj al-Ayat wa al-Ahadith fi
al-Buhuth al-cIlmiyyah Turuquh wa Wasailuh. Al-Riyad: Matbacat Safir.
Al-Tahhan, Mahmud (Dr.).
1999. Usul al-Takhrij wa Dirasat al-Asanid. Al-Riyad: Maktabat
al-Macarif.
Ibn Majah, Muhammad bin Yazid Abu Abdillah al-Qazwini (209-273H), Sunan
Ibni Majah (1 jilid), Tahqiq Muhammad Nasiruddin al-Albani,
I‘tina Masyhur bin Hasan Al
Salman, Maktabah al-Ma ‘arif, al-Riyadh, Cetakan 1.
Muslim bin al-Hajjaj, Abu al-Husain al-Qushairi al-Naisaburi (204-261H), Sahih
Muslim (1 jilid), Darussalam, al-Riyadh, Cetakan 1: 1419H-1998M.
Al-Suyuti, Jalal al-Din. 1423H. Tadrib
al-Rawi fi Sharh Taqrib al-Nawawi (2 jilid), Tahqiq Abu Qutaybah Nazr
Muhammad al-Faryabi. Al-Riyad: Dar al-Taybah.
Hadith
Encyclopedia, Harf Information Technology,
Egypt.
Al-Maktabah
al-Syamilah.
6.
Catatan:
[i] Sila lihat Al-Ruhayli, Dr. Abdullah bin Dayf Allah, Istikhraj
al-Ayat wa al-Ahadith Fi al-Buhuth al-cIlmiyyah, Cetakan
Pertama 1425, hlm. 253-273.
[ii] Muslim, Muqaddimah, Bab al-Nahy can
al-hadith bi kull ma samic, No 6.
[iii] Hadith Mawduc ialah: Apa
yang disandarkan kepada Rasulullah s.a.w. secara rekaan dan pendustaan, iaitu Baginda
tidak sebut, buat atau perakui (al-Nawawi 1423H, 323). Hadith Mawduc
tergolong dalam bahagian al-mardud (yang ditolak) bahkan ianya merupakan
tahap tertinggi juga di kalangan hadith yang
ditolak sehinggakan para ulamak mengharamkan periwayatannya kecuali
untuk tujuan menjelaskan kepalsuannya (al-Tahhan 1407H-1987, 89-90).
[iv]
Al-Bukhari, Kitab al-Jana'iz, Bab Ma yukrah fi al-niyahah c ala
al-mayyit, No. 1209.
[v] Sunan Ibnu Majah, Kitab al-Thalaq, Bab
Thalaq al-mukrah wa al-nasi, No. 2033. Dihukum Sahih oleh al-Albani dalam
Sahih Ibnu Majah No. 1675.
[vi] Sahih Muslim, al-Muqaddimah, Bab Wujub
al-riwayah can al-thiqat, No 1.
[vii] Keterangan :
lafaz ‘yura’/dilihat ; ertinya para ulamak mengetahui hadith itu palsu.
Lafaz ‘yara’/melihat ; pula ertinya dia yang meriwayatkan hadith itu
mengetahui tentang kepalsuannya.
[viii] Sunan Abu Daud, Kitab al-Aqdiyah, Bab fi
al-Qadi Yukhti’, No. 3102. Dihukum Sahih oleh al-Albani dalam Sahih Abi
Daud No. 3573.
[ix]
Sila lihat Syaraf Mahmud al-Qudhah, al-Minhaj al-Hadith fi ‘Ulum
al-Hadith, Kuala Lumpur: Mu'assasat al-Bayan, Cetakan pertama
2003/1423h, hlm. 183.
0 comments:
Post a Comment