Hadith
Maudhu’: Punca, Kesan dan Penyelesaian:
بسم الله الرحمن
الرحيم
إن
الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات
أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا هادي له، وأشهد أن لا إله إلا
الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمدا عبده ورسوله.
أما
بعد؛
Pendahuluan:
Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menurunkan al-Quran kepada
hamba-hambaNya sebagai petunjuk sepanjang jalan mereka di muka bumi ini menuju
kepadaNya kembali di akhirat nanti. Al-Quran mengandungi segala sesuatu yang
diperlukan oleh hamba-hamba Allah untuk menyelamatkan mereka di dunia dan di
akhirat daripada segala bentuk kesengsaraan baik yang sementara mahupun yang
kekal.
Di antara perkara utama yang ditekankan dan diarahkan oleh
al-Quran ialah menjadikan Muhammad bin Abdullah, Rasulullah s.a.w. sebagai
ikutan kita di alam ini. Kepercayaan kita kepada al-Quran sebagai kitab
petunjuk sejati tidak sempurna jika tidak disulami dengan kepercayaan bahawa
Rasulullah s.a.w. adalah wakil Allah Ta’ala kepada kita. Sebagai wakil Allah
Ta’ala, bagindalah yang paling mengetahui kehendak Allah Ta’ala dalam al-Quran.
Justeru apa sahaja kefahaman kita terhadap mana-mana sahaja ayat al-Quran tidak
boleh diterima sekiranya tidak melalui pengesahan kefahaman Rasulullah s.a.w.
Terdapat satu athar berkenaan Ibnu Mas’ud yang bermaksud:
Seorang wanita telah datang kepada Ibnu Mas’ud lalu bertanya, ‘Engkaukah yang
berkata, ‘Allah telah melaknati pencabut bulu badan dan yang meminta demikian,
pereka ‘tatoo’…’?’ Beliau menjawab, ‘Ya.’ Wanita itu berkata, ‘Aku telah
membaca kitab Allah dari awal hingga akhir dan aku tidak jumpa apa yang kamu
sebut itu.’ Lalu beliau berkata kepadanya, ‘Jikalau engkau benar-benar
membacanya pasti akan engkau jumpa. Tidakkah engkau membaca:
{وما آتاكم الرسول
فخذوه وما نهاكم عنه فانتهو}
Maksudnya: Dan apa yang dibawa oleh Rasul maka
hendaklah kamu semua ambil dan apa yang ditegah olehnya maka hendaklah kamu
tinggalkan.
Wanita itu menjawab, ‘Sudah tentu.’ Ibnu Mas’ud berkta,
‘Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “Allah telah melaknati
pencabut bulu badan …” .’[1]
Setelah diketahui bahawa tiada perbezaan dari sudut
penghujahan antara ayat al-Quran dan hadith Nabi s.a.w., perlulah diketahui
bahawa al-Quran tidak dapat diselewengkan dengan sewenang-wenangnya dari sudut
‘thubut’/ketetapan. Ini berbeza dengan hadith yang mana ianya tidak mengalami
proses penulisan seperti al-Quran. Dengan ini, masih ada ruang di mana
musuh-musuh Islam dapat membuat penyelewengan dalam hadith dengan memalsukan
kenyataan-kenyataan dan disandarkan kepada Rasulullah s.a.w.
Walaupun begitu, Allah Ta’ala telah menjanjikan bahawa
agamaNya akan kekal terpelihara. Kewujudan para ulamak yang pakar dan mahir
dengan selok-belok hadith dapat mengatasi kemelut pemalsuan ini. Apabila
al-Imam Abdullah bin al-Mubarak ditanya:
هذه الأحاديث الموضوعة؟ فقال: تعيش
لها الجهابذة {إنا نحن نزلنا الذكر وإنا له لحافطون}
Maksudnya: ‘Bagaimana dengan hadith-hadith palsu?’ Beliau
menjawab, ‘Pakar-pakar akan hidup untuk membanterasnya. {Sesungguhnya
Kami telah menurunkan peringatan dan pasti Kami akan menjaganya}.’[2]
Secara umumnya membezakan lalu membanteras hadith maudhu’
adalah satu-satunya jalan untuk menjaga kemurnian agama Islam daripada
diselewengkan dari sudut ini. Semoga Allah Ta’ala memperbanyakkan individu
muslim yang kritis dan cergas dalam mempertahankan agama Islam dengan
mempertahankan hadith Rasulullah s.a.w.
Definisi Hadith Maudhu’:
Sebelum diteruskan perbincangan ini secara lebih lanjut,
wajarlah kita mengetahui apa yang sedang kita bincangkan ini.
Dari Sudut Bahasa Arab:
Hadith Maudhu’
dari sudut bahasa Arab ialah:
Hadith ialah
perkara baru atau percakapan.
Maudhu’ ialah
sesuatu yang diletakkan atau ditinggalkan atau direka.[3]
Dari Sudut Ilmu Hadith:
Hadith Maudhu’
dari sudut definisi ilmu Hadith ialah:
Apa sahaja yang
disandarkan secara rekaan dan bohong kepada Rasulullah s.a.w. bahawa Baginda
berkata, membuat atau memperakuinya.[4]
Hukum Periwayatan Hadith Maudhu’:
Kerosakan sesuatu perkara hanya akan diketahui dengan tahap
dosa yang dikaitkan dengannya. Di sini kita akan menyingkap tahap dosa yang
dikaitkan dengan mereka yang menyebarkan hadith maudhu’. Dapatlah rasanya
dikategorikan periwayatan hadith maudhu’ ini kepada tiga bahagian seperti
berikut:
-
Secara Sengaja:
Para ulamak telah bersepakat mengatakan bahawa hukum meriwayatkan
hadith maudhu’ adalah haram berdasarkan kepada hadith Nabi s.a.w. :
[ من كذب علي
متعمدا فليتبوأ مقعده من النار.][5]
Maksudnya : Sesiapa yang menipu ke atasku secara
sengaja maka hendaklah dia sediakan tempatnya dalam neraka.
-
Secara Tidak Sengaja:
Orang yang melakukan perkara ini iaitu meriwayatkan
hadith maudhu’ secara tidak sengaja pula, dia dimaafkan dan tidak mendapat
apa-apa dosa berdasarkan hadith Nabi s.a.w. :
[ إن الله تجاوز عن أمتي الخطأ والنسيان وما
استكرهوا عليه.][6]
Maksudnya: Sesungguhnya
Allah mengampunkan maksiat yang dilakukan umatku kerana tersilap, terlupa atau dipaksa.
-
Secara Jahil atau Sambil Lewa:
Orang yang meriwayatkan hadith maudhu’ secara jahil atau sambil
lewa pula, dia tidak dimaafkan dan tetap akan mendapat dosa menyebarkan hadith
maudhu’ walaupun dosa ini tidaklah sama seperti dosa orang yang mengetahui
tentang kepalsuan hadith itu. Ini berdasarkan beberapa dalil seperti berikut:
1- Firman
Allah Ta’ala (Surah al-Isra’ :36) :
{ولا
تقف ما ليس لك به علم }
Maksudnya : Dan janganlah
engkau ikut apa yang engkau tidak mempunyai ilmu tentangnya.
2- Hadith :
[
من حدث عني بحديث يرى أنه كذب فهو أحد الكاذبين ][7]
Maksudnya : Sesiapa yang
meriwayatkan hadith daripadaku sedang ianya diketahui sebagai tipu, dia dikira
salah seorang daripada golongan penipu.
Keterangan : lafaz ‘yura’/dilihat ;
ertinya para ulamak mengetahui hadith itu palsu. Lafaz ‘yara’/melihat ;
pula ertinya dia yang meriwayatkan hadith itu mengetahui tentang kepalsuannya.
3- Hadith :
[ القضاة ثلاثة واحد في الجنة واثنان في النار فأما الذي في الجنة
فرجل عرف الحق فقضى به ورجل عرف الحق فجار في الحكم فهو في النار ورجل قضى للناس
على جهل فهو في النار ][8]
Maksudnya : Para qadhi
terbahagi tiga; satu dalam syurga dan dua dalam neraka. Lelaki yang di dalam
syurga ialah yang mengetahui kebenaran lalu menghukum dengannya. Lelaki yang
mengetahui kebenaran lalu menzalimi dalam hukum, dia dalam neraka. Lelaki yang
menghukum antara manusia dalam keadaan jahil pula, dia dalam neraka.[9]
1- Punca Kemunculan Hadith Maudhu’ :
Punca Kemunculan Hadith Maudhu’ :[10]
Punca kemunculan hadith maudhu’ boleh dibahagikan kepada
beberapa bahagian seperti berikut :
- Memenangkan pegangan :
a. Fanatik
kepada individu yang lebih layak menjadi pemimpin iaitu dari sudut siyasah.
Disebabkan fanatik, ada golongan yang
memalsukan hadith untuk pemimpin mereka. Perbuatan ini merangkumi semua
kumpulan khususnya Syi’ah, Nasibah dan Sunnah yang jahil.
Contoh :
)أبو بكر يلي أمتي بعدي) (علي خير البشر من شك فيه فقد كفر) (الأمناء ثلاثة أنا وجبريل ومعاوية) (وصيي
وموضع سري وخليفتي في أهلي وخير من أخلف بعدي علي) (ما في الجنة شجرة
إلا مكتوب على كل ورقة منها لا إله إلا الله محمد رسول الله أبو بكر الصديق وعمر
الفاروق وعثمان ذو النورين)
b. Fanatik
kepada Aqidah.
Disebabkan kekurangan ilmu tentang hadith
dan kekurangan dalil dalam menetapkan sesuatu pegangan dan kepercayaan, ada di
kalangan kumpulan-kumpulan Aqidah yang telah memalsukan hadith untuk
memenangkan diri mereka.
Contoh :
(القرآن غير
مخلوق)
(لا تقوم
الساعة حتى يقولوا بآرائهم)
c. Fanatik
kepada Mazhab Fiqh.
Kepelbagaian dalam pendapat fiqh yang
sepatutnya dapat ditoleransikan telah menimbulkan pergaduhan sengit dalam umat
Islam. Ada di kalangan mereka yang tidak segan silu memalsukan hadith untuk
mengangkat imam dan pendapat mereka.
Contoh :
(يكون في
أمتي رجل يقال له أبو حنيفة هو سراج أمتي هو سراج أمتي) (من رفع يديه في الركوع
فلا صلاة له) (إذا كان في الثوب قدر درهم من الدم غسل وأعيدت الصلاة) (يكون في
أمتي رجل يقال له محمد بن إدريس أضر على أمتي من إبليس)
d. Fanatik
kepada bangsa, bahasa dan negara.
Dasar utama kepelbagaian bangsa dan
bahasa adalah untuk saling kenal mengenali. Akan tetapi sesetengah manusia
telah terseleweng lalu menyangka bangsa, bahasa dan negara mereka adalah yang
termulia. Ada di kalangan mereka yang mereka cipta hadith untuk tujuan ini.
Contoh:
(إن كلام الذين حول العرش بالفارسية...) (أبغض الكلام إلى الله
الفارسية ... وكلام أهل الجنة العربية) (أربع مدائن من مدن الجنة في الدنيا مكة والمدينة وبيت المقدس
ودمشق)
- Musuh Islam :
a. Golongan
zindiq.
Zindiq ialah orang yang membuat
tafsiran Islam yang terkeluar dari batas-batas erti sebenar dan menyalahi
Aqidah Islam. Golongan ini banyak memalsukan hadith-hadith yang disandarkan
kepada Rasulullah s.a.w.
Contoh :
(أنا
خاتم النبيين لا نبي بعدي إلا أن يشاء الله) (قيل يا رسول الله مم ربنا؟ قال من ماء مرور لا
من أرض ولا سماء خلق خيلا فأجراها فعرقت فخلق نفسه من ذلك العرق)
- Mengharap habuan dunia:
a. Mendekatkan
diri kepada pemerintah.
Apabila berada di hadapan pemerintah
ada di kalangan individu yang memalsukan hadith untuk mendapat keredhaan
pemerintah tersebut.
Contoh : (لا
سبق إلا في نصل أو خف أو حافر أو جناح)
b. Pencerita.
Di dalam menyampai sesuatu peringatan
ada di kalangan individu yang membawa cerita-cerita pelik untuk menarik
perhatian para pendengar lalu dengan itu mereka dapat habuan yang lebih.
Contoh : Kisah Nabi Ayyub a.s.,
antaranya ulat keluar dari badannya dan baunya dapat dicium dari jauh...
(من
قال لا إله إلا الله خلق الله من كل كلمة طيرا منقاره من ذهب وريشه من مرجان...)
c. Ingin
masyhur.
Ada juga di kalangan penuntut hadith
yang ingin dikenali lalu mereka cipta hadith yang gharib dari sudut sanad dan
matannya supaya dikenali dengan lebihan ilmu.
d. Melariskan
barang dagangan, memuji atau mencela sesuatu pekerjaan.
Contoh : Hadith kelebihan tembikai, anggur,
delima, terung…
(أطعمني
جبريل الهريسة لأشد بها ظهري لقيام الليل) (معلمو صبيانكم شراركم أقلهم رحمة
لليتيم وأغلظهم على المسكين)
e. Kepentingan
peribadi.
Contoh :
(من
قاد أعمى أربعين خطوة وجبت له الجنة )
- Tazkirah (targhib / memberi galakan dan tarhib / memberi ancaman) :
a. Ada di
kalangan orang-orang salih yang kurang ilmu merasa kurang senang melihat
kebanyakan manusia bergelumang dengan maksiat. Untuk mengatasi masalah ini
mereka mereka cipta hadith-hadith yang memberi galakan agar manusia kembali
kepada Allah Ta’ala dan yang memberi ancaman agar manusia meninggalkan maksiat.
Contoh : Hadith fadhilat al-Quran
surah demi surah yang direka oleh Nuh bin Abi Maryam; hadith fadhilat solat
malam ‘Ashura dan siangnya, solat malam pertama bulan Rejab, solat malam Nisf
Sha’ban...
Tanda-tanda Hadith Maudhu’ :[11]
Terdapat beberapa tanda yang menunjukkan bahawa sesuatu
hadith itu adalah maudhu’. Di antaranya ialah seperti berikut :
Dalam sanad :
- Pengakuan pemalsu hadith.
- Petanda-petanda.
- Periwayat yang dikenali sebagai penipu.
Dalam matan :
- Menyalahi hakikat.
- Menyalahi hakikat agama.
- Menyalahi hakikat ilmu.
- Menyalahi hakikat sejarah.
- Kelemahan bahasa.
- Kelemahan lafaz.
- Kelemahan erti.
- Tidak terdapat dalam mana-mana kitab hadith.
- Bersesuaian dengan mazhab periwayat.
- Menyatakan pahala yang amat besar bagi amalan yang biasa.
Di samping itu, para ulamak yang pakar dalam bidang hadith
dengan kurniaan Allah Ta’ala telah dapat membezakan antara hadith yang boleh
diterima dengan hadith yang maudhu’. Kehebatan ini tidak dapat dinafikan.
Dengan mendengar tentang sanad atau matan sesuatu hadith maudhu’, mereka dapat
merasakan secara yakin bahawa hadith itu tidak mungkin disebut atau dilakukan
atau diperakui oleh Rasulullah s.a.w. al-Rabi’ bin Khuthaim di kalangan tabi’in
telah berkata,
إن من الحديث حديثا له ضوء كضوء
النهار نعرفه به. وإن من الحديث حديثا له ظلمة كظلمة الليل نعرفه به.
Maksudnya: Sesungguhnya ada hadith yang mempunyai cahaya
seperti cahaya siang, kami dapat mengetahuinya dengan cahaya itu. Ada juga hadith yang
mempunyai kegelapan seperti kegelapan malam, kami dapat mengetahuinya dengan
kegelapan itu.
Ibnu al-Jauzi pula telah berkata,
ما أحسن قول
القائل إذا رأيت الحديث يباين المعقول أو يخالف المنقول أو يناقض الأصول فاعلم أنه
موضوع.
Maksudnya: Alangkah cantiknya kata-kata ini, “Sekiranya
engkau lihat hadith yang menyalahi logik atau bercanggahan dengan menyalahi nas
atau merobohkan dasar agama, maka ketahuilah bahawa hadith itu maudhu’ ”.
2- Kesan Hadith Maudhu’ Terhadap
Umat:
Kesan Terhadap Umat Istijabah / Orang Islam:
Kemunculan hadith maudhu’ di alam ini semestinya
meninggalkan kesan terhadap manusia sejagat. Di antara mereka yang terkesan
dengan keburukan hadith maudhu’ ini ialah orang Islam sendiri. Dapatlah
dijelaskan kesan-kesan hadith maudhu’ terhadap orang Islam seperti
berikut :
1- Merosakkan
aqidah umat Islam.
Hadith Maudhu’ yang berkaitan dengan
aqidah pastinya akan merosakkan aqidah umat Islam. Dengan membaca atau
mendengar hadith-hadith maudhu’ dalam bidang ini, pastinya pendengar yang tidak
peka terhadap kepalsuannya akan terpedaya lalu mempercayai sedikit-sebanyak isi
kandungan hadith tersebut. Dengan ini kepercayaannya atau aqidahnya akan
terseleweng sedikit demi sedikit. Tanpa disedari pendengar akan muncul dengan
satu bentuk aqidah dalam dirinya yang menyalahi ajaran sebenar Islam.
2- Merosakkan amalan syariah
umat Islam.
Berkenaan amalan syariat pula, hadith maudhu’
juga memberi kesan buruk yang tidak kurang hebatnya. Amalan-amalan dalam agama
Islam yang pada asalnya begitu mudah untuk diamalkan oleh sesiapa sahaja,
akhirnya bertukar menjadi satu amalan yang ditakuti oleh penganutnya sendiri.
Perselisihan dalam mazhab dan kekerasan dalam hukum menyebabkan amalan syariah
atau fiqh umat Islam lari jauh dari ajaran asal Nabi Muhammad s.a.w.
3- Merosakkan
akhlak umat Islam.
Di dalam akhlak pula, hadith-hadith
maudhu’ berkenaan bangsa, bahasa dan negara pastinya meniggalkan impak besar
dalam pendengar yang mempercayai hadith-hadith maudhu’ berkenaan. Dengan ini
timbullah rasa tinggi diri yang dicela oleh agama. Ukhuwwah Islamiyyah
dipinggirkan akibat dari gejala hadith maudhu’ itu.
4- Merosakkan
pendirian umat Islam.
Berhadapan dengan janji pahala yang
lumayan di samping amalan yang ringkas boleh menimbulkan perasaan berpada-pada
di kalangan umat Islam. Akibatnya pendirian dan pegangan umat Islam akan
menjadi lemah. Amalan yang murni mungkin ditinggalkan kerana terdapat amalan
lain yang lebih berbaloi dan menguntungkan. Di penghujung jalan wujudlah umat
yang tidak tegas dan tidak bersemangat mengamalkan ajaran Islam.
5- Mengabaikan
hadith sahih.
Satu perkara lain yang pasti muncul
akibat penyebaran hadith maudhu’ ialah pengabaian hadith maqbul / sahih. Secara
otomatik sekiranya ditekankan hadith maudhu’ dalam sesuatu majlis, hadith sahih
akan tersisih dan tidak mendapat tempat yang sepatutnya. Akhirnya orang ramai
akan senang apabila mendengar hadith maudhu’ dan merasa janggal apabila
mendengar hadith sahih. Ini adalah di antara musibah yang terbesar dalam
perbincangan ini.
Kesan Terhadap Umat Dakwah / Orang Kafir:
Di samping orang Islam, orang kafir juga tidak
ketinggalan dalam menerima tempias kesan buruk hadith maudhu’. Penyebaran agama
Islam yang menggembirakan sanubari setiap orang Islam pastinya menarik orang
kafir untuk membaca tulisan-tulisan dan artikel-artikel berkenaan agama Islam
ini yang disebutkan sebagai ’yang paling cepat berkembang’. Apakah yang dapat
difikirkan sekiranya orang kafir memilih bahan-bahan bacaan yang memuatkan
hadith-hadith maudhu’ sebagai dalil? Bukankah ini hanya akan mengundang kesan
yang negatif dalam benak mereka? Antara kesan hadith maudhu’ yang dapat
dirumuskan ialah seperti berikut:
1- Merosakkan
pandangan orang kafir terhadap Islam.
Orang kafir yang membaca bahan bacaan
tentang Islam yang mengandungi hadith maudhu’ dalam keadaan dia tidak
mengetahui sejarah pemalsuan hadith dalam umat Islam, pastinya akan beranggapan
bahawa agama Islam adalah agama yang penuh dengan kekarutan dan khayalan serta
jauh dari kesucian Tauhid dan kemurnian akhlak.
2- Menyukarkan
orang kafir masuk Islam.
Selepas membaca hadith-hadith maudhu’
ini, antara kemungkinan yang muncul ialah orang kafir itu merasakan sukar untuk
dia menganut agama Islam. Di dalam akalnya terbayang satu agama yang
bermasalah, menyalahi berbagai-bagai ketetapan logik yang dipegangnya. Walaupun
bukan semua logik orang kafir itu logik, akan tetapi penyebaran hadith maudhu’
ini akan mengeruhkan lagi keadaan dan menyempitkan lagi peluang mereka untuk
terbuka hati memeluk satu-satunya agama suci di alam ini.
3- Penyelesaian:
Sekarang tiba masanya untuk meneroka bentuk-bentuk
penyelesaian yang dijangkakan dapat setidak-tidaknya mengurangkan keburukan
akibat penyebaran hadith-hadith maudhu’ di dalam masyarakat Islam khususnya dan
di dalam masyarakat bukan Islam umumnya. Di antaranya ialah seperti berikut:
1. Pemantapan Ilmu-ilmu Hadith:
Penyelesaian bagi kemelut penyebaran hadith palsu tidak
lain tidak bukan hanyalah dengan memantapkan ilmu-ilmu yang berkaitan dengan
Hadith Rasulullah s.a.w. Ilmu-ilmu amat luas sekiranya dilihat dari satu aspek,
seperti ilmu Bahasa Arab yang merangkumi Nahu, Saraf dan sebagainya; ilmu Ushul
al-Fiqh yang antara lainnya memastikan kefahaman sahih terhadap sesuatu hadith
yang sahih; serta ilmu-ilmu lain. Akan tetapi yang ingin disentuh di dalam
perbincangan ini ialah ilmu-ilmu Hadith yang paling asas, yang mampu dimiliki
dan boleh dilaksanakan oleh semua. Ilmu-ilmu yang dimaksudkan ini ialah seperti
berikut:
a. Ilmu “Mustalah
al-Hadith”:
Di dalam apa sahaja ilmu, perkara yang amat
penting bagi orang yang ingin mempelajarinya ialah mengkaji dasar-dasarnya yang
dapat membantu pemahaman ilmu tersebut. Pengajian dasar-dasar sesuatu ilmu akan
menjadikan penkaji itu seorang yang mempunyai tapak yang kuat dalam memahami
ilmu itu. Justeru, untuk membezakan antara hadith yang diterima dengan hadith
yang ditolak, amatlah wajar dimulakan dengan pengajian ilmu yang paling asasi
di antara ilmu-ilmu hadith iaitu ilmu “Mustalah al-Hadith”. Dengan mempelajari
ilmu ini, dapatlah seseorang individu itu melangkah dengan lebih bertenaga
dalam ‘dunia Hadith’.
b. Ilmu “Takhrij
al-Hadith”:
Disebabkan telah berlaku banyak penyelewengan dan pencemaran di
dalam penyebaran Hadith, adalah wajar digunakan kaedah pengajian yang
berteraskan penapisan (اَلتَّصْفِيَةُ) dan pendidikan (اَلتَّرْبِيَةُ).[12]
Tujuan penapisan ialah untuk mengasingkan antara hadith yang diterima (sahih
dan hasan) dari hadith yang ditolak (daif dan maudhu’). Manakala pendidikan
dibuat sebagai susulan selepas kesahihan dan kebatilan menjadi jelas, lalu
ditolak yang batil dan diterapkan yang sahih.
Firman Allah Ta'ala dalam surah
Al-Anfaal (8:37):
)
لِيَمِيْزَ اللهُ الْخَبِيْثَ مِنَ الطَّيِّبِ وَيَجْعَلَ الْخَبِيْثَ بَعْضَهُ
عَلَى بَعْضٍ فَيَرْكُمَهُ جَمِيْعًا فَيَجْعَلَهُ فِيْ جَهَنَّمَ أُولئِكَ هُمُ
الْخَاسِرُوْنَ (
Maksudnya: Supaya Allah memisahkan (golongan) yang buruk dari yang baik dan
menjadikan (golongan) yang buruk itu sebagiannya di atas sebagian yang lain,
lalu kesemuanya ditumpukkan-Nya , dan dimasukkan-Nya ke dalam neraka jahannam.
Mereka itulah orang-orang yang merugi.
Jikalau kita telitikan, kaedah ini
terdapat di dalam dua kalimah syahadah;
(لاَ إِلَهَ) bererti penapisan terhadap sebarang tuhan yang berhak diabdikan
diri kepadanya, manakala (إِلاَّ اللهُ) bererti mendidik jiwa dengan pengakuan
terhadap hak Allah
Ta’ala untuk diabdikan diri kepadaNya.
Dengan ini kita dapati bahawa
pendidikan yang dilakukan tanpa usaha penapisan terlebih dahulu atau seiringan,
hanya akan menambah kekeliruan dengan wujudnya unsur campur-aduk tanpa batasan.
Takhrij Hadith pula bolehlah dibahagikan kepada dua kategori iaitu:
i.
Takhrij Thurath:
Takhrij Turath ialah menggunakan sumber-sumber
hadith muktabar yang telahpun dicetak yang dapat dipecahkan pula kepada dua
kategori kecil iaitu:
·
Kitab yang mensyaratkan kesahihan hadith, seperti;
1. Sahih al-Bukhari.
2. Sahih Muslim.
·
Kitab yang mengtakhrijkan hadith-hadith kitab lain,
seperti;
3. Irwa’ al-Ghalil
4. Sahih al-Jami’ al-Sagir
5. Daif al-Jami’ al-Sagir
6. Silsilah al-Ahadith
al-Sahihah
7. Silsilah al-Ahadith
al-Da’ifah
8. Himpunan Hadith-hadith
Sahih
9. Himpunan Hadith-hadith Daif
dan Maudhu’
ii. Takhrij Mu’asir:
Takhrij Mu’asir pula ialah menggunakan
sumber-sumber elektonik berasaskan teknologi moden yang dapat dipecahkan pula
kepada dua kategori kecil iaitu:
·
Cakera Padat, seperti;
1. المكتبة الألفية
للسنة النبوية، مركز التراث لأبحاث الحاسب الآلي
2. موسوعة الأحاديث
الضعيفة والموضوعة، مركز التراث لأبحاث الحاسب الآلي
3. موسوعة الحديث
الشريف، شركة حرف
4. جوامع الكلم، شركة
أفق للبرمجيات
·
‘Internet’, seperti;
5. dorar.net
Perlu ditekankan di sini bahawa tujuan utama
takhrij ialah untuk mengeluarkan hukum ‘maqbul’ dan ‘mardud’ pada satu-satu
hadith itu. Ertinya, takhrij adalah penjana kepada tashih.
c. Mewujudkan Maktabah
Hadithiyyah ‘Asasiyyah’:
Selepas mendapat sedikit maklumat berkenaan
Takhrij Hadith samada dari sudut Turath mahupun Mu’asir, hendaklah diketahui
bahawa usaha memurnikan hadith-hadith daripada pencemaran pemalsuan tidak akan
berhasil sekiranya individu yang berkenaan tidak memanfaatkan kemudahan yang
disediakan oleh Allah Ta’ala untuk umat Islam dewasa ini. Bayangkan bagaimana
satu ketika dahulu para ulamak bertungkus-lumus mengembara ke negeri-negeri
yang jauh dengan menaiki unta atau mungkin juga dengan berjalan kaki sahaja
hanya untuk mendapatkan kepastian bahawa sesuatu hadith itu adalah benar-benar
hadith Rasulullah s.a.w.!
Dengan kemudahan yang asas mereka berjaya
mencapai kecemerlangan yang begitu tinggi. Bagaimana pula dengan kita di abad
yang serba canggih ini? Bukankah sepatutnya, dengan kemudahan yang hebat kita
sepatutnya berjaya mencapai kecemerlangan yang lebih tinggi daripada pencapaian
mereka dahulu? Itulah logiknya, akan tetapi mungkin juga kita ketinggalan dari
satu sudut penting iaitu ‘al-Himmah al-‘Aliyah’ / kemahuan yang tinggi. Mereka
mempunyainya sedangkan kebanyakan kita kehilangannya. [13]
Apapun, masanya belum terlambat untuk kita
menggerakkan diri kita dan masyarakat sejagat untuk merintis dan menonjolkan
kegemilangan al-Sunnah yang berlandaskan Hadith yang sahih dan suci daripada
kerosakan Hadith yang palsu. Oleh itu wajarlah kita melengkapkan diri dengan
kemudahan dan peralatan yang menjadikan kita ahli untuk kelab ‘al-Muhaddithun’.
Kemudahan dan kelengkapan yang dimaksudkan di sini ialah mewujudkan Maktabah
Hadithiyyah ‘Asasiyyah’ / perpustakaan hadith minimum. Secara umumnya, dapatlah
dibahagikan kemudahan ini kepada dua bahagian iaitu:
i.
Maktabah Turathiyyah:
Maktabah Turathiyyah ialah kumpulan asas
kitab-kitab hadith yang telahpun dicetak. Antaranya ialah:
·
Kitab-kitab matan hadith, seperti;
1. Sahih al-Bukhari.
2. Sahih Muslim.
3. Sunan Abi Daud.
4. Sunan al-Tirmizi.
5. Sunan al-Nasa’i.
6. Sunan Ibn Majah.
Keempat-empat Sunan ini boleh
didapati dalam satu jilid setiap satu.
·
Kitab yang mengtakhrijkan hadith-hadith kitab lain,
seperti;
1. Irwa’ al-Ghalil
2. Sahih al-Jami’ al-Sagir
3. Daif al-Jami’ al-Sagir
4. Silsilah al-Ahadith
al-Sahihah
5. Silsilah al-Ahadith
al-Da’ifah
6. Himpunan Hadith-hadith
Sahih
7. Himpunan Hadith-hadith Daif
dan Maudhu’
ii. Maktabah Mu’asirah:
Maktabah Mu’asirah pula ialah kumpulan asas
sumber-sumber elektonik hadith berasaskan teknologi moden iaitu cakera padat
seperti;
1. المكتبة الألفية للسنة النبوية، مركز التراث لأبحاث الحاسب
الآل
2. موسوعة الأحاديث
الضعيفة والموضوعة، مركز التراث لأبحاث الحاسب الآلي
3. موسوعة الحديث
الشريف، شركة حرف
4. جوامع الكلم، شركة
أفق للبرمجيات
2. Tugas Untuk Orang Awam:
Orang awam berperanan besar di dalam usaha untuk memurnikan
hadith Nabi s.a.w. daripada kesan buruk hadith maudhu’. Di antara perkara yang
boleh dilakukan oleh mereka ialah:
a. Bertanya Kepada Ilmuan
dalam Bidang Hadith Tentang Hadith Yang Dijumpai:
Orang
yang tidak mampu membuat penilaian antara hadith-hadith hendakah bertanya
kepada orang alim yang pada hematnya dapat memberi jawapan yang lebih menepati
kebenaran. Selepas itu dia mestilah menerima jawapan tersebut. Kemudian sekiranya
dia dapati ada jawapan lain yang lebih menepati kebenaran dari jawapan pertama
hendaklah dia beramal dengan jawapan yang lebih tepat. Firman Allah Tacala di dalam surah Al-Anbiya (21:7):
{فَاسْأَلُوْا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ
كُنْتُمْ لاَ تَعْلَمُوْنَ}
Maksudnya: Maka bertanyalah kamu kepada AhluzZikri jika kamu
tidak mengetahui.
b. Bertanya Kepada
Penceramah Tentang Hadith Yang Disampaikan:
Di samping itu, orang awam yang mendengar
sesuatu hadith yang disampaikan oleh seseorang penceramah juga hendaklah memberanikan
diri untuk bertanya kepada penceramah berkenaan dengan kesahihan hadith yang
disampaikannya. Usaha ini akan membuatkan penceramah lebih berhati-hati pada
masa akan datang apabila ingin membawa dalil khususnya hadith-hadith Nabi
s.a.w. Secara tidak langsung penanya telah membantu memurnikan hadith Nabi
s.a.w. Akan tetapi perlulah ditekankan bahawa bertanya itu ada adab-adabnya.
Eloklah sekiranya ditanya dengan cara yang baik dan bukannya dengan lafaz-lafaz
yang menjatuhkan maruah dan kewibawaan penceramah.
Sekiranya penceramah mengatakan hadith itu
sahih, hendaklah dia menerima jawapan itu. Kalau dia masih rasa sangsi, maka
dia boleh kembali ke langkah pertama iaitu bertanya kepada orang yang lebih
pakar dalam hadith.
3. Tugas Untuk Pelajar dan Ilmuan:
Di samping orang awam, pelajar dan para ilmuan juga
memainkan peranan yang penting dalam memurnikan hadith Nabi s.a.w. daripada
kekejian hadith maudhu’. Di antara usaha yang boleh mereka lakukan ialah:
a. Merujuk Kepada Ilmuan
Dalam Bidang Hadith Tentang Hadith Yang Dijumpai:
Sekiranya pelajar dan ilmuan itu bukan dalam
pengkhususan hadith, maka di sini hendakah dia merujuk kepada ahli dalam bidang
hadith untuk mengenalpasti kesahihan sesuatu hadith yang dijumpainya.
b. Mewujudkan Maktabah
Hadithiyyah Asasiyyah’:
Usaha lain yang boleh dilakukan ialah dengan
mwujudkan Maktabah Hadithiyyah Asasiyyah seperti yang dinyatakan di atas.
c. Memberi penekanan kepada
Takhrij Hadith secara minimum dalam setiap kertas kerja:
Satu perkara yang amat penting yang perlu diberi
perhatian oleh semua pelajar dan ilmuan ialah penekanan kepada Takhrij Hadith
secara minimum dalam setiap kertas kerja yang disiapkan untuk apa sahaja
majlis. Untuk usaha ini pelajar dan ilmuan mestilah membuat rujukan Takhrij
untuk setiap hadith yang dinyatakan dalam kertas kerjanya samada hadith itu
Maqbul atau Mardud. Ini untuk memudahkan pembaca membezakan antara yang Maqbul
iaitu yang boleh diamalkan daripada yang Mardud iaitu yang tidak boleh diterima
sama sekali.
Cadangan:
Di akhir kertas kerja ringkas ini, ingin pembentang
mencadangkan beberapa perkara yang dirasakan dapat mengubah situasi umat Islam
kepada yang lebih progresif dan kritis. Di antara cadangan-cadangan ini ialah:
- Kempen celik Hadith:
Amatlah baik sekiranya dapat diadakan kempen
secara berterusan atau berkala di semua institusi pengajian tinggi. Buat
permulaan, penekanan harus diberikan kepada kepentingan hadith dan kedudukannya
dalam perundangan Islam secara menyeluruh. Di samping penekanan kepada fungsi
hadith dalam membuahkan kefahaman yang tepat berkenaan agama Islam dari semua
sudut baik Aqidah, Syariah, Manhaj dan juga Akhlak. Peserta yang mendengar
penerangan peringkat ini wajar pulang dengan pegangan jitu bahawa tanpa hadith
tiada gunanya al-Quran, tanpa hadith semua orang dapat mempermainkan al-Quran…
- Banyakkan bengkel-bengkel “Tahsin al-Hadith”:
Yang dimaksudkan dengan bengkel-bengkel “Tahsin
al-Hadith” ialah pengajaran secara praktikal yang merangkumi pelbagai aspek
berkaitan denga hadith. Di antara aspek-aspek ini ialah apa yang telah
dinyatakan di atas iaitu penghayatan ilmu-ilmu hadith. Dimulakan dengan
Mustalah al-Hadith, disusuli dengan penerangan ringkas ilmu al-Jarh wa
al-Ta’dil dan diakhiri dengan ilmu al-Takhrij yang merupakan kemuncaknya di
mana dengannya dapatlah dikenalpasti antara hadith yang Maqbul dan hadith yang
Mardud.
- Mencadangkan senarai rujukan Hadith:
Di samping itu perlu juga dikeluarkan satu
senarai ringkas rujukan-rujukan yang mesti dimiliki oleh sesiapa sahaja yang
ingin mempertahankan hadith dan sunnah Rasulullah s.a.w. Senarai ini boleh
dibahagikan dua iaitu senarai asasiyyah / minimum dan senarai takmiliyyah /
penyempurnaan. Apapun, yang pentingnya ialah setiap orang yang membawa risalah
Islam dan menyebarkannya mestilah sentiasa mudah untuk menilai sesebuah hadith
yang diutarakan. Sekiranya di rumah atau tempat kerja dia mempunyai rujukan hadith
yang mudah untuk diakseskan. Sekiranya di luar rumah dia mempunyai komputer
riba atau komputer ‘tapak tangan’ yang dilengkapi perisian hadith yang mudah
untuk diaktifkan.
Penutup:
Akhir kata diharapkan kertas kerja ringkas ini dapat
memotivasikan para peserta sekelian untuk:
1- Lebih berwaspada terhadap
hadith-hadith palsu yang seringkali diutarakan dalam masyarakat Islam.
2- Lebih kritis terhadap
hadith-hadith yang diutarakan dengan menilainya dengan akses-akses yang ada
disekelilingnya; kitab, cakera padat, internet, ustaz…
3- Lebih berhati-hati dalam
menggunakan hadith-hadith sebagai dalil di dalam ucapan, kertas kerja, tesis,
artikel surat
khabar, artikel majalah dan tidak ketinggalan dalam perbualan seharian.
4- Sentiasa memilih
hadith-hadith yang Maqbul / Sahih.
5- Sentiasa nasihat-menasihati
agar dimartabatkan hadith yang Maqbul / Sahih dan dibanteras hadith yang Mardud
/ Maudhu’.
Apa yang benar adalah daripada Allah Ta’ala jua. Apa yang
salah pula adalah daripada kekurangan ilmu pembentang kertas kerja. Diharap
sudilah kiranya terdapat kesilapan agar dijelaskan kepada penulis melalui
‘e-mail’ fadlan_1@yahoo.com.
Jazakumullahu khairan diucapkan kepada semua yang terlibat
menjayakan seminar ini, semoga Allah Ta’ala menulisnya sebagai satu amal salih
untuk kita semua di akhirat kelak. Amin…
Fadlan bin Mohd. Othman
Jabatan al-Quran dan al-Sunnah
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia 18 Ramadhan 1427h / 11 Oktober 2006.
Senarai Rujukan
Al-Quran al-Karim
Al-Albani,
Muhammad Nasiruddin, Manzilah al-Sunnah fi al-Islam, al-Kuwait:
al-Dar al-Salafiyyah, Cetakan Ketiga 1400-1980.
Al-Albani,
Muhammad Nasiruddin, Silsilah al-Daifah wa al-Maudhu’ah,
al-Riyadh: Maktabah al-Ma’arif, Cetakan Pertama 1412-1992.
Al-Halabi al-Athari, Ali
bin Hasan bin Ali bin Abdul Hamid, al-Tasfiyah wa al-Tarbiyah Wa
Atharuhuma fi Isti’naf al-Hayah al-Islamiyyah, al-Riyadh, Dar al-Tauhid
li al-Nasr wa al-Tauzi’, Cetakan kedua.
Al-Khatib, Dr.
Muhammad ’Ijaj, Usul al-Hadith, Beirut: Dar al-Fikr, 1421-2001.
Al-Ruhaili, Dr.
Abdullah bin Daifullah, Istikhraj al-Ayat wa al-Ahadith Fi al-Buhuth
al-’Ilmiyyah, Cetakan Pertama 1425.
Al-Salih, Dr.
Subhi, ’Ulum al-Hadith wa Mustalahuh, Beirut: Dar al-’Ilm li
al-Malayin, 2000.
Arifin Omar dan Mohd Akil
Muhammad Ali, Hadith Mauduk dan Perhatian Ulamak Terhadapnya,
dalam al-Quran Dan al-Sunnah Di Era Globalisasi, Prosiding Seminar al-Quran dan
Isu-isu Semasa Peringkat Kebangsaan Kali Ketiga, Jabatan al-Quran dan al-Sunnah
Fakulti Pengajian Islam Universiti Kebangsaan Malaysia.
Syaraf Mahmud al-Qudhah, al-Minhaj
al-Hadith fi ‘Ulum al-Hadith, Kuala Lumpur: Muassasah al-Bayan, Cetakan
pertama 2003/1423h.
[1] Al-Albani, Muhammad
Nasiruddin, Manzilah al-Sunnah fi al-Islam, al-Kuwait: al-Dar
al-Salafiyyah, Cetakan Ketiga 1400-1980, hlm. 11.
[2] Al-Salih, Dr. Subhi, ’Ulum
al-Hadith wa Mustalahuh, Beirut: Dar al-’Ilm li al-Malayin, 2000, hlm.
263.
[4] Ibid.
[5] Al-Bukhari, Kitab al-Adab,
No. 6197.
[6] Sunan Ibnu Majah, Kitab al-Thalaq, Bab Thalaq al-mukrah wa al-nasi,
No. 2033. Dihukum
Sahih oleh al-Albani dalam Sahih Ibnu Majah No. 1675.
[7] Sahih Muslim, al-Muqaddimah.
[8] Sunan
Abu Daud, Kitab al-Aqdiyah, Bab fi al-Qadi Yukhti’, No. 3573. Dihukum Sahih oleh al-Albani
dalam Sahih Abi Daud No. 3573.
[9] Sila lihat Syaraf Mahmud
al-Qudhah, al-Minhaj al-Hadith fi ‘Ulum al-Hadith, Kuala Lumpur: Muassasah
al-Bayan, Cetakan pertama 2003/1423h, hlm. 183.
[10] Sila lihat al-Qudhah, al-Minhaj
al-Hadith, halaman 178, dan Fauzi Deraman, Pengantar Usul
al-Hadith, Sepang: Penerbitan
Salafi, Cetakan kedua 2005, hlm. 131, dan Al-Khatib,
Dr. Muhammad ’Ijaj, Usul al-Hadith, Beirut: Dar al-Fikr, 1421-2001, hlm.
276, dan juga Arifin Omar dan Mohd Akil Muhammad Ali, Hadith Mauduk dan
Perhatian Ulamak Terhadapnya, dalam al-Quran Dan al-Sunnah Di Era
Globalisasi, Prosiding Seminar al-Quran dan Isu-isu Semasa Peringkat Kebangsaan
Kali Ketiga, Jabatan al-Quran dan al-Sunnah Fakulti Pengajian Islam Universiti
Kebangsaan Malaysia, hlm.187.
[11] Sila lihat al-Qudhah, al-Minhaj
al-Hadith, hlm. 180, dan Al-Salih, ’Ulum
al-Hadith, hlm. 264, dan Al-Khatib, Usul
al-Hadith, hlm. 286.
[12] Sila lihat al-Halabi
al-Athari, Ali bin Hasan bin Ali bin Abdul Hamid, al-Tasfiyah wa
al-Tarbiyah Wa Atharuhuma fi Isti’naf al-Hayah al-Islamiyyah,
al-Riyadh, Dar al-Tauhid li al-Nasr wa al-Tauzi’, Cetakan kedua, hlm. 43.
[13] Sila lihat Al-Ruhaili, Dr. Abdullah bin Daifullah, Istikhraj
al-Ayat wa al-Ahadith Fi al-Buhuth al-’Ilmiyyah, Cetakan Pertama 1425,
hlm. 253-273.
0 comments:
Post a Comment