Ancaman keras ke
atas penyebar Hadis Palsu
Dr Fadlan bin Mohd Othman
Student Affairs Division
Al-Madinah International University
(Jabatan Pengajian al-Quran & al-Sunnah
Fakulti Pengajian Islam UKM)
Sesungguhnya Allah Ta’ala telah menurunkan al-Quran kepada
hamba-hambaNya sebagai petunjuk sepanjang jalan untuk mereka di muka bumi ini menuju
kepadaNya kembali di akhirat nanti. Al-Quran mengandungi segala sesuatu yang
diperlukan oleh hamba-hamba Allah untuk menyelamatkan mereka di dunia dan di
akhirat daripada segala bentuk kesengsaraan baik yang sementara mahupun yang
kekal.
Di antara perkara utama yang ditekankan dan diarahkan oleh
al-Quran ialah menjadikan Muhammad bin Abdullah, Rasulullah s.a.w. sebagai
ikutan kita di alam ini. Kepercayaan kita kepada al-Quran sebagai kitab
petunjuk sejati tidak sempurna jika tidak disulami dengan kepercayaan bahawa
Rasulullah s.a.w. adalah wakil Allah Ta’ala kepada kita. Sebagai wakil Allah
Ta’ala, bagindalah yang paling mengetahui kehendak Allah Ta’ala dalam al-Quran.
Justeru apa sahaja kefahaman kita terhadap mana-mana sahaja ayat al-Quran tidak
boleh diterima sekiranya tidak melalui pengesahan kefahaman Rasulullah s.a.w.
Di dalam satu riwayat, Ibnu Mas’ud telah berkata, “Allah
melaknati pembuat tattoo, orang yang
meminta tattoo, orang yang mencabut bulu badan dan juga orang yang
merenggangkan gigi untuk kecantikan yang mengubah ciptaan Allah.” Kenyataan ini
telah sampai ke telinga seorang wanita daripada Bani Asad yang bernama Ummu
Ya’qub lalu dia datang seraya berkata, “Saya dengar kamu melaknat sekian dan
sekian!” Ibnu Mas’ud menjawab, “Apa salahnya saya melaknat orang yang dilaknat
oleh Rasulullah s.a.w. dan juga yang terdapat dalam kitab Allah?” Wanita itu
berkata, “Saya telah membaca keseluruhan al-Quran dan saya tidak menjumpai apa
yang kamu sebutkan itu.” Ibnu Mas’ud menjawab, “Jikalau engkau benar-benar
membacanya pasti engkau akan menjumpainya. Tidakkah engkau membaca (ayat 7
Surah al-Hasyr) yang bermaksud: “Dan apa yang dibawa oleh Rasul maka
hendaklah kamu semua ambil dan apa yang ditegah olehnya maka hendaklah kamu
tinggalkan?” Wanita itu menjawab, “Sudah tentu.” Ibnu Mas’ud berkata, “Sesungguhnya
Rasulullah s.a.w. telah menegah perbuatan itu.” (HR al-Bukhari, No. 4886).
Setelah diketahui bahawa tiada perbezaan dari sudut
penghujahan antara ayat al-Quran dan hadis Nabi s.a.w., perlulah diketahui
bahawa al-Quran tidak dapat diselewengkan dengan sewenang-wenangnya dari sudut
‘thubut’ iaitu ketetapan. Ini berbeza dengan hadis yang tidak mengalami proses
penulisan seperti al-Quran. Dengan itu, masih ada ruang bagi musuh-musuh Islam untuk
membuat penyelewengan dalam hadis dengan memalsukan kenyataan-kenyataan dan menyandarkannya
kepada Rasulullah s.a.w.
Walaupun begitu, Allah Ta’ala telah menjanjikan bahawa
agamaNya akan kekal terpelihara. Kewujudan para ulama yang pakar dan mahir
dengan selok-belok hadis dapat mengatasi kemelut pemalsuan ini. Dr Subhi
al-Salih daalm kitabnya Ulum al-Hadis wa Mustalahuh telah menyatakan bahawa apabila
al-Imam Abdullah bin al-Mubarak ditanya, “Bagaimana dengan hadis-hadis palsu?”
Beliau menjawab, “Akan muncul pakar-pakar yang membanterasnya. Allah
Ta’ala telah berfirman (dalam Surah al-Hijr ayat 9) yang bermaksud, “Sesungguhnya
Kami telah menurunkan peringatan dan pasti Kami akan menjaganya.”
Secara umumnya membezakan lalu membanteras hadis palsu
adalah satu-satunya jalan untuk menjaga kemurnian agama Islam daripada
diselewengkan dari sudut ini. Semoga Allah Ta’ala memperbanyakkan individu
muslim yang kritis dan cergas dalam mempertahankan agama Islam dengan
mempertahankan hadis Rasulullah s.a.w.
Kerosakan sesuatu perkara hanya akan diketahui dengan tahap
dosa yang dikaitkan dengannya. Di sini kita akan menyingkap tahap dosa yang
dikaitkan dengan mereka yang menyebarkan hadis palsu. Dr. Syaraf Mahmud al-Qudhah dalam kitabnya al-Minhaj al-Hadis fi ‘Ulum
al-Hadis halaman 183, telah mengkategorikan periwayatan
hadis palsu ini kepada tiga bahagian seperti berikut:
Pertama, meriwayatkan hadis palsu secara sengaja. Para
ulamak telah bersepakat mengatakan bahawa hukum meriwayatkan hadis palsu adalah
haram berdasarkan kepada hadis Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Sesiapa
yang menipu ke atasku secara sengaja maka hendaklah dia sediakan tempatnya
dalam neraka.” (HR al-Bukhari, No.
6197)
Kedua, meriwayatkan hadis palsu secara tidak sengaja. Orang yang
meriwayatkan hadis palsud secara tidak sengaja pula, dia dimaafkan dan tidak
mendapat apa-apa dosa berdasarkan hadis Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Sesungguhnya
Allah mengampunkan maksiat yang dilakukan umatku kerana tersilap, terlupa atau
dipaksa.” (HR Ibnu Majah, Kitab al-Thalaq, Bab Thalaq al-Mukrah wa al-Nasi, No.
2033. Dihukum
Sahih oleh al-Albani dalam Sahih Ibnu Majah No. 1675).
Ketiga, meriwayatkan hadis palsu secara jahil atau sambil
lewa. Orang yang meriwayatkan hadis palsu secara jahil atau sambil lewa pula,
dia tidak dimaafkan dan tetap akan mendapat dosa menyebarkan hadis palsu walaupun
dosa ini tidaklah sama seperti dosa orang yang mengetahui tentang kepalsuan hadis
itu. Ini berdasarkan beberapa dalil seperti berikut; pertama, Firman Allah
Ta’ala dalam Surah al-Isra’ ayat 36 yang bermaksud: “Dan janganlah
engkau ikut apa yang engkau tidak mempunyai ilmu tentangnya.” Dalil
kedua, hadis Nabi s.a.w. yang bermaksud, “Sesiapa yang meriwayatkan hadis
daripadaku sedang ianya diketahui oleh para ulama sebagai tipu, dia dikira
salah seorang daripada golongan penipu.” (HR Muslim dalam Muqaddimah
Sahih Muslim). Dalil ketiga, hadis Nabi s.a.w. yang bermaksud, “Para
qadhi terbahagi tiga golongan; satu dalam syurga dan dua dalam neraka. Qadhi
yang di dalam syurga ialah yang mengetahui kebenaran lalu menghukum dengannya.
Qadhi yang mengetahui kebenaran lalu menzalimi dalam hukum, dia dalam neraka.
Qadhi yang menghukum antara manusia dalam keadaan jahil pula, dia juga dalam
neraka.” (HR Abu Daud,
Kitab al-Aqdiyah, Bab fi al-Qadi Yukhti’, No. 3573. Dihukum Sahih oleh al-Albani dalam
Sahih Abi Daud No. 3573.)
Jelaslah bahawa ancaman dalam dalil-dalil ini amat keras,
justeru hendaklah kita sebagai umat Islam berwaspada dalam penyampaian hadis.
Telitilah terlebih dahulu hadis-hadis yang ingin disampaikan kepada masyarakat.
Jika kita pernah menyampaikan hadis palsu, segeralah kita bertaubat. Bacalah
doa ini, “Ya Allah, aku telah menzalimi diriku dengan kezaliman yang banyak.
Tiada siapapun yang dapat mengampunkan dosa kecuali Engkau. Ampunkanlah dosaku
dengan pengampunan dariMu dan rahmatilah daku. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha
Pengampun lagi Maha Mengasihani.” Setelah itu, janganlah diulangi kesilapan
yang sama iaitu menyebar hadis palsu…
0 comments:
Post a Comment