Inspirasi Sya’ban
Dr Fadlan bin Mohd Othman
Student Affairs Division
Al-Madinah International University
(Jabatan Pengajian al-Quran & al-Sunnah
Fakulti Pengajian Islam UKM)
Telahpun diketahui umum bahawa Rasulullah s.a.w. berpuasa kebanyakan
hari dalam bulan Sya’ban. Apabila ditanya kenapa, Baginda s.a.w. menjawab, “Ia
adalah bulan yang dilupai oleh kebanyakan manusia, di antara Rejab dan Ramadan.
Ia adalah satu bulan yang diangkat amalan-amalan kepada Tuhan sekelian alam.
Justeru aku suka amalanku diangkat dalam keadaan aku berpuasa.” (Hadis
riwayat al-Nasa’i, Kitab al-Siyam, Bab Saum al-Nabi s.a.w., No. 2357. Dinilai
hasan oleh al-Albani.) Hadis ini adalah salah satu daripada hadis-hadis sahih
dan hasan yang membicarakan perihal kelebihan bulan Sya’ban. Hadis ini juga
merupakan galakan agar umat Islam memperbanyakkan puasa pada bulan ini.
Akan tetapi, perlulah diketahui bahawa ibadah dalam Islam adalah
satu perkara yang sesuai dengan naluri suci manusia. Rasulullah s.a.w. mengajar
kita agar beribadah kepada Allah Ta’ala setinggi yang kita mampu. Namun Baginda
s.a.w. juga memberi garis panduan agar mengimbangi praktikal ibadah kita. Nilai
murni ini dapat digarap daripada perakuan Nabi s.a.w. terhadap kenyataan Salman
al-Farisi kepada Abu al-Darda’ “Sesungguhnya kamu mempunyai tanggungjawab
terhadap Tuhanmu, tanggungjawab terhadap badanmu, tanggungajawab terhadap keluargamu;
jadi hendaklah kamu melaksanakan tanggungjawab kamu kepada mereka semua.”
(Hadis riwayat al-Bukhari, Kitab al-Saum, Bab Man Aqsama ‘ala akhihi liyuftir,
No. 1832.)
Berdasarkan kepada perkara inilah kita dapati Rasulullah s.a.w.
melarang umatnya daripada berpuasa bermula daripada pertengahan Sya’ban. Sabda
Baginda s.a.w., “Apabila datangnya pertengahan Sya’ban maka janganlah kamu
semua berpuasa.” (Hadis riwayat Abu Daud, Kitab al-Saum, Bab Fi Karahiyah Zalik,
No. 1994. Dinilai sahih oleh al-Albani.).
Al-Imam Ibnu Rajab al-Hanbali rahimahullah dalam kitabnya Lata’if
al-Ma’arif (cetakan Dar Ibn al-Haitham, halaman 169) telahpun menerangkan
maksud hadis ini dengan menyatakan bahawa terdapat perselisihan ulama dalam
beramal dengan hadis ini. Pandangan pertama; hadith ini tidak diamalkan kerana
bercanggahan dengan hadis-hadis lain yang menunjukkan Rasulullah s.a.w.
berpuasa pada bulan ini. Pandangan kedua; hadith ini diterima dan diamalkan
dengan kefahaman bahawa dilarang memulakan puasa sunat bagi mereka yang tidak
biasa berpuasa sunat sebelum waktu ini. Pandangan kedua ini adalah pandangan
al-Imam al-Syafi’i rahimahullah bersama beberapa ulama lain.
Di dalam satu hadis lain, Rasulullah s.a.w. melarang umatnya
daripada berpuasa sunat sehari atau dua hari sebelum masuknya bulan Ramadan.
Baginda s.a.w. bersabda, “Janganlah ada di kalangan kamu orang yang mendahului
bulan Ramadan dengan berpuasa sehari atau dua hari, kecuali orang yang biasa
puasa pada hari tertentu maka dibenarkan untuknya.” (Hadis riwayat al-Bukhari
dan Muslim). Hadith ini jelas menganjurkan umat Islam agar menjauhi sifat
was-was dalam melaksanakan ibadah. Islam mementingkan keyakinan dan kepastian
dan bukannya was-was dan terlalu berjaga-jaga. Jika anak bulan Ramadan dapat
dilihat atau sempurna kiraan tiga puluh bulan Sya’ban maka hendaklah dimulakan
puasa Ramadan.
Satu perkara penting yang ingin dibincangkan ialah berkenaan dengan
hadis pertama yang saya nyatakan di atas. Secara khusus lagi, ungkapan yang
saya maksudkan ialah sabda Rasulullah s.a.w., “…yang dilupai…”
Ungkapan ini sebenarnya membawa satu inspirasi yang amat hebat iaitu pahala
sesuatu amal salih akan berganda bila dilakukan pada waktu yang dilupai atau tidak
dihiraukan oleh orang ramai. Kenapakah beramal di waktu yang tidak dihiraukan
oleh orang ramai dijanjikan pahala yang berganda? Jawapannya telah dihuraikan
oleh al-Imam Ibn Rajab dalam kitabnya Lata’if al-Ma’arif (cetakan Dar
Ibn al-Haitham, halaman 162) seperti berikut. Pertama, kerana amalan yang
dilakukan semasa orang tidak hirau adalah satu amalan yang tersembunyi. Sudah
tentu amalan yang dilakukan secara tersembunyi adalah lebih terselamat daripada
dicemari dengan riyak yang akan merosakkan amalan itu.
Kedua, kerana melakukan amal salih semasa orang tidak hirau adalah
suatu usaha yang payah dan susah. Apabila kebanyakan masyarakat membuat
kebaikan, adalah mudah untuk kita mengikuti mereka. Akan tetapi, jika
kebanyakan masyarakat tidak hiraukan kebaikan, sering membuat keburukan, maka
sudah tentu ini memerlukan semangat dan kesungguhan yang tinggi untuk kita melawan
arus. Ini kerana semakin jauh Umat Islam daripada zaman Rasulullah s.a.w. maka
semakin lemahlah pegangan mereka terhadap ajaran Islam. Di sinilah kita dapati
Rasulullah s.a.w. menjanjikan pahala yang besar bagi mereka yang berpegang
teguh dengan sunnah Baginda s.a.w. di akhir zaman. Janji Rasulullah s.a.w. itu
berbunyi, “Bagi orang yang beramal salih di kalangan mereka pahala lima
puluh orang daripada kalangan kamu.” (Hadis Hasan Gharib riwayat al-Tirmizi,
Kitab Tafsir al-Quran, Bab Wa min Surah al-Maidah, No. 3004.)
Inspirasi inilah yang
dibawa oleh Rasulullah s.a.w. di dalam bulan Sya’ban. Inspirasi ini jugalah
yang wajar kita warisi daripada baginda s.a.w. Di mana sahaja kita berada, di
saat mana juapun, bila orang mula lalai dan tidak menghiraukan ajaran Islam, di
situlah kita harus bangkit mengamalkan dan menyebarkan dengan penuh hikmah dan
konsisten. Hayatilah inspirasi Sya’ban agar ibadah kita kekal menepati
praktikal Rasulullah s.a.w.
0 comments:
Post a Comment