Solat Sebagai Asas Wasatiyyah
Dr Fadlan Mohd Othman
Student Affairs Division
Al-Madinah International University
(Jabatan Pengajian al-Quran & al-Sunnah
Fakulti Pengajian Islam UKM)
Rasulullah s.a.w. dikurniakan Ibadah Solat semasa peristiwa al-Isra’
wal-Mi’raj. Khabar pengembaran di waktu malam dan pengangkatan ke tujuh petala
langit sudah cukup untuk menyerlahkan hikmah pensyariatan Solat. Solat adalah
satu-satunya ibadah yang difardukan di atas langit. Tiada sebarang syak bahawa
Solat adalah ibadah paling utama dalam Islam. Solat membezakan antara keimanan
dan kekufuran. Rasulullah s.a.w. telahpun menegaskan perkara ini dengan
hadithnya yang bermaksud: “Perbezaan antara kita dan mereka ialah Solat;
maka siapa yang meninggalkannya sesungguhnya dia kafir.” (Hadith riwayat
al-Imam al-Tirmizi, No. 2545. Al-Tirmizi menyatakan status hadith ini sebagai
Hasan Sahih Gharib).
Menghubungkaitkan perbincangan dengan ciri Wasatiyyah, kita dapat
memahami bahawa Solat adalah asas utama Wasatiyyah. Rasulullah s.a.w. yang
merupakan ikutan dan inspirasi gagasan Wasatiyyah dilihat sebagai insan yang
amat mementingkan solat. Bahkan Baginda s.a.w. memberitahu para sahabatnya
bahawa ketenangan dirinya dapat dikecapi melalui pelaksanaan Solat. Sabda
Baginda s.a.w. yang bermaksud: “Dan dijadikan penyejuk mataku di dalam Solat.”
(Hadith riwayat al-Imam al-Nasa’i, No. 3950. Al-Albani menyatakan status hadith
ini sebagai Sahih). Tidak kira sihat mahupun sakit, bermukim mahupun
mengembara, Solat tetap menjadi keutamaan Baginda s.a.w.
Begitulah istimewanya Solat pada jiwa Rasulullah s.a.w. Justeru, sebagai
umatnya, kita wajar berusaha sedaya upaya mengikuti jejak langkah Baginda
s.a.w. khususnya berkenaan dengan Solat. Kita harus memberi perhatian terhadap
firman Allah Ta’ala dalam Surah Yusuf ayat 108 yang bermaksud: “Katakanlah,
‘Inilah jalan agamaku, aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak kamu
kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tidak termasuk
orang-orang yang musyrik’.” Di dalam mentafsirkan ayat ini, al-Imam
al-Syaukani telah berkata, “Ayat ini menjadi dalil bahawa semua orang yang
mengikuti Rasulullah s.a.w., adalah wajib baginya untuk meneladani Baginda
s.a.w. dalam berdakwah kepada Allah iaitu dengan mengajak kepada keimanan terhadap
Allah dan mentauhidkan Allah serta melaksanakan apa yang disyariatkan oleh
Allah ke atas hamba-hambaNya.” (Lihat Fathul Qadir, cetakan Dar Ibn Hazm,
halaman 873).
Menyentuh kembali perihal Solat, kita dapati Rasulullah s.a.w. telah
mengarahkan agar umatnya melaksanakan Solat berdasarkan praktikal Solat Baginda
s.a.w. Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: “Solatlah
sebagaimana kamu telah melihat aku solat.” (Hadith riwayat al-Imam
al-Bukhari, No. 631). Praktikal Solat Rasulullah s.a.w. telahpun dihimpunkan
oleh para ulama dengan menekankan hadith-hadith yang sahih. Praktikal Solat
Rasulullah s.a.w. adalah satu perbincangan yang memerlukan kursus khas dan
tidak dapat dicatat dalam tulisan ini. Namun begitu, amatlah penting untuk diingatkan
bahawa hujjah yang nyata menjadi dasar utama dalam usaha kita mengenali, memahami dan
melaksanakan praktikal Solat Rasulullah s.a.w.
Allah Ta’ala menjelaskan kepada kita betapa Solat berperanan besar dalam
kesejahteraan peradaban manusia. Insan mukmin yang benar-benar melaksanakan
solat pasti akan terhindar daripada perbuatan keji dan mungkar. Allah Ta’ala
berfirman dalam Surah al-Ankabut ayat 45 yang bermaksud: “Dan dirikanlah
Solat, sesungguhnya Solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar.”
Namun, persoalan yang timbul, mengapakah masih wujud orang Islam yang solat
tetapi tetap melakukan perbuatan keji dan mungkar? Jawapan bagi persoalan ini
telahpun dijawab oleh Rasulullah s.a.w. dalam beberapa hadith Baginda s.a.w.
Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: “Tiada seorang
muslimpun yang apabila masuk waktu solat fardu lalu dia menyempurnakan wuduk,
khusyuk dan rukuk solat itu kecuali semua itu menjadi penghapus dosa-dosanya yang
lalu selain dosa besar.” (Hadith riwayat al-Imam Muslim, No. 228).
Perhatikanlah bagaimana Solat membuahkan hasilnya apabila dilakukan dengan
penuh tertib dan penghayatan, atau dengan bahawa lain; Tama’ninah yang
merupakan ciri luaran dan Khusyuk yang merupakan ciri dalaman. Justeru, tanpa
kedua-dua ciri luaran dan dalaman ini tidak mustahillah jika seorang muslim itu
dilihat tegar dalam melakukan perbuatan keji dan mungkar, walaupun dia solat.
Keadaan ini telahpun digambarkan oleh Rasulullah s.a.w. dengan sabdanya yang
bermaksud: “Boleh jadi orang yang berpuasa itu tidak mendapat dariapda
puasanya kecuali kelaparan. Boleh jadi juga orang yang bangun solat itu tidak
mendapat daripada bangunnya itu kecuali letih berjaga.” (Hadith riwayat
al-Imam Ibnu Majah, No. 1380. Al-Albani menyatakan status hadith ini sebagai
Hasan Sahih).
Dengan penjelasan serba ringkas ini, kita telahpun dapat melihat bagaimana
praktikal Solat itu akan ketandusan dan kekeringan jika tidak disirami dengan
kefahaman dan penghayatan. Setiap patah perkataan yang dituturkan dalam Solat
sepatutnya difahami oleh sang muslim yang sedang bersolat. Sebagai langkah
permulaan, kita perlu sedar bahawa kita mendapat perhatian Allah Ta’ala seawal
bacaan al-Fatihah di dalam Solat. Perhatikanlah hadith berikut dengan penuh
fokus:
Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah Ta‘ala telah berfirman:
“Aku telah membahagikan solat kepada dua bahagian antaraKu dan hambaKu. HambaKu
akan dapat apa yang dia minta.” Jika hamba itu berkata, ‘Segala puji bagi
Allah, Tuhan semesta alam’, Allah Ta‘ala menjawab: “HambaKu telah memujiKu.”
Jika hamba itu berkata, ‘Maha Pemurah lagi Maha Penyayang’, Allah Ta‘ala
menjawab: “HambaKu telah menyanjungiKu.” Jika hamba itu berkata, ‘Yang
menguasai hari pembalasan’, Allah Ta‘ala menjawab: “HambaKu telah mengagungiKu.”
(dalam satu riwayat) “HambaKu telah menyerahkan urusannya kepadaKu.” Jika hamba
itu berkata, ‘Hanya kepada Engkaulah kami menyembah dan hanya kepada Engkaulah
kami mohon pertolongan’, Allah Ta‘ala menjawab: “Ini adalah antaraKu dan
hambaKu. Hambaku akan dapat apa yang dia minta.” Jika hamba itu berkata,
‘Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang telah Engkau
anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan jalan mereka yang dimurkai (Yahudi),
dan bukan pula jalan mereka yang sesat (Nasrani)’, Allah Ta‘ala menjawab: “Ini
adalah untuk hambaKu dan hambaKu akan dapat apa yang dia minta.” (Hadith
riwayat Muslim, No. 598).
Semoga hadith ini memberi inspirasi dan motivasi kepada kita untuk
meneruskan usaha penghayatan Solat. Begitulah keistimewaan Umat Islam yang
bersifat Wasatiyyah; kedua-dua aspek fizikal dan kerohanian sentiasa dilakukan
secara beriringan.
0 comments:
Post a Comment