Ilmu
amat penting
Dr
Fadlan bin Mohd Othman
Student Affairs Division
Al-Madinah International University
(Jabatan Pengajian al-Quran & al-Sunnah
Fakulti Pengajian Islam UKM)
Ilmu
yang menjana Iman mempunyai kedudukan yang mulia di dalam ajaran Islam. Allah
Ta’ala telah menjelaskan kepada kita bahawa orang yang mempunyai Ilmu adalah
lebih tinggi derajatnya daripada orang yang tiada ilmu. Firman Allah Ta’ala
dalam Surah al-Zumar ayat 9 yang bermaksud: "Katakanlah: Adakah sama
orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?
Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah
orang-orang yang berakal sempurna".
Tambahan
kepada kenyataan ini, Allah Ta’ala mengarahkan pula orang yang tidak mempunyai
ilmu supaya menimbanya daripada orang yang mempunyai ilmu. Jelaslah dengan ini
bahawa ilmu itu amat penting untuk menjamin kesejahteraan manusia baik di dunia
mahupun di akhirat. Firman Allah Ta’ala dalam Surah al-Nahl ayat 43 yang
bermaksud: "Dan tidaklah Kami mengutus Rasul-rasul sebelummu wahai
Muhammad, melainkan dari kalangan orang-orang lelaki, yang Kami wahyukan kepada
mereka. Oleh itu bertanyalah kamu kepada orang-orang yang berpengetahuan agama
jika kamu tidak mengetahui". Ilmu di dalam Islam ialah ilmu
tentang agama suci ini dan segala jenis ilmu yang dapat memantapkan Islam dari
sudut kefahaman dan praktikal.
Persoalan
yang timbul ialah bagaimana cara untuk menimba ilmu? Pastinya Rasulullah s.a.w.
telahpun menjelaskan perkara ini kepada kita. Justeru, marilah kita menyingkap
petunjuk-petunjuk Baginda s.a.w. dalam perkara ini. Di antara petunjuk-petunjuk
itu ialah pertama, Ikhlas. Al-Shaikh Bakr Abu Zaid dalam karangan
hebatnya Hilyah Talib al-Ilm, telah menjelaskan bahawa dalam menuntut ilmu,
niat mestilah ikhlas semata-mata kerana Allah Ta’ala sahaja. Menuntut ilmu
dengan tujuan duniawi hanya akan mengundang kemurkaan Allah Ta’ala. Sabda
Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Sesiapa mempelajari ilmu yang
sepatutnya diharapkan dengannya wajah Allah Ta’ala, tetapi dia mempelajarinya
untuk mendapat habuan dunia, dia tidak akan dapat menghidu aroma syurga pada
hari Kiamat. (Hadis riwayat al-Imam Abu Daud, No. 3179, dan
dinilai Sahih oleh al-Albani).
Perkara
kedua yang perlu dilakukan ialah menadah ilmu daripada para ilmuan, seperti
yang dijelaskan oleh Dr. Nasir al-Aql dalam kitabnya al-Fiqh fi al-Din. Ilmu
yang terjamin ialah ilmu yang diwarisi daripada Rasulullah s.a.w. Cara untuk
mendapatkan ilmu itu ialah dengan mengambilnya daripada pewaris-pewaris Nabi
s.a.w. iaitu para ulama. Oleh itu hadirilah majlis-majlis ilmu yang dikepalai
oleh ilmuan yang berkemahiran. Pentingkanlah ilmu dan bukannya lawak jenaka
yang disebut oleh penceramah. Langkah kedua ialah dengan membuka
lembaran-lembaran karangan para ilmuan. Sekiranya terdapat tulisan-tulisan yang
agak rumit, rujuklah kepada para ilmuan yang dapat menghuraikan maksud sebenar.
Walaupun
ilmu itu sewajarnya diambil daripada ilmuan yang berkaliber, akan tetapi
kebenaran wajib diterima daripada sesiapa sahaja. Rasulullah s.a.w. telah
mengajar kita bahawa kebenaran mesti diterima walaupun diutarakan oleh orang
yang tidak beriman manakala kebatilan mesti ditolak walaupun dilafazkan oleh
orang yang beriman. Di dalam sebuah hadith, Nabi s.a.w. telah mengulas tentang
syaitan dengan berkata yang bermaksud: “Dia telah bercakap benar kepadamu
sedangkan dia adalah penipu besar. Dia adalah syaitan.” (Hadis
riwayat al-Imam al-Bukhari, No. 3033).
Al-Shaikh
Muhammad al-Uthaimin dalam Kitab al-Ilm pula menerangkan bahawa menimba ilmu
haruslah dimulakan dengan yang terpenting kemudian yang penting dan seterusnya.
Satu perkara yang perlu diberikan penekanan di sini ialah memilih bidang ilmu
untuk pengajian atau memilih kitab yang dapat dijadikan sumber rujukan. Cara
yang terbaik ialah dengan memulakan projek pengajian dengan ilmu yang
terpenting iaitu tentang rukun Iman dan Islam. Kemudian barulah disusuli dengan
ilmu-ilmu lain yang penting tetapi tidak seperti ilmu-ilmu tadi. Ketahuilah
bahawa buku-buku berkaitan pemikiran hanyalah merupakan tambahan sahaja.
Akhir
sekali, orang yang berjaya dalam menuntut ilmu ialah orang yang tidak segan
silu untuk bertanya. Rasulullah s.a.w. telah menunjukkan teladan dalam perkara
ini dengan bertanya kepada penduduk Quba’ tentang amalan mereka dengan
sabdanya: “Wahai sekelian al-Ansar, sesungguhnya Allah telah memuji kamu
dalam kebersihan. Apakah bentuk kebersihan kamu?” Mereka menjawab,
“Kami berwuduk untuk solat, mandi kerana janabah dan beristinjak dengan air.”
Baginda bersabda, “Itulah dia, maka hendaklah kamu meneruskannya.” (Hadis
riwayat al-Imam Ibnu Majah 349, dan dinilai sahih oleh al-Albani). Ringkasnya
ada malu yang dipuji dan ada malu yang dikeji. Jadi janganlah kita berasa malu
semasa menuntut ilmu, sebaliknya berasa bangga dan senang bertindak atas
kejahilan.
0 comments:
Post a Comment