DAKWAH MELALUI MEDIA:
KEPERLUAN, PELUANG DAN CABARAN[1]
FADLAN
BIN MOHD. OTHMAN
Student Affairs Division
Al-Madinah International University
(JABATAN
PENGAJIAN AL-QURAN DAN AL-SUNNAH
FAKULTI
PENGAJIAN ISLAM UKM)
Definisi operasi kajian:
Dakwah: 1. kegiatan
menyeru dan meyakinkan orang lain supaya menerima sesuatu kepercayaan; golongan
– golongan (kumpulan) yg bergiat dlm dakwah, - songsang bp
penyampaian atau penyebaran ajaran yg bertentangan dgn syariat-syariat Islam; 2. bp patuh kpd (mengikut) ajaran
agama Islam dgn lebih sempurna (sebagaimana yg kelihatan pd tingkah laku dan
pergaulan, cara berpakaian, dll): dulu dia selalu bergaul bebas dan
berpakaian moden tetapi sekarang ini sudah -.[2]
Melalui: 1.
mengikuti (jalan dll), melintasi, lalu di, menempuhi: beberapa orang gadis
yg sedang – lorong itu terpaksa berhenti sejenak; 2. tidak mengikuti
(ajaran, hukuman, perintah, dll), mengingkari: tiada kuasa patik sekalian –
titah Yang Dipertuan; apalah titah tuanku patik sedia menjunjung,
tiadalah – titah perintah sekali-kali; 3. dgn perantaraan, menerusi: rancangan
Dewan Bahasa di udara seringkali disiarkan – radio; Ahmad telah
memajukan tuntutannya – peguamnya; 4. melampaui, melangkaui, melangkahi: apa-apa
yg kamu tidak faham tanyalah kpd guru, jangan dilalui sahaja; ketika
saya berjalan itu ada – beberapa buah kedai orang menjual makanan; 5. dgn
perjalanan (masa): sesetengah kes itu menjadi usang – masa.[3]
Media: alat
atau perantara komunikasi (perhubungan); - am pelbagai jenis saluran
atau perantara komunikasi, alat atau saluran komunikasi amnya atau
keseluruhannya; - cetak alat atau saluran komunikasi yg berupa bahan
cetakan atau terbitan (spt surat khabar, majalah, dll); - elektronik alat
atau saluran komunikasi yg berupa atau yg menggunakan alat-alat electron moden
(spt radio, televisyen, dll); - massa pelbagai jenis alat komunikasi
(spt televisyen, radio, surat khabar, majalah, dsb) yg dapat menyampaikan
maklumat (berita dsb) kpad orang ramai dgn cepat (dlm masa yg singkat), sebaran
am.[4]
Keperluan: 1.
perihal perlu: - akan air paip sangat terasa di setengah-setengah kampung;
2. sesuatu yg diperlukan, keharusan, kemestian: undang-undang yg sempurna
dan adil adalah suatu – utk mencapai pemerintahan yg baik; 3. sesuatu yg
diperlukan (dikehendaki), sesuatu yg berguna, kepentingan: wang drpd gajinya
sahaja tidak cukup untk membeli – hidup utk keluarganya; - bersama
kepentingan bersama; utk (bagi, buat, guna) – perlu atau digunakan utk;
4. hajat, kehendak, maksud, tujuan: ia tidak ada – apa-apa hanya utk
berkenal-kenal dgn mereka sahaja.[5]
Peluang: kesempatan
baik, ketika yg baik: kalau – ini dilepaskan, mungkin seumur hidup ia akan
menyesal.[6]
Cabaran: ajakan
(utk berlawan dsb); 3. Sesuatu (unsur, factor, dsb) yg mencabar (menguji
kemampuan dan ketabahan seseorang atau sesuatu organisasi dll): pekerjaan yg
penuh dgn –.[7]
PENDAHULUAN
Menyeru
kepada agama Allah Ta‘ala merupakan tanggungjawab Rasululullah r
serta para pengikutnya. Seruan ini mestilah dilakukan di atas dasar basirah iaitu
keterangan yang nyata; berlandaskan
fakta-fakta ilmiah yang jitu lagi padu khususnya yang bersumberkan wahyu Ilahi
merangkumi al-Kitab dan al-Sunnah. Firman Allah Ta‘ala (Yusuf 12:108):
Maksudnya: Katakanlah: "Inilah jalan (agama) ku,
aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak (kamu) kepada Allah dengan hujjah
yang nyata, Maha Suci Allah, dan aku tiada termasuk orang-orang yang
musyrik".
Dua
sumber agong ini hendaklah dihayati dan diselami menggunakan kelengkapan yang
menepati dan mengikuti kefahaman generasi perintis umat ini untuk mendapat
keredaan Allah Ta‘ala. Firman Allah Ta‘ala (al-Taubah 9:100):
Maksudnya: Orang-orang yang terdahulu lagi yang
pertama-tama (masuk Islam) dari golongan muhajirin dan anshar dan orang-orang
yang mengikuti mereka dengan baik, Allah ridha kepada mereka dan merekapun
ridha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir
sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. mereka kekal di dalamnya. Itulah
kemenangan yang besar.
Rasulullah
r juga
telah mewajibkan ke atas semua pengikutnya agar menyampaikan apa sahaja ilmu wahyu
yang tersemat di dada mereka, yang telah mereka kuasai, sudah tentu, walaupun
ianya hanyalah sepotong ayat al-Quran al-Karim. Sabda Rasulullah r :
« بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ
آيَةً ، وَحَدِّثُوا عَنْ بَنِى إِسْرَائِيلَ وَلاَ حَرَجَ ، وَمَنْ كَذَبَ عَلَىَّ
مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ »[8].
Maksudnya: [Sampaikanlah
daripadaku walaupun sepotong ayat. Riwayatlah tentang Bani Israil tanpa
keberatan. Sesiapa yang berbohong terhadapku dengan sengaja, maka hendaklah dia
sediakan tempatnya di dalam neraka].
Penyampaian
ilmu hendaklah dilakukan sebaik mungkin dan seluas mungkin. Dalam apa sahaja
situasi, tugas ini hendaklah dilaksanakan dengan menggunakan saluran yang
paling efektif. Kita dapati Rasulullah r
menggunakan pelbagai saluran, dalam usaha menyampaikan ilmu kepada sebanyak
mungkin manusia yang menjadi sasaran dakwahnya. Terdapat beberapa contoh
kesungguhan Rasulullah r agar ajaran Islam sampai kepada semaksimum
mungkin jumlah manusia. Antaranya:
1.
Solat di atas
minbar:
عن سَهْلَ بْنَ سَعْدٍ السَّاعِدِىَّ قال: "ثُمَّ رَأَيْتُ
رَسُولَ اللَّهِ - صلى الله عليه وسلم - صَلَّى عَلَيْهَا، وَكَبَّرَ وَهْوَ
عَلَيْهَا ، ثُمَّ رَكَعَ وَهْوَ عَلَيْهَا ، ثُمَّ نَزَلَ الْقَهْقَرَى فَسَجَدَ
فِى أَصْلِ الْمِنْبَرِ ثُمَّ عَادَ ، فَلَمَّا فَرَغَ أَقْبَلَ عَلَى النَّاسِ
فَقَالَ « أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا صَنَعْتُ هَذَا لِتَأْتَمُّوا
وَلِتَعَلَّمُوا صَلاَتِى »"[9].
Maksudnya:
Daripada Sahl bin Sa'd al-Sa'idi katanya, "Kemudian aku melihat
Rasulullah r solat di atas minbar itu,
Baginda takbir di atasnya, ruku' di atasnya, kemudian Baginda mengundur ke
belakang dan sujud di atas tanah. Kemudian Baginda mengulangi perbuatan itu.
Apabila selesai, Baginda menghadap kepada orang ramai lalu berkata, [Wahai
sekelian manusia, saya buat seperti ini supaya anda semua dapat mengikutiku dan
mempelajari solatku]".
2.
Buka puasa di khalayak
ramai:
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ - رضى الله عنهما - أَنَّ رَسُولَ
اللَّهِ -صلى الله عليه وسلم- خَرَجَ عَامَ الْفَتْحِ إِلَى مَكَّةَ فِى رَمَضَانَ
فَصَامَ حَتَّى بَلَغَ كُرَاعَ الْغَمِيمِ فَصَامَ النَّاسُ ثُمَّ دَعَا بِقَدَحٍ
مِنْ مَاءٍ فَرَفَعَهُ حَتَّى نَظَرَ النَّاسُ إِلَيْهِ ثُمَّ شَرِبَ فَقِيلَ لَهُ
بَعْدَ ذَلِكَ إِنَّ بَعْضَ النَّاسِ قَدْ صَامَ فَقَالَ « أُولَئِكَ الْعُصَاةُ
أُولَئِكَ الْعُصَاةُ ».[10]
Maksudnya:
Daripada Jabir bin Abdullah r.a. bahawa Rasulullah r keluar pada tahun
Pembukaan Kota Mekah pada bulan Ramadan lalu Baginda berpuasa sehingga tiba di
Kura' al-Ghamim di mana orang semua berpuasa. Kemudian Baginda meminta seberkas
air dan mengangkatnya sehingga dapat dilihat orang ramai lalu Baginda minum air
itu. Tidak lama selepas itu, ada orang mengadu kepadanya bahawa masih ada orang
yang terus berpuasa, lalu Baginda bersabda, [Mereka benar-benar ingkar, mereka
benar-benar ingkar].
3.
Menyampaikan
khutbah di atas minbar.
Semua
contoh-contoh ini adalah merupakan manifestasi kesungguhan Rasulullah r menggunakan
saluran dakwah paling efektif yang terdapat di zaman Baginda r sebaik
mungkin agar dapat disampaikan mesej Islam kepada jumlah manusia semaksimum
mungkin.
Menerokai
zaman awal, saluran informasi didapati amat mudah dan naif. Penyampaian ilmu dilakukan
antara lain dengan penyampaian secara langsung di mana ‘sumber’ memindahkan ilmu
kepada ‘sasaran’. Jika sasaran ini berada berjauhan atau di perantaun, ‘sumber’
akan menurunkan ilmu kepada ‘wakil’ yang kemudiannya bertindak bergerak atau
mengembara bagi tujuan pemindahan ilmu kepada ‘sasaran’. Perhatikan bagaimana
proses ini mungkin mengambil masa berjam-jam, berhari-hari, berbulan-bulan
bahkan mungkin juga bertahun-tahun! ‘Wakil’ di sini juga boleh menjadi dalam
bentuk penulisan buku yang akan ditatap oleh ‘sasaran’ yang berminat.
Menyusuri
peredaran zaman, setibanya di zaman kecanggihan teknologi maklumat, saluran
informasi didapati kian canggih. Penyampaian secara langsung atau lebih masyhur
dengan perkataan Inggerisnya ‘live’, juga perkataan Arabnya ‘bathth
mubashir’;
tidak lagi memerlukan pergerakan atau pengembaraan oleh ‘wakil’. Peralatan
canggih telah memudahkan proses penyampaian secara langsung dan meringankan
beban yang dipikul ‘wakil’ selama ini. Telah muncul ‘wakil-wakil’ kaku samada
buku, siaran television dan alam maya (internet) yang mampu memukau dan menjadikan ‘sasaran’ memaku[11]
dengan kepelbagaian wajahnya serta keterkinian ilmunya.
DAKWAH MELALUI MEDIA; SUATU
KEPERLUAN
Persimpangan
jalan, bagi pencari dan pengembara yang kehilangan arah atau kehilangan peta
lokasi adalah merupakan satu pengalaman penuh tekanan. Seringkali kita melihat
kereta yang terhenti di garisan putih berjalur tiga segi di susur keluar lebuhraya
utara selatan. Kenapa? Kerana mereka keliru dan hilang panduan arah.
Merujuk
kepada kecanggihan saluran informasi atau media pula, didapati ramai ramai,
khususnya para pendakwah, pada mulanya ada di kalangan mereka yang berasa
janggal dan merasakan ianya tidak wajar dijadikan sebagai salah satu saluran
utama mereka dalam penyampaian ilmu agama. Akan tetapi, penulis yakin,
kebelakangan ini, kebanyakan para pendakwah sudah mula melihat penggunaan
pelbagai saluran informasi atau media ini sebagai satu keperluan di zaman ini.
Pendapat ini diyakini penulis sebagai pendapat yang kuat kerana Rasulullah r
memberitahu kita bahawa pengikutnya adalah pengikut yang paling ramai dalam
hadith Baginda:
« تَزَوَّجُوا الْوَدُودَ
الْوَلُودَ فَإِنِّى مُكَاثِرٌ بِكُمُ الأُمَمَ »[12].
Maksudnya: [Kahwinilah
gadis yang penyayang dan produktif, sesungguhnya aku berbangga dengan kamu
semua terhadap umat-umat lain.]
Justeru,
antara cara untuk meramaikan pengikut Baginda r di
samping memperbanyakkan zuriat, adalah dengan mempergiatkan usaha dakwah dengan
cara yang paling efektif dan berkesan. Usaha Rasulullah r
mengumpul orang ramai untuk menyampaikan seruan terhadap agama Allah Ta‘ala
wajar dijadikan asas kepada usaha kita sebagai aktivis dakwah untuk
mempergunakan segala uslub yang mendapat perhatian orang ramai termasuklah
media. Perhatikanlah bagaimana Rasulullah r berusaha
memanggil sebanyak mungkin orang untuk mendengar dakwahnya[13]:
عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ - رضى الله عنهما
- قَالَ لَمَّا نَزَلَتْ ( وَأَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقْرَبِينَ ) صَعِدَ
النَّبِىُّ - صلى الله عليه وسلم - عَلَى الصَّفَا فَجَعَلَ يُنَادِى « يَا بَنِى
فِهْرٍ ، يَا بَنِى عَدِىٍّ » . لِبُطُونِ قُرَيْشٍ حَتَّى اجْتَمَعُوا ، فَجَعَلَ
الرَّجُلُ إِذَا لَمْ يَسْتَطِعْ أَنْ يَخْرُجَ أَرْسَلَ رَسُولاً لِيَنْظُرَ مَا
هُوَ ، فَجَاءَ أَبُو لَهَبٍ وَقُرَيْشٌ فَقَالَ « أَرَأَيْتَكُمْ لَوْ
أَخْبَرْتُكُمْ أَنَّ خَيْلاً بِالْوَادِى تُرِيدُ أَنْ تُغِيرَ عَلَيْكُمْ ،
أَكُنْتُمْ مُصَدِّقِىَّ » . قَالُوا نَعَمْ ، مَا جَرَّبْنَا عَلَيْكَ إِلاَّ
صِدْقًا . قَالَ « فَإِنِّى نَذِيرٌ لَكُمْ بَيْنَ يَدَىْ عَذَابٍ شَدِيدٍ » .
فَقَالَ أَبُو لَهَبٍ تَبًّا لَكَ سَائِرَ الْيَوْمِ ، أَلِهَذَا جَمَعْتَنَا
فَنَزَلَتْ }تَبَّتْ يَدَا أَبِى لَهَبٍ وَتَبَّ * مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ
وَمَا كَسَبَ{[14].
Maksudnya: Daripada
Ibnu Abbas r.a. katanya, "Apabila turunnya ayat {Dan berilah amaran kepada
saudara-mara terdekatmu}, Nabi r telah
menaiki Bukit Safa dan memanggil, [Wahai Bani Fihr, wahai Bani 'Adiyy…],
Baginda memanggil suku-suku kabilah Quraish sehingga mereka berkumpul.
Sehinggakan jika seseorang itu tidak dapat pergi, dia akan menghantar wakilnya.
Abu Lahab dan Quraish pun berkumpul. Di situ Nabi r bersabda,
[Apakah pendapat kamu jika aku memberitahu kepadamu bahawa sekumpulan
tentera berkuda berada di lembah berdekatan untuk menyerang kamu, adakah kamu
semua akan mempercayaiku?] Mereka menjawab, "Sudah tentu, kami tidak
pernah lihat kamu keculi bercakap benar". Baginda bersabda, [Ketahuilah
bahawa aku ini pemberi amaran kepada kamu semua sebelum datangnya azab yang
dahsyat]. Abu Lahab terus berkata, "Binasalah kamu sepanjang hari. Adakah untuk ini sahaja
kamu memanggil kami?" Lalu turunlah firman Allah Ta'ala {Binasalah
kedua tangan abu Lahab dan Sesungguhnya dia akan binasa. Tidaklah berfaedah
kepadanya harta bendanya dan apa yang ia usahakan}.
Begitulah
caranya untuk mendapat sebanyak mungkin perhatian di zaman permulaan Islam di
tanah Arab. Bersama peredaran zaman, selepas lebih 1430 tahun daripada peristiwa
tersebut, pastinya pelbagai uslub dan cara penyampaian efektif telah wujud;
antaranya ialah media, yang merupakan suatu keperluan dalam Dakwah Islam di era
ini!
DAKWAH MELALUI MEDIA; SUATU
PELUANG
Rasulullah
r
telah meletakkan pelbagai pahala dan ganjaran bagi mereka yang dapat memberi
hidayat kepada orang lain. Antaranya ialah sabda Baginda r kepada Ali r.a. pada pembukaan Kota Khaybar:
« انْفُذْ عَلَى رِسْلِكَ
حَتَّى تَنْزِلَ بِسَاحَتِهِمْ ، ثُمَّ ادْعُهُمْ إِلَى الإِسْلاَمِ ،
وَأَخْبِرْهُمْ بِمَا يَجِبُ عَلَيْهِمْ مِنْ حَقِّ اللَّهِ فِيهِ ، فَوَاللَّهِ
لأَنْ يَهْدِىَ اللَّهُ بِكَ رَجُلاً وَاحِدًا خَيْرٌ لَكَ مِنْ أَنْ يَكُونَ لَكَ
حُمْرُ النَّعَمِ »[15].
Maksudnya: [Bergeraklah
dengan tenang sehingga kamu tiba di perkarangan tempat mereka. Kemudian serulah
mereka kepada Islam dan jelaskanlah kepada mereka perkara yang wajib ke atas
mereka berkenaan hak Allah dalam Islam. Demi Allah, jika Allah memberi hidayat
melaluimu kepada seorang lelaki, adalah jauh lebih baik daripada kamu mendapat
unta-unta merah].
Dengan
ini, kita wajar mempergunakan segala peluang yang ada untuk menyampaikan ajaran
Islam walaupun kepada seorang individu sahaja.
Justeru, apakah yang harus kita lakukan sekiranya ada peluang untuk kita
menyampaikan ajaran Islam yang suci murni ini kepada bilangan yang amat banyak
seperti siaran langsung sesuatu rancangan televisyen? Penulis yakin kita semua
akan menjawab sebulat suara, “Apa lagi, ambillah peluang itu!” Kenapa? Kerana
ganjarannya adalah lebih banyak. Tetapi penulis juga yakin, tidak ramai para
pendakwah yang bersedia untuk menceburkan diri mereka dalam bidang ini. Kenapa?
Kerana mereka merasakan diri mereka kerdil, tidak cukup ilmu, tidak cukup
sedia, tidak… tidak… tidak… Untuk menangani perkara ini, ayuh kita berpindah
kepada perenggan berikutnya.
Di
samping faktor pahala, faktor lain yang menuntut kita mengambil peluang dakwah
melalui media seperti siaran langsung sesuatu rancangan television, ialah
bahawa peluang yang ada ini ibarat satu vakum[16]
yang pasti akan diisi oleh sesiapa sahaja yang bersedia. Amatlah merugikan
sekiranya para pendakwah yang menjunjung usaha pemartabatan Sunnah Rasulullah r
menyepi diri daripada peluang yang terhidang dan membiarkannya dikecapi oleh golongan
pendakwah lain yang kurang memberi penekanan terhadap institusi dan autoriti
Sunnah Rasulullah r, bahkan kurang
memberi penekanan terhadap unsur ilmiah dalam penyampaian maklumat agama kepada
audien. Akibatnya, apabila keluar pendapat-pendapat yang kurang menghiraukan
Sunnah Rasulullah r atau jauh
daripada unsur-unsur ilmiah, para pendakwah yang menyepi diri tadi akan marah-marah,
tidak puas hati dan mengatakan mungkin sahaja berkata, “Tak patut dia ni keluar
tv…” Nah, tadi menolak untuk masuk tv, sekarang hanya mampu menimbulkan rasa
tidak puas hati…
Al-Imam
Ibn al-Qayyim rahimahullah telah berkata, “Di antaranya, bahawa jika tersaji
kepada seseorang lelaki itu peluang untuk membuat amala yang mendekatkannya
kepada Allah dan ketaatan, hendaklah dia benar-benar mengambil peluang itu dan
bersegera melakukannya.” Al-Hafiz Ibn Hajar pula telah berkata, “Di antara
faedah hadith ini ialah: Jika tersaji peluang ketaatan bagi seseorang individu,
hendaklah dia bersegera menerimanya dan jangan melengahkannya, supaya dia tidak
dilarang daripadanya”[17].
Ingatlah
bahawa penyampaian ilmu Islam bukan sekadar satu prestij, sebaliknya ia adalah
satu kemestian. Firman Allah Ta‘ala (Ali Imran 3:187):
Maksudnya: Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil
janji dari orang-orang yang Telah diberi Kitab (yaitu): "Hendaklah kamu
menerangkan isi Kitab itu kepada manusia, dan jangan kamu
menyembunyikannya," lalu mereka melemparkan janji itu ke belakang punggung
mereka dan mereka menukarnya dengan harga yang sedikit. Amatlah buruknya
tukaran yang mereka terima.
Rasulullah r juga
telah menggalakkan kita agar menyampaikan ilmu yang telah dikuasai walaupun
sepotong ayat:
« بَلِّغُوا عَنِّى وَلَوْ
آيَةً ، وَحَدِّثُوا عَنْ بَنِى إِسْرَائِيلَ وَلاَ حَرَجَ ، وَمَنْ كَذَبَ عَلَىَّ
مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ »[18].
Maksudnya: [Sampaikanlah
daripadaku walaupun sepotong ayat. Riwayatlah tentang Bani Israil tanpa
keberatan. Sesiapa yang berbohong terhadapku dengan sengaja, maka hendaklah dia
sediakan tempatnya di dalam neraka].
Justeru,
para pendakwah dan aktivis Dakwah Islamiah haruslah menerima segala peluang
dakwah melalui media yang tersedia di zaman ini. Dakwah melalui media amat
luas, merangkumi:
1.
Dakwah melalui
media cetak
·
Buku.
·
Surat khabar.
·
Majalah / buletin.
·
Lain-lain.
2.
Dakwah melalui
media siber (alam maya/internet).
·
Website
(Sesawang).
·
Blog
·
Ceramah
Interaktif (Pal Talk dsb).
·
Lain-lain.
Perhatian!
Penulis
merasakan sudah tiba masanya untuk para pendakwah bergiat aktif dalam dakwah
melalui alam maya (internet) yang tidak mempunyai sempadan dan tidak pula
memerlukan lesen khas. Apatah lagi apabila pendakwah dilarang daripada
menyampaikan ilmu melalui saluran tradisional, hendaklah dia menggunakan peluang
berdakwah melalui saluran moden ini. Dengan hanya sebuah computer, satu jalur
lebar (broad band) dan bilik yang tertutup; pendakwah dapat merealisasikan
kewajipan menyampaikan ilmu agama Islam kepada sejumlah besar sasaran di dalam
dan di luar negara…[19]
3.
Dakwah melalui
media massa/penyiaran (radio, television).
·
Penyiaran secara
langsung.
·
Penyiaran secara
rakaman.
Terus
terang penulis katakan di sini, memang banyak pendedahan yang perlu dilakukan
kepada para pendakwah supaya mereka lebih yakin untuk menerokai dakwah melalui
media khususnya yang memerlukan kemahiran ict seperti ceramah interaktif dan penyiaran
secara langsung…Semoga gandingan antara para pendakwah dan aktivis Dakwah
Islamiyyah dapat memantapkan dan memanfaatkan peluang dakwah melalui media
sebaik mungkin.
DAKWAH MELALUI MEDIA; SUATU
CABARAN
Dapatlah
penulis rumuskan bahawa cabaran sejagat dalam dakwah melalui media ialah:
1.
Kekangan masa
pendakwah.
Seringkali
kita mendengar ungkapan, "Masa mencemburui kita…" Walhal sebenarnya
pengurusan masa kita yang tidak tersusun. Walaupun terkena batang hidung
sendiri, apakan daya, penulis terpaksa juga melafazkannya sesuai dengan hadith:
عَنْ
عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ قَالَ بَايَعْنَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ عَلَى السَّمْعِ وَالطَّاعَةِ فِي الْمَنْشَطِ وَالْمَكْرَهِ وَأَنْ لَا
نُنَازِعَ الْأَمْرَ أَهْلَهُ وَأَنْ نَقُومَ أَوْ نَقُولَ بِالْحَقِّ حَيْثُمَا كُنَّا
لَا نَخَافُ فِي اللَّهِ لَوْمَةَ لَائِمٍ[20].
Maksudnya: Daripada
Ubadah bin al-Samit katanya, ‘Kami telah berbai‘ah kepada Rasulullah r agar
mendengar dan taat dalam keadaan cergas dan benci. Juga agar kami tidak
merampas urusah pemerintahan daripada ahlinya. Juga agar kami bangkit atau
bercakap dengan kebenaran di mana sahaja kami berada, tanpa takut kepada orang
yang mengeji, semuanya demi Allah.
Al-Imam
al-Shafi‘i radiallahu ‘anhu telah berkata, “Aku telah bersahabat dengan
golongan sufiyyah dan aku tidak mendapat apa-apa faedah daripada mereka
melainkan dua ungkapan. Pertama, kata-kata mereka, ‘Waktu ialah pedang, jika
engkau tidak potongnya, ia akan memotongmu’… Dan, ‘Jiwamu, jika kamu
sibukkannya dengan kebaikan baguslah. Jika tidak, ia akan menyibukkanmu dengan
kebatilan’.”[21]
2.
Pendakwah tidak
siaga.
Masalah
pengurusan adalah masalah utama para pendakwah, menurut pemerhatian penulis.
Sedangkan kita dapati masalah pengurusan amat dititik beratkan oleh agama
Islam. Firman Allah Ta'ala (al-Taubah 9:46):
Maksudnya: Dan
kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka
menyediakan persiapan untuknya; tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu
dilemahkanNya semangat mereka, dan dikatakan (oleh Syaitan): "Tinggallah
kamu bersama-sama orang-orang Yang tinggal".
Di
antara bentuk persiapan yang boleh dilakukan oleh para pendakwah ialah mencari
buku-buku yang merangkumi pelbagai perbahasan di mana apabila digesa untuk
memberi sesuatu tajuk ceramah atau ucapan, beliau dapat merujuk dengan mudah
kepada buku-buku itu untuk mendapat satu gambaran dan isi yang mantap lagi
padat. Penulis ingin mencadangkan beberapa buku yang kemungkinan besar dapat
membantu para pendakwah:
a.
Mausu‘ah al-Adab
al-Islamiyyah oleh Abdullah bin Muhammad al-Mu‘taz.
b.
Majmu‘ah Rasail
al-Taujihat al-Islamiyyah oleh Muhammad bin Jamil Zeno.
c.
Al-Wajiz Fi Fiqh
al-Sunnah wa al-Kitab al-Aziz oleh Abdul Azim Badawi.
Semoga dengan
ini, para pendakwah dapat merealisasikan sikap al-Itqan atau professionalism
yang sememangnya menjadi tuntutan agama Islam.[22]
3.
Kegerunan
pendakwah terhadap beberapa andaian.
Menjadikan
siaran langsung sebagai contoh, mungkin ada di kalangan pendakwah yang sejuk
apabila diminta memberi kerjasama. Bagi penulis, ini adalah perkara biasa. Akan
tetapi, di sana ada satu perkara yang luar biasa, iaitu pendakwah merasakan
bahawa "Siaran langsung ini kita tidak boleh buat silap, jika silap satu
Malaysia akan tahu, bahkan satu dunia mungkin tahu!" Bila ditanya,
"Dalam surau dan masjid pula bagaimana?" Jawapannya ialah,
"Dalam surau dan masjid, kalau silap tak teruk sangat…"
Pada
pandangan penulis dari satu sudut, memang kesilapan yang dilafazkan di surau
atau masjid, skopnya tidak luas berbanding sekiranya penyampaian merupakan
siaran langsung. Akan tetapi melihat kepada dua perkara lain, andaian ini tidak
sepatutnya menebal dalam sanubari pendakwah:
a.
Pertama,
kesilapan di surau juga tetap merupakan kesilapan walaupun lebih kecil skopnya.
b.
Kedua, jika andaian
ini menghalang pendakwah untuk berdakwah, akhirnya semangat dakwah akan melebur,
kerana mungkin kekosongan itu akan diisi oleh orang kurang keahlian atau
mungkin juga tiada keahlian.
4.
Andaian lain
yang mungkin timbul ialah, bentuk soalan cepumas yang mungkin tidak dapat
ditangani dengan baik oleh pendakwah.
Menghadapi
soalan yang tidak dijangka, memang memberi sedikit tekanan kepada pendakwah.
Akan tetapi sekiranya ada keikhlasan (dan penulis yakin para pendakwah memang
ikhlas) di samping sedikit persiapan, penulis yakin tekanan ini dapat diatasi.
Bagi penulis, pendakwah harus menganggap bahawa orang yang bertanya memang
inginkan jawapan. Justeru, berilah jawapan yang paling kuat yang diketahui oleh
pendakwah. Jika jawapan tidak berapa jelas, berilah jawapan yang dekat dengan
soalan yang dilontarkan.
Rumusan dan kesimpulan
Allah
Ta‘ala telahpun memberikan kepada kita garis panduan dalam berdakwah. Amatlah
wajar jika sesiapa sahaja yang ingin berdakwah memerhatikan garis panduan ini.
Al-Quran al-Karim sepatutnya menjadi rujukan utama dalam penyediaan sebarang
dokumen, diiringi dengan al-Hadith al-Sharif al-Sahih dan dimantapkan dengan
Fahm al-Salaf al-Salih. Di antara garis panduan yang dinyatakan oleh Allah
Ta‘ala adalah seperti berikut:
1.
Al-Hikmah, yang
bererti: ‘Meletakkan semua perkara pada tempatnya dengan cermat dan teliti, di
samping ketepatan dalam pertuturan dan perbuatan’.[23]
2.
Al-Maw‘izah
al-Hasanah,
3.
Al-Jidal bi allati
hiya ahsan. (al-Nahl 16:125):
Maksudnya: Serulah (manusia)
kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah(perkataan yang tegas dan benar yang dapat
membedakan antara yang hak dengan yang bathil) dan pelajaran yang baik dan
bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu dialah yang lebih
mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan dialah yang lebih
mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.
4.
Al-Basirah (Yusuf
12:108):
Maksudnya: Katakanlah:
"Inilah jalan (agama) ku, Aku dan orang-orang yang mengikutiku mengajak
(kamu) kepada Allah dengan hujjah yang nyata, Maha Suci Allah, dan Aku tiada
termasuk orang-orang yang musyrik".
5.
Fala yahzunka
qawluhum (Yasin 36:76):
Maksudnya: Maka janganlah Ucapan
mereka menyedihkan kamu. Sesungguhnya kami mengetahui apa yang mereka
rahasiakan dan apa yang mereka nyatakan.
Pendakwah sewajarnya membiarkan sahaja
celaan dan cercaan orang-orang jahil sekiranya tidak mendatangkan kefasadan.
Al-Imam al-Nawawi rahimahullah telah berkata, “Hadith ini menunjukkan betapa
disunatkan bagi orang-orang mulia supaya mengabaikan kebodohan ahli batil
sekiranya tidak mendatangkan kefasadan”.[24]
6.
Fa‘lam annahu la
ilaha illallahu (Muhammad 47:19):
óOn=÷æ$$sù ¼çm¯Rr& Iw tm»s9Î) wÎ) ª!$# öÏÿøótGó$#ur Î7/Rs%Î! tûüÏZÏB÷sßJù=Ï9ur ÏM»oYÏB÷sßJø9$#ur 3 ª!$#ur ãNn=÷èt öNä3t7¯=s)tGãB ö/ä31uq÷WtBur ÇÊÒÈ
Maksudnya: Maka Ketahuilah, bahwa
Sesungguhnya tidak ada Ilah (sesembahan, Tuhan) selain Allah dan mohonlah
ampunan bagi dosamu dan bagi (dosa) orang-orang mukmin, laki-laki dan
perempuan. dan Allah mengetahui tempat kamu berusaha dan tempat kamu tinggal.
7.
Wa a‘iddu lahum
mastata‘tum min quwwah (al-Anfal:60):
Maksudnya:
Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala
jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dan dari pasukan-pasukan berkuda yang
lengkap sedia, untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah dan musuh
kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya;
sedang Allah mengetahuinya. Dan apa sahaja yang kamu belanjakan pada jalan
Allah akan disempurnakan balasannya kepada kamu, dan kamu tidak akan dianiaya.
Menunjukkan
kekuatan fizikal mahupun ilmiah tidak semestinya dihukum riya’. Sebaliknya,
dengan niat yang ikhlas, ia merupakan salah satu uslub dakwah yang berkesan dan
punca kepada kemenangan dalam peperangan dan juga pertempuran pemikiran.[25]
8.
Lima taquluna ma
la taf‘alun (al-Saff 61:2-3):
Maksudnya: Wahai orang-orang yang
beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar
kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.
Al-Imam
Ibn al-Qayyim rahimahullah telah berkata, “Ulama’ Su’ (jahat) sering duduk di
pintu-pintu syurga seraya memanggil orang kepadanya dengan kata-kata mereka.
Akan tetapi mereka memanggil orang kepada neraka dengan perbuatan mereka.
Apabila kata-kata mereka menyebut, ‘Datanglah’, perbuatan mereka menyebut,
‘Jangan dengar daripada mereka ini’. Jika apa yang mereka dakwahkan itu benar,
pasti merekalah orang pertama yang melaksanakannya. Mereka ini pada zahirnya
penunjuk jalan, tetapi pada hakikatnya adalah perompak jalanan”.[26]
Semoga
Allah Ta‘ala memperkuatkan persaudaraan kita agar dapat kita mempergiatkan dan
memperkasakan usaha Dakwah Islamiyyah. Kerana ayat-ayat al-Quran dan juga
al-Sunnah jelas menunjukkan kejayaan Dakwah Islamiyyah adalah dengan gerakan
yang dilakukan secara tersusun dan mendapat bantuan dan sokongan setiap
individu atau dengan kata lain, dilakukan secara jama'iyy.[27]
Rujukan
Al-Quran
al-Karim.
‘Ar’ur, ‘Adnan bin Muhammad. Manhaj
al-Da‘wah Fi Daw’ al-Waqi‘ al-Mu‘asir. Al-Madinah. Cetakan 1, 1426H/2005M.
Abu Ghuddah, ‘Abd al-Fattah. Qimat
al-Zaman ‘Inda al-‘Ulama’. Beirut: Maktab al-Matbu‘at al-Islamiyyah.
Cetakan 10, 1422H/2002M.
Al-Maktabah
al-Shamilah Versi 3 dan Mawsu ‘ah al-Hadith al-Sharif, Syarikat Harf:
a.
Sahih al-Bukhari.
b.
Sahih Muslim.
c.
Sunan Abu Daud.
al-Qahtani, Sa‘id bin ‘Ali bin Wahf. Fiqh
al-Da‘wah Fi Sahih al-Imam al-Bukhari. Cetakan 1, 1420H/1999M.
Husayn, Muhammad al-Khidr. Al-Da‘wah
Ila al-Islah ‘Ala Daw’ al-Kitab Wa al-Sunnah Wa ‘Ibra Tarikh al-Ummah.
Al-Riyadh: Dar al-Rayah. Cetakan 1, 1417H. Hlm. 41-46.
http://www.karyanet.com.my
[1]
Kertas kerja ini dibentang pada 26 Disember 2009 di Konvokesyen Sunnah,
Institut al-Qayyim, Bukit Mertajam, Pulau Pinang.
[2] Sila
rujuk:
http://www.karyanet.com.my/knetbeta/index.php?tpf=kamus_Dewan&kata_utama=dakwah&sid=c5a45114d8bc6d6330ad1faa7ae06abb&find=Cari
[3] Sila
rujuk:
http://www.karyanet.com.my/knetbeta/index.php?tpf=kamus_Dewan&kata_utama=melalui&sid=c5a45114d8bc6d6330ad1faa7ae06abb&find=Cari
[4] Sila
rujuk: http://www.karyanet.com.my/knetbeta/index.php?tpf=kamus_Dewan&kata_utama=media&sid=c5a45114d8bc6d6330ad1faa7ae06abb&findd=Cari
[5] Sila
rujuk:
http://www.karyanet.com.my/knetbeta/index.php?tpf=kamus_Dewan&kata_utama=keperluan&sid=c5a45114d8bc6d6330ad1faa7ae06abb&find=Cari
[6] Sila
rujuk: http://www.karyanet.com.my/knetbeta/index.php?tpf=kamus_Dewan&kata_utama=peluang&sid=c5a45114d8bc6d6330ad1faa7ae06abb&find=Cari
[7] Sila
rujuk:
http://www.karyanet.com.my/knetbeta/index.php?tpf=kamus_Dewan&kata_utama=cabaran&sid=c5a45114d8bc6d6330ad1faa7ae06abb&find=Cari
[8] HR
al-Bukhari, Kitab , Kitab Ahadith al-Anbiya', Bab Ma
Dhukir 'An Bani Israil, No. 3274.
[9]
HR al-Bukhari, Kitab al-Jumu'ah, Bab al-Khutbah 'Ala al-Minbar, No. 875.
[10]
HR Muslim, Kitab al-Siyam, Bab Jawaz al-Sawm wa al-Fitr fi Shahr Ramadan
li al-musafir fig hair ma'siayah…, No. 2666.
[11]
Tidak bergerak-gerak dari tempat.
[12] HR
Abu Daud, Kitab al-Nikah, Bab al-Nahy 'an Tazwij Man Lam Yalid Min al-Nisa',
No. 2052. al-Albani berkata, "Hasan Sahih".
[13]
Lihat: al-Qahtani, Sa‘id bin ‘Ali bin Wahf. Fiqh al-Da‘wah Fi Sahih
al-Imam al-Bukhari. Cetakan 1, 1420H/1999M. Hlm. 84.
[14] HR al-Bukhari, Kitab al-Tafsir, Bab Surah al-Shu'ara', No.
4492.
[15]
Muttafaq 'alaih: al-Bukhari, Kitab Fada'il al-Sahabah, Bab Manaqib 'Ali
bin Abi Talib, No. 3498. Muslim, Kitab Fada'il al-Sahabah, Bab Min Fada'il 'Ali
bin Abi Talib, No. 6376.
[16]
Vakum: kekosongan.
[17] Lihat: al-Qahtani,
Sa‘id bin ‘Ali bin Wahf. Fiqh al-Da‘wah Fi Sahih al-Imam al-Bukhari. Hlm.
110-111.
[18] HR
al-Bukhari, Kitab , Kitab Ahadith al-Anbiya', Bab Ma
Dhukir 'An Bani Israil, No. 3274.
[19]
Lihat: ‘Ar’ur, ‘Adnan bin Muhammad. Manhaj al-Da‘wah Fi Daw’ al-Waqi‘
al-Mu‘asir. Al-Madinah. Cetakan 1, 1426H/2005M. Hlm. 425-430.
[20] HR al-Bukhari, Kitab , Kitab al-Ahkam, Bab Kaifa yubayi’ al-imam
al-nas, No. 6660.
[21] Abu Ghuddah, ‘Abd al-Fattah.
Qimat al-Zaman ‘Inda al-‘Ulama’. Beirut: Maktab al-Matbu‘at
al-Islamiyyah. Cetakan 10, 1422H/2002M. Hlm. 25.
[22] Lihat: al-Qahtani,
Sa‘id bin ‘Ali bin Wahf. Fiqh al-Da‘wah Fi Sahih al-Imam al-Bukhari. Hlm.
414.
[23] Lihat: al-Qahtani, Sa‘id bin ‘Ali bin Wahf. Fiqh
al-Da‘wah Fi Sahih al-Imam al-Bukhari. Hlm. 426.
[24] Lihat: al-Qahtani, Sa‘id bin ‘Ali bin Wahf. Fiqh
al-Da‘wah Fi Sahih al-Imam al-Bukhari. Hlm. 515.
[25] Lihat: al-Qahtani, Sa‘id bin ‘Ali bin Wahf. Fiqh
al-Da‘wah Fi Sahih al-Imam al-Bukhari. Hlm. 598.
[26] Lihat: al-Qahtani, Sa‘id bin ‘Ali bin Wahf. Fiqh
al-Da‘wah Fi Sahih al-Imam al-Bukhari. Hlm. 64.
[27]
Lihat: Husayn, Muhammad al-Khidr. Al-Da‘wah Ila al-Islah ‘Ala Daw’
al-Kitab Wa al-Sunnah Wa ‘Ibra Tarikh al-Ummah. Al-Riyadh: Dar al-Rayah.
Cetakan 1, 1417H. Hlm. 41-46.
0 comments:
Post a Comment