MANHAJ
AHLI AL-SUNNAH WAL-JAMAAH DALAM MENILAI FAKTA
Fadlan bin Mohd. Othman
Jabatan Pengajian Al-Quran & Al-Sunnah
Fakulti Pengajian Islam
Universiti Kebangsaan Malaysia
بسم الله الرحمن الرحيم
إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره، ونعوذ
بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا، من يهده الله فلا مضل له، ومن يضلل فلا
هادي له، وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، وأشهد أن محمدا عبده ورسوله.
أما بعد؛
1-
KEWAJIPAN MEMASTIKAN KESAHIHAN FAKTA[1]:
Firman Allah Ta’ala (al-Hujurat 49:6):
$pkr'¯»t tûïÏ%©!$# (#þqãZtB#uä bÎ) óOä.uä!%y` 7,Å$sù :*t6t^Î/ (#þqãY¨t6tGsù br& (#qç7ÅÁè? $JBöqs% 7's#»ygpg¿2 (#qßsÎ6óÁçGsù 4n?tã $tB óOçFù=yèsù tûüÏBÏ»tR ÇÏÈ
Maksudnya:
Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa
sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu
tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara Yang tidak diingini - Dengan sebab
kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu
telah lakukan.
كفى بالمرء كذبا أن يحدث بكل ما سمع (مسلم في المقدمة)
Maksudnya: Cukuplah
seseorang itu berdusta dengan dia menceritakan setiap apa yang dia dengar.
Al-Imam
Muhammad Ibn Sirin (110H) telah berkata:
إن هذا العلم دين
فانظروا عمن تأخذون دينكم (مسلم في المقدمة)
Maksudnya: Sesungguhnya
ilmu ini (mengenai al-Quran dan al-Sunnah) adalah din (agama). Oleh itu
perhatikanlah daripada siapa kamu semua mengambil agama kamu.
2-
LANGKAH-LANGKAH PENAPISAN FAKTA:
2.1.Wajib mengambil fakta –pertama sekali-
daripada Allah (al-Quran) dan RasulNya (al-Sunnah):
$pkr'¯»t tûïÏ%©!$# (#qãZtB#uä w (#qãBÏds)è? tû÷üt/ Äyt «!$# ¾Ï&Î!qßuur (
(#qà)¨?$#ur ©!$# 4
¨bÎ) ©!$# ììÏÿx ×LìÎ=tæ ÇÊÈ
Maksudnya: Wahai
orang-orang Yang beriman! janganlah kamu memandai-mandai (melakukan sesuatu
perkara) sebelum (mendapat hukum atau kebenaran) Allah dan RasulNya; dan
bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha
mengetahui. (al-Hujurat 49:1)
2.2.Sekiranya berlaku
pertembungan fakta, wajib mengembalikan fakta kepada Allah (al-Quran) dan
RasulNya (al-Sunnah):[2]
$pkr'¯»t tûïÏ%©!$# (#þqãYtB#uä (#qãèÏÛr& ©!$# (#qãèÏÛr&ur tAqߧ9$# Í<'ré&ur ÍöDF{$# óOä3ZÏB (
bÎ*sù ÷Läêôãt»uZs? Îû &äóÓx« çnrãsù n<Î) «!$# ÉAqߧ9$#ur bÎ) ÷LäêYä. tbqãZÏB÷sè? «!$$Î/ ÏQöquø9$#ur ÌÅzFy$# 4
y7Ï9ºs ×öyz ß`|¡ômr&ur ¸xÍrù's? ÇÎÒÈ
Maksudnya: Wahai
orang-orang Yang beriman, Taatlah kamu kepada Allah dan Taatlah kamu kepada
Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang Yang berkuasa) dari
kalangan kamu. kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) Dalam sesuatu
perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran)
dan (Sunnah) RasulNya - jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah
lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya. (Al-Nisa 4:59)
2.3.Wajib bagi semua muslim menerima usaha
mengembalikan fakta kepada Allah dan RasulNya.
2.4.Sekiranya dua pihak yang bertelagah
bersetuju untuk kembali kepada Allah dan RasulNya, dan masih wujud juga
pertelagahan, wajib melantik pengadil yang mengadili antara mereka berdua.
2.5.Wajib kembalikan fakta yang
diperselisihkan kepada ulil-amr (pemerintah dan ulamak) selepas al-Quran
dan al-Sunnah:
#sÎ)ur öNèduä!%y` ÖøBr& z`ÏiB Ç`øBF{$# Írr& Å$öqyø9$# (#qãã#sr& ¾ÏmÎ/ (
öqs9ur çnru n<Î) ÉAqߧ9$# #n<Î)ur Í<'ré& ÌøBF{$# öNåk÷]ÏB çmyJÎ=yès9 tûïÏ%©!$# ¼çmtRqäÜÎ7/ZoKó¡o öNåk÷]ÏB 3
wöqs9ur ã@ôÒsù «!$# öNà6øn=tã ¼çmçGuH÷quur ÞOçF÷èt6¨?]w z`»sÜø¤±9$# wÎ) WxÎ=s% ÇÑÌÈ
Maksudnya: Dan
apabila datang kepada mereka sesuatu berita mengenai keamanan atau kecemasan,
mereka terus menghebahkannya; padahal kalau mereka kembalikan sahaja hal itu
kepada Rasulullah dan kepada - "Ulil-Amri" (orang-orang Yang
berkuasa) di antara mereka, tentulah hal itu dapat diketahui oleh orang-orang
Yang layak mengambil keputusan mengenainya di antara mereka; dan jika tidaklah
kerana limpah kurnia Allah dan belas kasihanNya kepada kamu, tentulah kamu
(terbabas) menurut Syaitan kecuali sedikit sahaja (iaitu orang-orang Yang teguh
imannya dan Luas ilmunya di antara kamu). (al-Nisa 4:83)
2.6.Wajib menerima penyelesaian pengadil
selagi tidak menyalahi al-Quran, al-Sunnah atau al-Ijmak.
2.7.Sesiapa yang mengajak kepada penyelesaian
pengadil atau menerimanya, maka dia telah melaksanakan tanggungjawabnya dan bersifat
dengan sifat orang-orang yang beriman dan berjaya:
$yJ¯RÎ) tb%x. tAöqs% tûüÏZÏB÷sßJø9$# #sÎ) (#þqããß n<Î) «!$# ¾Ï&Î!qßuur u/ä3ósuÏ9 öNßgoY÷t/ br& (#qä9qà)t $uZ÷èÏJy $uZ÷èsÛr&ur 4
y7Í´¯»s9'ré&ur ãNèd tbqßsÎ=øÿßJø9$# ÇÎÊÈ
Maksudnya: Sesungguhnya
perkataan Yang diucapkan oleh orang-orang Yang beriman ketika mereka diajak ke
pada Kitab Allah dan Sunnah RasulNya, supaya menjadi hakim memutuskan sesuatu
di antara mereka, hanyalah mereka berkata: "Kami dengar dan Kami
taat": dan mereka itulah orang-orang Yang beroleh kejayaan. (al-Nur
24:51)
2.8.Sesiapa yang diajak kepada penyelasian
pengadil lalu menolak, maka dia telah berlaku zalim dan bersifat dengan sifat
orang-orang munafiq:
#sÎ)ur @Ï% öNçlm; (#öqs9$yès? 4n<Î) !$tB tAtRr& ª!$# n<Î)ur ÉAqߧ9$# |M÷r&u tûüÉ)Ïÿ»uZßJø9$# tbrÝÁt Ztã #Yrßß¹ ÇÏÊÈ
Maksudnya: Dan
apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran
Yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah," nescaya
Engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia)
Dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu.
2.9.Mengenal pasti pembawa fakta:[3]
2.9.1.
Golongan
fasiq.
2.9.2.
Ahli
bid‘ah.
2.9.3.
Musuh
dakwah.
2.9.4.
Golongan
yang fanatik.
2.9.5.
Golongan
yang hasad.
2.10.
Mengkaji
isi kandungan fakta:
2.10.1.
Perbandingan fakta dengan sumber yang lebih kuat.
2.10.2.
Kewarasan dan kemunasabahan fakta.
Al-Imam Ibn al-Jauzi telah berkata:
إذا
رأيت الحديث يباين المعقول أو يخالف المنقول أو يناقض الأصول فاعلم أنه موضوع
(تدريب الراوي للسيوطي)
Maksudnya: Apabila engkau melihat sesebuah hadith menyanggahi logik,
menyalahi manqul (al-Quran) dan bertentangan dengan usul-usul Islam, maka
ketahuilah ianya hadith yang palsu.
2.10.3.
Kesesuaian
fakta dengan tarikh.
قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِلْأَشَجِّ أَشَجِّ عَبْدِ
الْقَيْسِ إِنَّ فِيكَ خَصْلَتَيْنِ يُحِبُّهُمَا اللَّهُ الْحِلْمُ وَالْأَنَاةُ (مسلم: 24)
Maksudnya: Rasulullah s.a.w.
telah berkata kepada al-Ashaj dari kabilah Abdul Qais, “Sesungguhnya di dalam
diri kamu terdapat dua sifat yang disukai Allah; kewarasan dan tenang.”
2.12.
Hukum ke atas perbuatan
dan bukannya pembuat:
يَا
أَبَا ذَرٍّ أَعَيَّرْتَهُ بِأُمِّهِ إِنَّكَ امْرُؤٌ فِيكَ جَاهِلِيَّةٌ (مسلم:
29)
Maksudnya: Wahai
Abu Zar, adakah engkau menghinanya
dengan ibunya? Sesungguhnya engkau seorang lelaki yang mempunyai satu sifat
jahiliyyah.
2.13.
Tidak membidas (jarh)
pembuat dengan bidasan yang keras:
أُتِيَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِرَجُلٍ قَدْ شَرِبَ الْخَمْرَ قَالَ [ اِضْرِبُوْهُ.] قَالَ
أَبُوْ هُرَيْرَةَ : فَمِنَّا الضَّارِبُ بِيَدِهِ وَالضَّارِبُ بِنَعْلِهِ
وَالضَّارِبُ بِثَوْبِهِ. فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ بَعْضُ الْقَوْمِ: أَخْزَاكَ
اللهُ. قَالَ [ لاَ تَقُوْلُوْا هَكَذَا، لاَ تُعِيْنُوْا عَلَيْهِ الشَّيْطَانَ.]
(البخاري: 6279)
Maksudnya: Seorang lelaki yang telah
minum arak telah dibawa kepada Nabi. Baginda mengarahkan, “Pukul dia.” Berkata
Abu Hurairah, “Maka di antara kami, ada yang memukul dengan tangan, memukul
dengan kasut, dan memukul dengan pakaian. Apabila dia berpaling (untuk pulang),
beberapa orang dari kaum yang hadir telah berkata, “Semoga Allah menghina
kamu.” Lalu Nabi s.a.w. bersabda, “Jangan kamu semua sebut begitu, jangan
membantu syaitan merosakkannya.”
3-
KESIMPULAN:
Di akhir nota ringkas yang merupakan kata-kata
kunci kepada tajuk perbincangan, ingin saya mengutarakan beberapa formula yang
seharusnya digunapakai oleh semua muslim umumnya dan semua pelajar khususnya,
seperti berikut:
1. Formula (نصحح ولا نجرح / Kita memperbaiki dan bukannya membidas)
atau (نخطئ ولا
نطعن / Kita
menyanggah dan bukannya menuduh)!
2. Formula (إذا حكمت حوكمت، وإذا تعلمت
هديت، وإذا دعوت أجرت
/ Jika anda menghukum anda akan diadili, jika anda belajar anda akan diberi
petunjuk dan jika anda berdakwah anda akan diberi ganjaran)![5]
Di samping itu saya ingin juga mengutarakan
nasihat-nasihat berikut:
1. Utamakan ilmu, amalan
dan dakwah; jangan sibuk dengan perkara yang merosakkan 3 rangkai ini.
2. Beri perhatian kepada
perkara yang anda akan disoal tentangnya kelak; abaikan perkara yang tidak akan
disoal kepada anda.
3. Carilah perkara yang
memberi manfaat kepada anda; abaikan perkara yang tidak bermanfaat.
4. Usahakan apa yang
termampu atau dalam bidang kuasa anda; tinggalkan apa yang tidak termampu atau
di luar bidang kuasa anda.
5. Junjung dalil
al-Quran dan al-Sunnah mengikut kefahaman generasi perintis umat; jauhi fanatik
terhadap sesiapa sahaja selain dua sumber agung ini.[6]
Semoga kita semua mendapat petunjuk kepada
kebenaran dan kekuatan untuk mengamalkannya serta petunjuk tentang kebatilan
dan kekuatan untuk meninggalkannya.
Segala puji bagi Allah
Ta‘ala jua, Yang telah menyempurnakan amalan baik dengan izinNya. Selawat dan
salam ke atas Rasulullah, keluarga, sahabat dan saudara-saudara baginda.
[1] Sila lihat: Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin, Menangkis
Pencemaran Terhadap Agama & Tokoh-tokohnya, Karya Bestari, Hlm. 11.
[2] Untuk fakta ‘2.2’ hingga ‘2.8’, sila lihat: ‘Ar‘ur, Manhaj al-I‘tidal Fi Qadaya al-Iman
wal-Tabdi‘ wal-Takfir wa Fi Naqd al-Jama‘at wal-Rijal wa Turuq al-Taghyiir,
al-Riyadh: Dar al-Tabi‘in, 1423H-2002, Hlm. 186-187.
[3] Untuk fakta ‘2.9’ hingga ‘2.10’, sila lihat: Dr. Mohd Asri, Menangkis
Pencemaran Terhadap Agama & Tokoh-tokohnya, Hlm. 21-38.
[4] Untuk fakta ‘2.11’ hingga ‘2.13’,
sila lihat: Kertas kerja ketiga ‘Adab-adab
Berbeza Pendapat Dalam Islam’ (oleh Fadlan Mohd. Othman) yang telah
dibentangkan di Seminar Adab-adab Berbeza Pendapat Dalam Islam, di Dewan Bahasa
dan Pustaka Kuala Lumpur, anjuran bersama Dewan Bahasa Dan Pustaka Kuala Lumpur
dan Pertubuhan Kebajikan Al-Nidaa’ Malaysia, pada 24-9-2005.
[5] Sila lihat: ‘Ar‘ur,
Manhaj al-I‘tidal, Hlm. 198.
[6] Ibid, Hlm. 210.
0 comments:
Post a Comment