APLIKASI TAKHRIJ HADITH PASCA
SISWAZAH FAKULTI PENGAJIAN ISLAM
UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA[1]
Fadlan Mohd Othman
Student Affairs Division
Al-Madinah International University
(Jabatan Pengajian al-Quran & al-Sunnah
Fakulti Pengajian Islam UKM)
ABSTRAK
UKM telah
ditabalkan sebagai Universiti Penyelidikan pada tahun 2007. Oleh itu menjadi
satu tanggungjawab untuk melihat kajian penyelidikan yang telah dilakukan oleh
para pelajar Pasca Siswazah Fakulti Pengajian Islam. Kajian ini perlu dilakukan
untuk mengenalpasti etika penyelidikan yang betul dan tepat khususnya dalam
mentakhrij hadith-hadith Nabi SAW. Kajian ini penting bagi melahirkan satu
input (model penulisan tesis membabitkan hadith Nabi SAW) yang boleh
digunapakai selepas ini oleh para pelajar sarjana di Fakulti Pengajian Islam
secara khusus dan fakulti-fakulti lain secara umum. Matlamat kajian ialah untuk mengenalpasti
metode penyelidikan sarjana yang dihasilkan di lima jabatan di Fakulti
Pengajian Islam semenjak tahun
2007 hingga 2009 yang telah berinteraksi
dengan hadith Nabi SAW, seterusnya menilai tahap keabsahan metode yang
digunakan itu. Kajian ini menggunakan metode kepustakaan dan analisis kandungan. Dapatan
kajian menunjukkan kebanyakan penyelidikan
telah mengabaikan suatu yang vital dalam bermuamalat dengan hadith-hadith Nabi
SAW iaitu ilmu Takhrij. Kajian mencadangkan beberapa perkara, pertama; panduan
rujukan hadith dalam Panduan Penulisan Tesis Gaya UKM dikemaskini. Kedua; Ilmu
Takhrij dinaik taraf kepada kursus wajib Fakulti.
PENDAHULUAN
Suatu kajian telah dilakukan
berkenaan dengan Aplikasi Takhrij Hadith terhadap Disertasi Sarjana di Fakulti
Pengajian Islam daripada tahun 2007 sehingga tahun 2009. Daripada penelitian yang
telah dilakukan, bilangan tesis yang telah disemak dan bilangan hadith yang
telah dikaji pada tahun 2007 yang
terdapat di Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah adalah sebanyak 8 tesis
dan 225 hadith. Bilangan tesis dan hadith yang terdapat di Jabatan Syariah
adalah sebanyak 10 tesis dan 128 hadith. Bilangan tesis dan hadith yang
terdapat di Jabatan Usuluddin dan Falsafah pula adalah sebanyak 4 tesis dan 43
hadith. Manakala bilangan tesis dan hadith yang terdapat di Jabatan Dakwah dan
Kepimpinan Islam adalah sebanyak 5 tesis dan 37 hadith dan bilangan tesis dan
hadith yang terdapat di Jabatan Arab dan Tamadun Islam adalah sebanyak 2 tesis
dan 9 hadith. Jumlah keseluruhan hadith yang dikaji bagi tahun 2007 ialah 442
hadith.
Pada
tahun 2008 pula, bilangan tesis yang telah disemak dan hadith yang telah dikaji
di Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah adalah sebanyak 7 tesis dan 187
hadith. Bilangan tesis dan hadith yang terdapat di Jabatan Syariah adalah
sebanyak 13 tesis dan 91 hadith. Di Jabatan Usuluddin dan Falsafah pula hanya 1
tesis sahaja yang disemak dan bilangan hadith yang terdapat di dalam tesis tersebut
sebanyak 27 hadith, manakala di Jabatan
Dakwah dan Kepimpinan Islam terdapat 6 tesis dan 2 tesis sahaja yang mempunyai
hadith. Bilangan hadith yang terdapat di dalam 2 tesis tersebut adalah sebanyak
26 hadith. Bilangan tesis yang telah disemak di jabatan Arab dan Tamadun Islam
adalah sebanyak 11 tesis dan daripada 11 tesis tersebut, 6 tesis sahaja yang
mempunyai hadith. Bilangan hadith yang terdapat di dalam 6 tesis tersebut
adalah sebanyak 28 hadith. Jumlah keseluruhan hadith yang dikaji bagi tahun
2008 ialah 359 hadith.
Kajian
terhadap tesis dan hadith di Jabatan Pengajian al-Quran dan al-Sunnah pada
tahun 2009 mencatat jumlah sebanyak 8 tesis dan 160 hadith. Di Jabatan Syariah
pula tesis yang telah disemak adalah sebanyak 5 tesis dan hadith yang telah
dikaji daripada 5 tesis tersebut adalah sebanyak 54 hadith. Bilangan tesis yang
terdapat di Jabatan Usuluddin dan Falsafah pula adalah sebanyak 5 tesis.
Daripada 5 tesis tersebut, 3 tesis tidak mempunyai hadith. Bilangan hadith yang
telah dikaji daripada 2 tesis adalah sebanyak 5 hadith. Bilangan tesis yang
telah disemak di Jabatan Dakwah dan Kepimpinan Islam adalah sebanyak 8 tesis,
tetapi 6 tesis sahaja yang mempunyai hadith. Bilangan hadith yang terdapat di
dalam 6 tesis tersebut adalah sebanyak 59 hadith. Bilangan tesis yang terdapat
di Jabatan Arab dan Tamadun Islam pula adalah sebanyak 6 tesis, tetapi 4 tesis
sahaja yang mempunyai hadith. Bilangan hadith yang terdapat di dalam 6 tesis
tersebut adalah sebanyak 209 hadith. Jumlah keseluruhan hadith yang dikaji bagi
tahun 2009 ialah 487 hadith.
Jadual berikut adalah
jadual daripada jumlah tesis dan hadith yang terdapat di dalam disertasi
sarjana Fakulti Pengajian Islam pada
tahun 2007, 2008 dan 2009.
Jadual 1: Jumlah tesis
dan hadith dari 2007-2009
Tahun
|
2007
|
2008
|
2009
|
Keseluruhan
|
||||
Jabatan
|
Bil
Tesis
|
Bil
Hadith
|
Bil
Tesis
|
Bil
Hadith
|
Bil
Tesis
|
Bil
Hadih
|
Bil
Tesis
|
Bil
Hadith
|
JPQS
|
8
|
225
|
7
|
187
|
8
|
160
|
23
|
572
|
SYARIAH
|
10
|
128
|
13
|
91
|
5
|
54
|
28
|
273
|
JUF
|
4
|
43
|
1
|
27
|
5
|
5
|
10
|
75
|
JPDK
|
5
|
37
|
6
|
26
|
8
|
59
|
16
|
122
|
JPATI
|
2
|
9
|
11
|
28
|
6
|
209
|
14
|
246
|
JUMLAH
|
29
|
442
|
30
|
359
|
32
|
487
|
91
|
1288
|
DAPATAN
KAJIAN
Kajian
yang dilakukan merangkumi beberapa aspek penting dalam bidang Takhrij Hadith.
Di antaranya ialah berkenaan dengan Merujuk Sumber Autentik Hadith, Catatan
Terperinci Sumber Autentik dan Penyataan Status
Hadith (Sahih atau Da‘if atau Mawdu’). Berikut adalah jadual-jadual yang
menjelaskan setiap satu daripada tiga aspek ini yang disusuli dengan penjelasan
dan huraian.
ASPEK
PERTAMA: MERUJUK SUMBER AUTENTIK HADITH
Bahagian
ini membincangkan usaha para
pelajar Pasca Siswazah Fakulti Pengajian Islam dalam merujuk sumber autentik
sesuatu hadith dengan meletakkan empat kategori iaitu tidak dinyatakan sumber
sama sekali, dinyatakan sumber primer, dinyatakan sumber sekunder dan dinyatakan
sumber tertier.
Jadual 2: Merujuk Sumber Autentik
Tahun
|
Kategori
|
Jumlah
|
|||
1
|
2
|
3
|
4
|
||
2007
|
5 (1.1%)
|
315 (71.3%)
|
115 (26%)
|
7 (1.6%)
|
442
|
2008
|
0 (0%)
|
267 (74.4%)
|
79 (22%)
|
13 (3.6%)
|
359
|
2009
|
36 (7.4%)
|
370 (76%)
|
75 (15.4%)
|
6 (1.2%)
|
487
|
Penerangan
Kategori
1
|
Tidak
dinyatakan Sumber
|
2
|
Dinyatakan Sumber
Primer
|
3
|
Dinyatakan Sumber
Sekunder
|
4
|
Dinyatakan Sumber
Tertier
|
Keterangan
Jadual 2
Jadual 2 menunjukkan para pelajar Pasca
Siswazah merujuk sumber autentik terhadap hadith yang terdapat dalam disertasi
sarjana pada tahun 2007, 2008 dan 2009.
Pada tahun 2007,
peratusan dan jumlah yang tertinggi adalah daripada Kategori 2 (rujukan primer)
iaitu sebanyak 315 hadith (71.3%). Bagi Kategori 3 (rujukan sekunder) pula
adalah sebanyak 115 hadith (26%), 7 hadith (1.6%) bagi Kategori 4 (rujukan
tertier), manakala 0% bagi Kategori 1 (tiada penyataan sumber).
Pada tahun 2008,
peratusan dan jumlah yang tertinggi adalah daripada Kategori 2 (rujukan primer)
berjumlah 267 hadith (74.4%). Bagi Kategori 3 (rujukan sekunder) pula adalah
sebanyak 79 hadith (22%), 13 hadith (3.6%) bagi Kategori 4 (rujukan tertier), manakala
0% bagi Kategori 1 (tiada penyataan sumber).
Pada tahun 2009
pula, peratusan dan jumlah tertinggi adalah daripada Kategori 2 (rujukan primer)
iaitu sebanyak 370 hadith (76%). Peratusan dan jumlah yang terhasil daripada Kategori
3 (rujukan sekunder) adalah sebanyak 75 hadith (15.4%). Peratusan dan jumlah
yang terhasil daripada Kategori 4 (rujukan tertier) pula adalah sebanyak 6 hadith
(1.2%). Peratusan dan jumlah yang terhasil daripada Kategori 1 (tiada penyataan
sumber) adalah sebanyak 36 hadith (7.4%).
ASPEK
KEDUA: CATATAN TERPERINCI SUMBER AUTENTIK HADITH
Bahagian
ini membincangkan usaha para
pelajar Pasca Siswazah Fakulti Pengajian Islam dalam mencatat secara terperinci
sumber autentik sesuatu hadith dengan meletakkan lapan kategori iaitu tidak
dinyatakan catatan terperinci, dinyatakan kitab sahaja, dinyatakan bab sahaja,
dinyatakan nombor sahaja, dinyatakan kitab bersama bab dan nombor, dinyatakan
kitab bersama bab sahaja, dinyatakan kitab bersama nombor sahaja dan
dinayatakan bab bersama nombor.
Jadual 3: Catatan Terperinci Sumber Autentik Hadith
Tahun
|
Kategori
|
Jumlah
|
|||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
||
2007
|
87
(19.7%)
|
12
(2.7%)
|
11
(2.5%)
|
45
(10.2%)
|
130
(29.4%)
|
89
(20.1%)
|
31
(7%)
|
37
(8.4%)
|
442
|
2008
|
54
(15%)
|
6
(1.7%)
|
9
(2.5%)
|
61
(17%)
|
138
(38.4%)
|
65
(18.1%)
|
13
(3.6%)
|
13
(3.6%)
|
359
|
2009
|
199
(40.9%)
|
93
(19.1%)
|
5
(1%)
|
1
(0.002%)
|
116
(23.8%)
|
24
(4.9%)
|
49
(10.1%)
|
0
(0%)
|
487
|
Penerangan
Kategori
1
|
Tidak
dinyatakan Kitab, Bab mahupun Nombor Hadith
|
2
|
Dinyatakan
Kitab sahaja
|
3
|
Dinyatakan Bab
sahaja
|
4
|
Dinyatakan
Nombor sahaja
|
5
|
Dinyatakan
Kitab, Bab dan Nombor Hadith
|
6
|
Dinyatakan
Kitab dan Bab sahaja
|
7
|
Dinyatakan
Kitab dan Nombor sahaja
|
8
|
Dinyatakan Bab
dan Nombor sahaja
|
Keterangan Jadual 3
Jadual 3 menunjukkan peratusan dan
jumlah yang terhasil daripada catatan terperinci sumber autentik terhadap hadith
yang terdapat dalam disertasi sarjana pada tahun 2007, 2008 dan 2009.
Pada tahun 2007,
peratusan dan jumlah yang tertinggi adalah daripada Kategori 5 (kitab, bab dan nombor)
iaitu sebanyak 130 hadith (29.4%). Peratusan dan jumlah yang terhasil
daripada Kategori 6 (kitab dan bab
sahaja) pula adalah sebanyak 89 hadith (20.1%). Peratusan dan jumlah yang
terhasil daripada Kategori 4 (nombor sahaja) adalah sebanyak 45 hadith (10.2%).
Peratusan dan jumlah yang terhasil daripada Kategori 8 (bab dan nombor sahaja)
adalah sebanyak 37 hadith (8.4%). Peratusan dan jumlah yang terhasil daripada Kategori
7 (kitab dan nombor sahaja) adalah sebanyak 31 hadith (7%). Peratusan dan
jumlah yang terhasil daripada Kategori 2 (kitab sahaja) mempunyai jumlah
sebanyak 12 hadith (2.7%) manakala kategori 3 (bab sahaja) mempunyai jumlah
sebanyak 11 hadith (2.5%). Peratusan dan jumlah yang terhasil daripada Kategori
1 (tidak dinyatakan kitab, bab mahupun nombor hadith) adalah sebanyak 87 hadith
(19.7%).
Pada tahun 2008,
peratusan dan jumlah yang tertinggi adalah daripada Kategori 5 (kitab, bab dan nombor)
sebanyak 138 hadith (38.4%). Peratusan dan jumlah yang terhasil daripada Kategori
6 (kitab dan bab sahaja) pula adalah sebanyak 65 hadith (18.1%). Peratusan yang
terhasil daripada Kategori 4 (nombor sahaja) adalah sebanyak 61 hadith (17%).
Manakala peratusan dan jumlah yang terhasil daripada Kategori 1 (tidak
dinyatakan kitab, bab mahupun nombor hadith) adalah sebanyak 54 hadith (15%).
Peratusan dan jumlah yang terhasil daripada Kategori 7 (kitab dan nombor sahaja)
adalah sebanyak 13 hadith (3.6%). Begitu juga dengan Kategori 8 (bab dan nombor
sahaja) iaitu sebanyak 13 hadith (3.6%). Peratusan dan jumlah yang terhasil
daripada Kategori 2 (kitab sahaja) mempunyai jumlah sebanyak 6 hadith (1.7%)
manakala kategori 3 (bab sahaja) mempunyai jumlah sebanyak 9 hadith (2.5%).
Pada tahun 2009
pula, peratusan dan jumlah tertinggi adalah daripada Kategori 1 (tidak
dinyatakan kitab, bab mahupun nombor hadith) iaitu sebanyak 199 hadith (40.9%).
Peratusan dan jumlah yang terhasil daripada Kategori 5 (kitab, bab dan nombor) adalah
sebanyak 116 hadith (23.8%). Peratusan dan jumlah yang terhasil daripada Kategori
2 (kitab sahaja) adalah sebanyak 93 hadith (19.1%). Peratusan dan jumlah yang
terhasil daripada Kategori 7 (kitab dan nombor sahaja) adalah sebanyak 49 hadith
(10.1%). Manakala peratusan dan jumlah yang terhasil daripada Kategori 6 (kitab
dan bab sahaja) adalah sebanyak 24 hadith (4.9%). Peratusan dan jumlah yang
terhasil daripada kategori 3 (bab sahaja) mempunyai jumlah sebanyak 5 hadith (1%),
manakala Kategori 4 (nombor sahaja) menghasilkan jumlah sebanyak 1 hadith (0.002%).
Kategori 8 pula (bab dan nombor sahaja) mencatatkan 0%.
ASPEK
KETIGA: PENYATAAN STATUS HADITH (SAHIH ATAU DA’IF
ATAU MAWDU‘)
Bahagian
ini membincangkan usaha para
pelajar Pasca Siswazah Fakulti Pengajian Islam dalam menyatakan status hadith
samada sahih atau da‘if atau mawdu‘.
Jadual 4: Catatan Status Hadith (Sahih Atau Da’if Atau Mawdu‘)
Tahun
|
Kategori
|
Jumlah
|
||
1
|
2
|
3
|
||
2007
|
396 (89.6%)
|
1 (0.002%)
|
45(10.2%)
|
442
|
2008
|
225 (62.7%)
|
59 (16.4%)
|
75 (20.9%)
|
359
|
2009
|
452 (92.8%)
|
29 (6%)
|
6 (1.2%)
|
487
|
Penerangan
Kategori
1
|
Tiada
Status
|
2
|
Status
Terperinci
|
3
|
Status
Ringkas
|
Keterangan Jadual 4
Jadual 4 menunjukkan bahawa hasil
daripada kategori status hadith yang dilakukan oleh pelajar-pelajar sarjana dalam
disertasi sarjana pada tahun 2007, 2008 dan 2009.
Pada tahun 2007,
peratusan dan jumlah yang tertinggi adalah daripada Kategori 1 (tidak
dinyatakan status hadith) yang mencatatkan 396 hadith (89%). Kategori 3 (meletakkan
status hadith secara ringkas) mengikuti dengan sejumlah 45 hadith (10.2%). Peratusan
dan jumlah yang terhasil daripada Kategori 2 pula (meletakkan status hadith
secara terperinci) adalah sebanyak 1 hadith (0.002%).
Pada tahun 2008,
peratusan dan jumlah yang tertinggi jatuh pada Kategori 1 (tidak dinyatakan
status hadith) yang mencatatkan 225 hadith (62.7%). Kategori 3 (meletakkan
status hadith secara ringkas) menyusuli dengan sejumlah 75 hadith (20.9%). Peratusan
dan jumlah yang terhasil daripada Kategori 2 (meletakkan status hadith secara
terperinci) pula adalah sebanyak 59 hadith (16.4%).
Pada tahun 2009,
peratusan dan jumlah yang tertinggi kekal pada Kategori 1 (tidak dinyatakan
status hadith) iaitu sebanyak 452 hadith (92.8%). Kategori 2 (meletakkan status
hadith secara terperinci) menyusuli dengan sejumlah 29 hadith (6%). Peratusan
dan jumlah yang terhasil daripada Kategori 3 (meletakkan status hadith secara
ringkas) pula adalah sebanyak 6 hadith (1.2%).
Perhatian!
Sebahagian daripada hadith yang dinyatakan oleh para
pelajar Pasca Siswazah turut dinyatakan bahawa sumbernya adalah Sahih
al-Bukhari atau Sahih Muslim. Akan tetapi sebahagian besarnya tidak dinyatakan
bersumber daripada Sahih al-Bukhari mahupun Sahih Muslim. Impaknya ialah jika
hadith itu tidak merupakan daripada dua sumber ini, maka semestinya hadith itu
belum ternilai sebagai Maqbul (Sahih atau Hasan) bahkan perlu dinyatakan tahap
kesahihannya. Berikut adalah jadual yang mencatat peratusan hadith yang
disandar kepada Sahih al-Bukhari atau Sahih Muslim di samping hadith yang tidak
dirujuk demikian.
Jadual 5: Perbandingan Hadith al-Bukhari atau Muslim dengan
selainnya
Tahun
|
Kategori
|
Jumlah
|
|
1
|
2
|
||
2007
|
101 (22.9%)
|
341 (77.1%)
|
442
|
2008
|
163 (45.4%)
|
196 (54.6%)
|
359
|
2009
|
163 (33.5%)
|
324 (66.5%)
|
487
|
Penerangan
Kategori
1
|
Sahih
al-Bukhari atau Sahih Muslim
|
2
|
Selain
Sahih al-Bukhari atau Sahih Muslim
|
Keterangan Jadual 5
Jadual 5 menunjukkan perbandingan
hadith yang dirujuk kepada Sahih al-Bukhari atau Muslim dengan hadith yang
tidak dinyatakan demikian menurut apa yang dilakukan oleh pelajar-pelajar
sarjana dalam disertasi sarjana pada tahun 2007, 2008 dan 2009.
Pada tahun 2007,
peratusan dan jumlah yang tertinggi adalah daripada Kategori 2 (selain Sahih
al-Bukahri atau Sahih Muslim) yang mencatatkan 341 hadith (77.1%), manakala
Kategori 1 (Sahih al-Bukhari atau Sahih Muslim) pula mencatatkan 101 hadith
(22.9%).
Pada tahun 2008,
peratusan dan jumlah yang tertinggi masih lagi Kategori 2 (selain Sahih
al-Bukahri atau Sahih Muslim) yang mencatatkan 196 hadith (54.6%), manakala
Kategori 1 (Sahih al-Bukhari atau Sahih Muslim) pula mencatatkan 163 hadith (45.4%).
Pada tahun 2009,
peratusan dan jumlah yang tertinggi kekal untuk Kategori 2 (selain Sahih
al-Bukahri atau Sahih Muslim) yang mencatatkan 324 hadith (66.5%), manakala
Kategori 1 (Sahih al-Bukhari atau Sahih Muslim) pula mencatatkan 163 hadith (33.5%).
Saranan
Berdasarkan kepada dapatan kajian,
pihak pengkaji menyarankan beberapa saranan dan penambahbaikan dalam
penyelidikan Pasca Siswazah seperti berikut:
1.
Ilmu
Takhrij al-Hadith perlu menjadi Kursus Teras di Fakulti Pengajian Islam,
UKM
2.
Ilmu
Takhrij al-Hadith perlu menjadi Kursus Elektif di Universiti Kebangsaan
Malaysia.
3.
Perlu
diletakkan status hadith pada sistem takhrij hadith yang terdapat di dalam buku
penulisan gaya UKM seperti berikut:
Catatan
sedia ada (Bab IV, No 4.3.6 Rujukan kepada al-Hadith, Halaman 26):
a. Pada kebiasaannya, rujukan hadith dalam
koleksi tertentu dibuat kepada bilangan atau nama kitab atau bab atau nombor
hadith sesuatu hadith itu didapati.
Sabda
Rasul Allah s.a.w.:
إنما
الأعمال بالنيات,
وانما لكل امرئ ما نوى, فمن كانت هجرته الى الله
ورسوله فهجرته الى الله ورسوله, ومن كانت هجرته الى دنيا يصيبها, او امرأة ينكحها
فهجرته الى ما هجر اليه.4
______________________
4
al-Bukhari, Sahih al-Bukhari,
kitab…, bab…
Kaedah penulisan
rujukan di atas perlu ditukar kepada kaedah berikut:
a.
Untuk
hadith yang dirujuk kepada Bukhari dan Muslim:
Sekiranya
hadith itu diriwayatkan oleh al-Bukhari atau Muslim atau kedua-duanya maka
hendaklah dicatatkan Kitab, Bab dan Nombor. Contohnya:
Sabda
Rasulullah SAW:
إنما
الأعمال بالنيات,
وانما لكل امرئ ما نوى, فمن كانت هجرته الى الله
ورسوله فهجرته الى الله ورسوله, ومن كانت هجرته الى دنيا يصيبها, او امرأة ينكحها
فهجرته الى ما هجر اليه.4
______________________
4
al-Bukhari, Sahih
al-Bukhari,
Kitab Bad’u al-Wahyi, Bab. Kaifa Kana
Bad’u al-Wahyi ila Rasulullah SAW , No. 1
b.
Untuk
hadith yang diriwayatkan oleh SELAIN al-Bukhari dan Muslim:
Sekiranya hadith itu
diriwayatkan oleh selain al-Bukhari
dan Muslim maka hendaklah dicatatkan
Kitab, Bab, Nombor dan Hukum hadith. Contohnya:
Sabda Rasulullah SAW:
إن
الله أعطى كل ذي حق حقه ألا لا وصية لوارث.
4
______________________
4
Abu
Dawud,
Sunan Abi Dawud,
Kitab al-Wasaya,
Bab Ma
Ja’a
fi
al-Wasiyyah
li al-Warith,
No. 2870. Hukum Hadith: Al-Albani
berkata, “Hasan Sahih” (al-Albani,
Sahih
Sunan Abi Dawud).
Kesimpulan
Kajian ini mendapati bahawa aplikasi
ilmu takhrij hadith belum lagi terlaksana secara sempurna oleh para pelajar
pasca siswazah Fakulti Pengajian Islam. Sewajarnya pelajar pasca siswazah tanpa
mengira pengkhususan dapat mengaplikasikan takhrij hadith di dalam penyelidikan
mereka secara betul dan tepat. Justeru pengkaji mencadangkan kursus Ilmu
Takhrij Hadith dijadikan kursus teras terutamanya dalam bidang Pengajian Islam
kerana hadith merupakan salah satu sumber yang penting dalam bidang pengajian
ini dan supaya penyelidikan dan sebarang penulisan baru yang membabitkan hadith
Rasulullah s.a.w. tidak lagi menjadi bahan pertikaian. Sekian.
[1] Kertas kerja ini disediakan
oleh Kumpulan Penyelidik UKM-PTS-062-2010 dan dibentangkan dalam “Seminar
Antarabangsa Sunnah Nabawiah: Realiti Dan Cabaran Semasa (MUSNAD)”, 12-13
Julai 2011 bersamaan 10-11 Syaaban 1432H, di Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya, Kuala Lumpur.
[3] Pensyarah bidang Hadith dan Ulum al-Hadith di Jabatan Pengajian
al-Qur’an dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan
Malaysia.
[4] Pensyarah Kanan bidang Kajian Hadith di Nusantara di Jabatan
Pengajian al-Qur’an dan al-Sunnah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti
Kebangsaan Malaysia.
[5] Profesor Madya bidang Tafsir di Nusantara di Jabatan Usuluddin dan
Falsafah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.
[6] Pensyarah Kanan bidang
Aqidah di Jabatan Usuluddin dan Falsafah, Fakulti Pengajian Islam, Universiti
Kebangsaan Malaysia.
0 comments:
Post a Comment