LELAKI TIDAK SAMA DENGAN WANITA
Dr Fadlan Mohd Othman
Student Affairs Division
Al-Madinah International University
(Jabatan Pengajian al-Quran & al-Sunnah
Fakulti Pengajian Islam UKM)
Allah Ta’ala telah mencipta manusia
daripada lelaki dan wanita dan menjadikan mereka sebagai pemimpin di atas muka
bumi ini. Setiap satu daripada dua gender ini mempunyai tanggungjawabnya yang
tersendiri. Melihat kepada fizikal sahaja kita telah dapat membezakan antara
lelaki dan wanita. Allah Ta’ala telahpun menetapkan perkara ini di dalam Surah Ali
Imran ayat 36 yang bermaksud: “Dan memanglah tidak sama anak lelaki dengan
anak perempuan.”
Agama
Islam telah mengarahkan setiap satu daripada dua gender ini untuk tugas-tugas
dan tanggungjawab yang sesuai. Sebagai contoh, kaum lelaki dididik ke arah
menjadi pemimpin dan penjaga kepada kaum wanita. Allah Ta’ala telah berfirman
dalam Surah al-Nisa’ ayat 34 yang bermaksud: “Kaum
lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum
perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan
beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang
lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka.”
Akan
tetapi, kita perlu sentiasa ingat bahawa usaha Syaitan tidak akan berhenti.
Syaitan amat bersungguh-sungguh merosakkan ciptaan Allah Ta’ala. Usahanya cukup
halus dan licik. Perkara ini telahpun digambarkan oleh Allah Ta’ala dalam Surah
al-Nisa’ ayat 119 yang bermaskud: “Dan demi
sesungguhnya, Aku (Syaitan) akan menyesatkan mereka dari kebenaran, dan demi sesungguhnya
aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong, dan demi sesungguhnya aku
akan menyuruh mereka mencacatkan binatang-binatang ternak, lalu mereka membelah
telinga binatang-binatang itu; dan aku akan menyuruh mereka mengubah ciptaan
Allah.”
Memfokuskan
perbincangan kepada isu gender, kita dapati Allah Ta’ala telah memberikan
pelbagai garis panduan yang jelas. Antara lain, isu perkahwian di mana
perkahwinan seharusnya berlaku antara lelaki dan wanita dan bukannya sesama
gender. Bahkan perkahwinan sesama gender adalah sesuatu yang dilaknati oleh
Allah Ta’ala. Perkara ini telahpun dijelaskan oleh Allah Ta’ala dalam Surah
al-A’raf ayat 81 yang bermaksud: “Sesungguhnya
kamu mendatangi lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat kamu dengan meninggalkan
perempuan, bahkan kamu ini adalah kaum yang melampaui batas.”
Lihatlah
bagaimana Allah Ta’ala menyifatkan orang yang songsang amalan gendernya sebagai
melampaui batas. Begitu juga golongan songsang ini telah disifatkan sebagai
kaum yang jahil seperti dalam ayat 55 Surah al-Naml. Justeru, untuk membendung
kesongsangan ini, terdapat beberapa garis panduan yang telah diletakkan oleh
agama Islam. Antaranya, sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Allah
melaknati lelaki yang meniru gaya wanita dan wanita yang meniru gaya lelaki.”
(HR Ahmad 5/56, dalam Musnad dan sanadnya dihukum sahih oleh Ahmad Syakir.)
Menurut
hadith ini, lelaki dilarang meniru gaya perempuan dan begitu jugalah wanita
dilarang meniru gaya lelaki. Perkara ini dilaknat oleh Allah Ta’ala. Ini
merupakan satu tanggungjawab yang menjadi bebanan setiap manusia sesuai dengan
kapasitinya. Perkara inilah yang akan menjamin kesejahteran manusia. Apabila
setiap pihak melaksanakan tanggung jawab yang sesuai dengan jati dirinya, maka
terhasillah kesejahteraan sejagat.
Lebih
terperinci lagi, seorang pemerintah pastinya menanggung beban membuat islah
terhadap rakyatnya. Seorang pemimpin daerah pula mesti memastikan penduduk
kawasannya. Seorang ayah wajib memastikan kesejahteraan agama dan dunia isteri
dan anak-anaknya. Ini bersesuaian dengan hadith Nabi s.a.w. di mana Baginda
bersabda yang bermaksud: “Kamu semua adalah pemimpin dan bertanggungjawab
terhadap pihak yang dipimpinnya. Pemerintah sesuatu masyarakat adalah pemimpin
dan dia bertanggungjawab terhadap mereka. Seorang lelaki adalah pemimpin bagi
keluarganya dan dia bertanggungjawab terhadap mereka. Seorang isteri adalah
pemimpin bagi isi rumah suaminya serta anak-anaknya dan dia bertanggungjawab
terhadap mereka. Seorang hamba adalah pemimpin bagi harta tuannya dan dia
bertanggungjawab terhadapnya. Justeru, kamu semua adalah pemimpin dan kamu semua bertanggungjawab
terhadap pihak yang dipimpin.” (HR al-Bukhari No 2554.)
Apapun hakikatnya, sebagai seorang
manusia pastinya akan ada kelemahan dan kekurangan. Jika pemerintah, masyarakat
dan keluarga tidak dapat membentuk jati diri gender seseorang individu itu,
maka benteng terakhir adalah diri individu itu sendiri. Masih belum terlambat
bagi setiap seorang yang mempunyai kekeliruan gender untuk kembali ke pangkal
jalan. Ini kerana taubat itu terbuka pintunya sehingga ke hembusan nafas yang
terakhir sesuai dengan hadith Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah
menerima taubat hambaNya selagimana dia belum nazak.” (HR al-Tirmizi No 3537
dan dihukum Hasan oleh al-Albani.)
Saya sudahi dengan satu doa Nabi
s.a.w.: “Wahai Tuhan kami perbaikilah hubungan antara kami, tunjukkanlah kepada
kami jalan-jalan kesejahteraan, selamatkanlah kami daripada kegelapan kepada
cahaya, hindarilah kami daripada perkara-perkara keji samada yang zahir mahupun
yang tersembunyi. Berkatilah kami pada pendengaran, penglihatan, hati, pasangan
dan zuriat kami. Terimalah taubat kami kerana Engkaulah Yang Maha Penerima
taubat dan Maha Mengasihani. Jadikanlah kami mensyukuri nikmat-nikmatMu, memuji
dan menyebutnya, serta sempurnakanlah nikmat-nikmatMu ke atas kami…(HR
al-Bukhari dalam al-Adab al-mufrad dan dihukum sanadnya Sahih oleh al-Albani.)
Yakinlah,
masih belum terlambat untuk bertaubat…
0 comments:
Post a Comment