RSS Feeds

Translate

8.07.2013

Petikan Sinar Harian 6 Ogos


Di sebalik ungkapan mohon 'maaf zahir dan batin'

KUALA LUMPUR - Ungkapan 'maaf zahir batin' sudah menjadi kewajipan bagi umat Islam di Malaysia ketika memohon kemaafan terhadap kesilapan yang dilakukan terutama di pagi 1 Syawal.  
   
Namun, amalan bermaafan sesama insan tidak seharusnya ditangguh sehingga menjelang musim raya, sebaliknya perlu dilakukan dengan segera iaitu sebaik sahaja seseorang menyedari telah melakukan kesilapan.     
   
Pengerusi Pertubuhan Ilmuan Malaysia (Ilmu) Dr Fadlan Mohd Othman berkata tidak terdapat dalil khusus mengenai bermaafan di hari raya dan menyifatkan perbuatan bermaafan itu sebagai satu tradisi yag menjadi amalan umat Islam di negara ini.
   
"Melihat kepada ungkapan 'maaf zahir batin', kita minta kesalahan kita dimaafkan pihak yang disalahi, jadi sepatutnya perkara itu tidak dikhususkan pada hari raya sahaja.
   
"Sebaliknya bila ada sahaja kesilapan yang kita buat pada orang, antara akhlak mulia yang diajarkan Islam ialah kita minta maaf," katanya ketika dihubungi di sini.
 
Fadlan berkata masyarakat Islam terutama kanak-kanak juga perlu dididik supaya tidak melihat pemberian duit raya ketika menziarahi saudara mara dan sahabat handai sebagai syarat wajib pada Hari Raya Aidifitri.
   
"Kalau tujuan kita (beri duit raya) untuk nak merapatkan hubungan dan mengembirakan anak-anak, itu tak ada masalah, cuma kalau benda itu bertukar menjadi syarat contohnya kita menziarah sebab nak dapat duit raya, jadi itu perlu diperbetulkan.
   
"Kita kena beritahu anak kita ini bukan syarat Hari Raya, kalau tak bagi (duit raya) pun tak ada masalah sebab ia bukan wajib dan bukan syarat, kalau kita ziarah orang pun atas dasar silaturrahim bukan bertujuan untuk dapat duit raya," katanya.  - Bernama

1 comments:

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

Related Posts with Thumbnails