RSS Feeds

Translate


8.26.2011

Persoalan Ramadan 3

Persoalan Ramadan 3

Bukan tujuan saya untuk memberi fatwa, akan tetapi hanya pandangan dan coretan ringkas dalam beberapa perkara yang berkaitan dengan Ramadan… Jika perlu perincian maka boleh sahaja dirujuk kepada kitab-kitab berkenaan hukum-hakam puasa.

Ketiga; perihal amalan Umat Islam di akhir Ramadan:

Berkenaan iktikaf, Ada dua golongan Umat Islam yang tidak beriktikaf:

Pertama ialah golongan yang mengatakan iktikaf boleh dibuat di tiga masjid sahaja iaitu alMasjid alHaram, alMasjid alNawawi dan alMasjid alAqsa.
Kedua ialah golongan yang mengambil pandangan boleh iktikaf di mana-mana masjid Jamaah. Akan tetapi mereka tidak berkesempatan kerana tugas Dan khidmat.
Saya ingin menyarankan kepada dua golongan ini beberapa perkara;
1- memasang niat yang baik bahawa dia Akan beriktikaf jika berada di salah satu 3 masjid di atas ataupun mempunyai kesempatan untuk berbuat demikian. Maka insya Allah dengan itu mereka akan memperoleh pahala iktikaf...
2. Memperbanyakkan khidmat terhadap keluarga Dan masyarakat kerana terdapat Hadith yang sahih menunjukkan bahawa 'membantu saudara Muslim dalam keperluannya lebih utama daripada beriktikaf sebulan dalam masjid'. Maka kita harus merebut pahala ini.

Begitulah sedikit coretan Khas bagi mereka yang tidak dapat beriktikaf di Malaysia khususnya.

Satu perkara lagi ialah mereka boleh sahaja masuk ke Masjid Dan memperbanyakkan Bacaan AlQuran Dan tafsirnya di samping berzikir Dan mempelajari Ilmu walaupun tidak beriktikaf kerana terdapat satu Hadith yang sahih juga menunjukkan para malaikat mendoakan orang yang berada di Masjid selagi dia mempunyai wuduk...

Selamat beribadah.

1 comments:

Anonymous said...

Ustaz malas nak iktikaf sbb sibuk dgn urusan dunia tu yg ustaz cuba pusingkan yg orang duk iktikaf tu tak betul sangat..amalan bidaah tu..

Related Posts with Thumbnails