Cetak Halaman
Di dalam satu kursus anjuran UKM, saya berkesempatan berbual dengan seorang pensyarah dari fakulti lain yang menyatakan kepada saya perihal pandangannya terhadap pelajar-pelajar Fakulti Islam yang disifatkannya sebagai agak tidak bersifat kritikal dalam pemikiran. Seolahnya mereka begitu berpegang kepada dalil-dalil tanpa ada usaha menganalisa. Soalannya, 'Adakah itu merupakan gaya pendidikan di Fakulti Islam?'
Menjawab persoalan yang dilontarkan, saya menjelaskan kepadanya bahawa memang ada tenaga pengajar yang bersifat demikian. Akan tetapi saya memberitahunya bahawa sebahagian tenaga pengajar khususnya yang muda-muda sudah bergerak ke arah menerapkan pemikiran kritikal; iaitu pemikiran yang menganalisia dalil-dalil yang terdapat dalam al-Quran dan al-Sunnah. Ayat al-Quran memang tidak boleh diragui; akan tetapi adakah tafiran kepada sesuatu ayat itu sentiasa betul? Saya jelaskan bahawa itulah yang perlu dilakukan oleh pelajar iaitu menilai secara kritikal tafsiran sesuatu ayat. Berkaitan hadith pula, saya jelaskan bahawa satu perkara asas yang amat perlu ialah mengenalpasti autentisitinya diikuti dengan menilai interpretasi absah bagi hadith itu.
Tidak saya nafikan pelajar Fakulti Islam masih memerlukan penggembelingan tenaga bersepadu daripada para pensyarahnya dalam mengangkat pemikiran mereka agar menjadi dinamis dan kritikal. Pelajar seharusnya dididik agar berani menyatakan sesuatu pandangan yang terhasil dalam benaknya, kepada pensyarahnya. Pensyarah pula wajar menggalakkan usaha murni perbincangan ilmiah dan perlu terbuka mendengar pandangan pelajar malahan teguran mereka.
Sudah tiba masanya rakan-rakan pensyarah merubah dan meningkatkan pendekatan pengajaran dan pendidikan agar dapat membina pelajar yang berkeperibadian kritikal dalam erti kata positif (iaitu teliti dan kritis) dan tidak sekali-kali keperibadian kritikal dalam erti kata negatif (iaitu lemah dan nyawa-nyawa ikan)…
Bagi para pelajar sekelian, ambillah pengkhabaran tentang luahan persepsi ini sebagai satu cabaran. Anda perlu menjadi seorang pelajar yang sentiasa Ikhlas dalam menuntut ilmu, berusaha dengan rasional dan bukan dengan emosi, berfikiran kritikal dan bukan berfikiran 'semua yang pensyarah sebut tu mesti betul', bersikap proaktif dan tidak hanya menunggu telunjuk pensyarah sahaja, serta sentiasa menuntut bantuan Ilahi.
Saya berterima kasih kepada pensyarah dari fakulti lain tersebut kerana sudi menyuarakan persepsinya walaupun beliau nampak sedikit teragak-agak pada permulaannya…
Bagi saya, kita memang perlu mendapat maklum balas pihak ketiga dalam usaha kita untuk membaik pulih kesilapan-kesilapan yang mungkin sahaja terlepas pandang oleh kita. Dan kadang-kadang maklum balas pihak ketiga itu perit untuk ditadah oleh telinga kita dan panas untuk dihadapi oleh muka kita, tetapi itulah yang perlu dilakukan oleh setiap daripada kita. Ingatlah firman Allah Ta'ala (al-Zumar:17-18):
maksudnya: { Dan orang-orang yang menjauhi dirinya dari menyembah atau memuja taghut serta mereka rujuk kembali taat bulat-bulat kepada Allah, mereka akan beroleh berita yang mengembirakan (sebaik-baik sahaja mereka mulai meninggal dunia); oleh itu gembirakanlah hamba-hambaKu -.
Iaitu mereka yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya (pada segi hukum ugama); mereka itulah orang-orang yang diberi hidayah petunjuk oleh Allah dan mereka itulah orang-orang yang berakal sempurna.}
Akhir coretan, semoga Allah menggolongkan kita sebagai 'mereka yang berusaha mendengar perkataan-perkataan yang sampai kepadanya lalu mereka memilih dan menurut akan yang sebaik-baiknya'. Ya Allah, perkenankanlah…
skip to main |
skip to sidebar
RSS Feeds
Pensyarah Kanan / Senior Lecturer Jabatan Pengajian Al-Quran Dan Al-Sunnah Fakulti Pengajian Islam UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
Translate
Carian Al-Quran/Al-Hadith
Search in the Hadith |
Label
bernama TV
Ceramah Shaikh Salim al-Hilali di KGPA
Fiqhul Waqi'
Iman
Isu Semasa
Jalsah Ilmiyyah Quraniyyah
Kelas agama
Manhaj ASWJ
Pendirian Muslim
Pengajaran Hidup
pengumuman
Permasalahan Dakwah
Permasalahan Fiqh
Permasalahan Hadith
Permasalahan Tafsir
Rakaman
Salam Pengenalan
Siaran langsung
Siasah
Solat
Sunnah
Taqwa
Tuntutan al-Sunnah dalam bulan-bulan Islam
Statistik
Copyright 2009
Ustaz Dr Fadlan Mohd Othman. Powered by Blogger
Blogger Showcase - Submit Your Blog Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress theme by Site5
Blogger Showcase - Submit Your Blog Blogger Templates created by Deluxe Templates
Wordpress theme by Site5
1 comments:
Al Qurqan diturunkan oleh Allah kpd Rasulullah SAW lebih kurang 23 dan berfasa-fasa ini perlu terus dibaca terjemahannya kerana yg paling penting ialah maklumat (AYAT AL QURAN) yg disampaikan itu bagaimana kita boleh gunakan berdasarkan perjalanan hidup RasululahSAW( Al Sunnah) tanpa membuang masa utk mempelajarinya dim bahasa Arab.Pada saya pengajaran drpdnya itu yg paling kritikal.
Post a Comment