RSS Feeds

Translate


4.23.2010

(Siri 5) 6 Siri Santapan Ilmiah Imaniyyah Berkaitan "Orang Asing" (الغرباء)

Cetak Halaman

Siri 5- IMAN DAN PENGHARAPAN:

Di dalam melakukan suruhan dan meninggalkan larangan ajaran Islam, seseorang itu mestilah benar-benar beriman bahawa perkara tersebut disyari’atkan oleh Allah Tacala dan benar-benar mengharapkan ganjaran baik dari Tuhannya. Antara dalil yang menganjurkan dua perkara ini ialah:

1- Hadith pertama:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ [ مَنْ صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.]

Maksudnya: Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan pengharapan, akan diampunkan dosanya yang silam.

2- Hadith kedua:

عَنْ أَبِيهِ (عامر بن سعد بن أبي وقاص) أَنَّهُ كَانَ قَاعِدًا عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ إِذْ طَلَعَ خَبَّابٌ صَاحِبُ الْمَقْصُورَةِ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ أَلَا تَسْمَعُ مَا يَقُولُ أَبُو هُرَيْرَةَ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ [ مَنْ خَرَجَ مَعَ جَنَازَةٍ مِنْ بَيْتِهَا وَصَلَّى عَلَيْهَا ثُمَّ تَبِعَهَا حَتَّى تُدْفَنَ كَانَ لَهُ قِيرَاطَانِ مِنْ أَجْرٍ كُلُّ قِيرَاطٍ مِثْلُ أُحُدٍ وَمَنْ صَلَّى عَلَيْهَا ثُمَّ رَجَعَ كَانَ لَهُ مِنْ الْأَجْرِ مِثْلُ أُحُدٍ] فَأَرْسَلَ ابْنُ عُمَرَ خَبَّابًا إِلَى عَائِشَةَ يَسْأَلُهَا عَنْ قَوْلِ أَبِي هُرَيْرَةَ ثُمَّ يَرْجِعُ إِلَيْهِ فَيُخْبِرُهُ مَا قَالَتْ وَأَخَذَ ابْنُ عُمَرَ قَبْضَةً مِنْ حَصْبَاءِ الْمَسْجِدِ يُقَلِّبُهَا فِي يَدِهِ حَتَّى رَجَعَ إِلَيْهِ الرَّسُولُ فَقَالَ قَالَتْ عَائِشَةُ صَدَقَ أَبُو هُرَيْرَةَ فَضَرَبَ ابْنُ عُمَرَ بِالْحَصَى الَّذِي كَانَ فِي يَدِهِ الْأَرْضَ ثُمَّ قَالَ لَقَدْ فَرَّطْنَا فِي قَرَارِيطَ كَثِيرَةٍ.

Maksudnya: Daripada Amir bin Sa‘d bahawa dia pernah duduk bersama Abdullah bin Umar apabila muncul Khabbab yang berkata: Wahai Abdullah bin Umar, tidak kamu mendengar apa yang dikatakan oleh Abu Hurairah bahawa dia telah mendengar Rasulullh s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang keluar mengiringi jenazah dari rumahnya (jenazah itu) dan sembahyang ke atasnya kemudian dia mengiringi jenazah itu sehingga ianya dikebumikan, dia akan memperoleh pahala sebanyak dua qirat, setiap satu bersamaan bukit Uhud. Sesiapa yang sembahyang ke atas jenazah kemudian pulang kerumahnya, dia akan memperoleh pahala seperti satu bukit Uhud.” Maka Ibnu Umar pun menghantar Khabbab supaya menanya Aisyah berkenaan kesahihan kata-kata Au Hurairah dan datang semula untuk memberitahu jawapan Aisyah. Sementara itu, Ibnu Umar memegang segenggam batu-batu masjid dan membalik-balikkannya dengan tangannya. Apabila utusannya pulang dan memberitahu bahawa Aisyah telah membenarkan kata-kata Abu Hurairah, Ibnu Umar membaling batu-batu itu ke tanah dan berkata: Sesungguhnya, kami telah melepaskan banyak qirat.

3- Hadith ketiga:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ أَعْرَابِيًّا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا عَمِلْتُهُ دَخَلْتُ الْجَنَّةَ قَالَ تَعْبُدُ اللَّهَ لَا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا وَتُقِيمُ الصَّلَاةَ الْمَكْتُوبَةَ وَتُؤَدِّي الزَّكَاةَ الْمَفْرُوضَةَ وَتَصُومُ رَمَضَانَ قَالَ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا أَزِيدُ عَلَى هَذَا فَلَمَّا وَلَّى قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلْيَنْظُرْ إِلَى هَذَا.

Maksudnya: Daripada Abu Hurairah bahawa seorang badawi telah datang kepada Rasulullah s.a.w. dan berkata: Tunjukkanlah aku satu amalan, sekiranya aku beramal dengannya, aku akan masuk syurga. Jawab Baginda: “Kamu menyembah Allah, tidak mensyirikkannya sesuatupun, mendirikan solat yang difardhukan, menyelaraskan zakat yang difardhukan dan kamu berpuasa bulan Ramadhan.” Dia berkata: Demi tuhan yang jiwaku berada di dalam tanganNya, aku tidak akan tambah amalan lain selain amalan-amalan ini. Selepas lelaki itu pergi, Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang ingin melihat lelaki dari kalangan ahli syurga, bolehlah dia melihat lelaki ini.”

0 comments:

Related Posts with Thumbnails