1.6.Konsep
Terperinci Penjanaan Taqwa Dalam
Bulan Ramadan (Perintah)
·
Bersahur dan berbuka pada waktunya:
لَا
يَزَالُ النَّاسُ بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوا الْفِطْرَ [1]
Maksudnya: Manusia
akan sentiasa berada dalam kebaikan selagi mana mereka segera berbuka puasa.
Ø Penerapan taqwa 1: Perkataan
sahur dalam bahasa Arab bererti makanan yang diambil di akhir malam sejurus
sebelum waktu subuh. Amalan ‘bersahur’ di tengah malam sewajarnya dinamakan
makan lewat malam dan bukannya sahur. Hadith di atas menunjukkan bagaimana
pentingnya muslim melewatkan sahurnya sebagaimana ianya menuntut muslim agar
mempercepatkan buka puasa. Ini mendidiknya untuk sentiasa memberi perhatian
kepada masa. Umurnya yang merupakan masa hendaklah disusun menurut kehendak
Allah Ta‘ala sesuai dengan petunjuk Rasulullah s.a.w., antara lain seperti
amalan qailulah (tidur sejenak di waktu tengahari) yang membantu muslim
untuk melaksanakan qiyamullail. Sabda Rasulullah s.a.w.:
قيلوا فإن
الشياطين لا تقيل. [2]
Maksudnya: “Tidurlah (atau rehatlah)
sejenak di waktu tengahari kerana sesungguhnya syaitan-syaitan tidak tidur pada
waktu itu.”
Ø Penerapan taqwa 2: Menepati
masa dalam bersahur dan berbuka mengundang kebaikan dan keberkatan. Justeru,
hendaklah muslim sentiasa mencari kebaikan dan keberkatan yang diiktiraf oleh
Allah Ta‘ala. Hendaklah dihindari perkara yang disangka baik dan berkat oleh
manusia tanpa bersandarkan apa-apa dalil yang sahih. Allah Ta‘ala sahaja yang
berhak menentukan wujudnya kebaikan dan keberkatan pada sesuatu tempat, waktu
dan objek.
[1] HR al-Bukhari, Kitab al-Saum, Bab Ta‘jil
al-Iftar, No. 1957. Juga Muslim, Kitab
al-Siyam, Bab Fadl al-Sahur WaTa’kid Istihbabih Wa Istihbab Ta’khirih Wa Ta‘jil
al-Fitr, No. 1838.
[2] HR
al-Tabarani dalam al-Ausat. Dihukum hasan oleh al-Albani dalam al-Silsilah
al-Sahihah 1647 dan Sahih al-Jami' 4431.
0 comments:
Post a Comment