1.2.Konsep
Terperinci Penjanaan Taqwa Dalam
Bulan Ramadan (Perintah)
·
Bacaan al-Quran al-Karim. Bulan
Ramadan adalah bulan di mana al-Quran diturunkan. Firman Allah Ta’ala (alBaarah
2:185):
Maksudnya: (Masa yang diwajibkan
kamu berpuasa itu ialah) bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran,
menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterangan yang
menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang
salah.
Ø Sudut
Amali: Justeru, wajarlah diperbanyakkan bacaan al-Quran al-Karim atau
setidak-tidaknya mendengar bacaan al-Quran al-Karim. Bacaan al-Quran merangkumi
dua aspek:
i.
Bacaan teks arabnya agar dapat
diperolehi pahala bacaan seperti sabda Rasulullah s.a.w.:
مَنْ قَرَأَ حَرْفًا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ فَلَهُ بِهِ
حَسَنَةٌ وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا لَا أَقُولُ الم حَرْفٌ وَلَكِنْ
أَلِفٌ حَرْفٌ وَلَامٌ حَرْفٌ وَمِيمٌ حَرْفٌ. [1]
Maksudnya: Sesiapa yang membaca
satu huruf daripada kitab Allah dia akan dapat satu kebaikan. Satu kebaikan itu
berganda menjadi sepuluh sepertinya. Aku tidak mengatakan bahawa alif lam mim
itu satu huruf tetapi alif satu huruf, lam satu huruf dan mim satu huruf.
ii.
Bacaan terjemahannya juga wajar
dikhatamkan agar diperolehi pahala menuntut ilmu agama Islam yang terkandung di
dalam al-Quran. Kefahaman inilah yang akan membuahkan kekhusyukan seperti dalam
hadith berikut:
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اقْرَأْ عَلَيَّ قَالَ قُلْتُ أَقْرَأُ عَلَيْكَ
وَعَلَيْكَ أُنْزِلَ قَالَ إِنِّي أَشْتَهِي أَنْ أَسْمَعَهُ مِنْ غَيْرِي قَالَ
فَقَرَأْتُ النِّسَاءَ حَتَّى إِذَا بَلَغْتُ فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ
أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَى هَؤُلَاءِ شَهِيدًا قَالَ لِي كُفَّ أَوْ
أَمْسِكْ فَرَأَيْتُ عَيْنَيْهِ تَذْرِفَانِ. [2]
Maksudnya: Daripada Abdullah bin
Mas’ud katanya, ‘berkata Rasulullah s.a.w.,“Bacalah al-Quran untukku.” Aku berkata, ‘Saya baca untukmu sedangkan ianya
diturunkan ke atasmu?’ Sabdanya, “Sesungguhnya saya ingin mendengarnya daripada
orang lain.” Abdullah berkata, ‘Sayapun baca surah al-Nisa’ sehingga apabila
sampai ayat {Maka bagaimanakah jika Kami bawakan daripada setiap umat itu
seorang saksi, dan Kami bawakan engkau sebagai saksi ke atas mereka}, baginda
berkata, ‘Berhenti.’ Lalu aku melihat air mata di kedua-dua matanya.’
Ø Penerapan
Taqwa 1: Sebelum ini telah dijelaskan bahawa akhlak mulia mestilah berteraskan
al-Quran. Justeru, al-Quran perlulah sentiasa didampingi bagi mendapatkan
petunjuknya. Setelah diperbanyakkan bacaan teks arab dan terjemahannya dalam
bulan Ramadan, wajarlah diteruskan amalan ini di bulan-bulan yang lain. Sabda
Rasulullah s.a.w.:
تَعَاهَدُوا
الْقُرْآنَ فَوَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَهُوَ أَشَدُّ تَفَصِّيًا مِنْ
الْإِبِلِ فِي عُقُلِهَا. [3]
Maksudnya: “Jagalah
al-Quran. Demi tuhan yang jiwaku berada di tanganNya, al-Quran itu lebih mudah
hilang daripada unta yang ditambat.”
Ø Penerapan
Taqwa 2: Inilah juga masanya untuk ditinggalkan lagu-lagu yang diiringi muzik
tidak kira samada lagu yang melalaikan mahupun lagu yang disifatkan orang ramai
sebagai ‘islamik’. Alternatifnya ialah al-Quran. Jika seseorang itu sibuk
dengan al-Quran, pastinya dia tidak mempunyai masa untuk musik. Di samping itu,
perlulah diketahui bahawa penggunaan muzik adalah dilarang oleh Rasulullah
s.a.w. seperti di dalam hadith berikut:
لَيَكُونَنَّ
مِنْ أُمَّتِي أَقْوَامٌ يَسْتَحِلُّونَ الْحِرَ وَالْحَرِيرَ وَالْخَمْرَ
وَالْمَعَازِفَ. [4]
Maksudnya: “Akan wujud dalam
umatku orang-orang yang menghalalkan zina, sutera, arak dan alat muzik.”
Akan tetapi, jika didendangkan lagu-lagu islamik tanpa
muziknya, ia akan menjadi seperti syair-syair yang dibenarkan oleh Rasulullah
s.a.w. untuk perbagai tujuan seperti:
i.
Mempertahankan Islam.
ii.
Menghiburkan hati dalam pengembaraan.
iii.
Hiburan di hari raya.
iv.
Hiburan di hari perkahwinan.
[1] HR
al-Tirmizi, Kitab Thawab al-Quran ‘an Rasul Allah, Bab Ma Ja’a Fi Man Qara’a
Harfan Min al-Quran Ma Lahu Min al-Ajr, No. 2910. Dihukum Sahih oleh al-Albani.
[2] HR
al-Bukhari, Kitab Fada‘il al-Quran, Bab al-Buka’ ‘Inda Qira’at al-Quran, No.
4667. Muslim Kitab Salat al-Musafirin Wa Qasriha, Bab Fadl Istima‘ al-Quran Wa
Talab al-Qira’ah Min Hafizih, No. 1332.
[3] HR
al-Bukhari, Kitab Fada‘il al-Quran, Bab Istidzkar al-Quran Wa Ta‘ahudihi, No.
4645. Muslim Kitab Salat al-Musafirin Wa Qasriha, Bab al-Amr Bi Ta‘ahhud
al-Quran…, No. 1317.
[4] HR
al-Bukhari (secara Mu‘allaq bi sighah al-jazm), Kitab al-Ashribah, Bab Ma Ja’a
Fi Man Yastahillu al-Khamra Wa Yusammihi Bi Ghair Ismih.
0 comments:
Post a Comment