Menggenggam Bara Api: Antara Motivasi dan Tribulasi
Dr Fadlan Mohd Othman
Student Affairs Division
Al-Madinah International University
[ فَإِنَّ مِنْ وَرَائِكُمْ أَيَّامًا
الصَّبْرُ فِيهِنَّ مِثْلُ الْقَبْضِ عَلَى الْجَمْرِ ] رواه الترمذي
Sesungguhnya di belakang kamu kelak
merupakan hari-hari yang memerlukan kesabaran. Kesabaran di masa itu seperti
memegang bara api.
Siri 1- HADITH TENTANG ORANG ASING:
Di dalam sebuah hadith Rasulullah r telah bersabda di dalam sebuah hadith riwayat Muslim:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ [بَدَأَ
الْإِسْلَامُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ.][1]
Maksudnya: Sesungguhnya Islam telah bermula dalam keadaan
asing, dan ia akan kembali menjadi asing sepertimana ia mula. Maka sepohon
pokok di syurga (sebagai ganjaran) bagi orang-orang asing itu.
Dalam riwayat lain:
عن عَبْد اللَّهِ
بْنَ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِي قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ ذَاتَ يَوْمٍ وَنَحْنُ عِنْدَهُ [طُوبَى لِلْغُرَبَاءِ] فَقِيلَ مَنْ
الْغُرَبَاءُ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ [أُنَاسٌ صَالِحُونَ فِي أُنَاسِ سُوءٍ
كَثِيرٍ مَنْ يَعْصِيهِمْ أَكْثَرُ مِمَّنْ يُطِيعُهُمْ] [2]
Maksudnya: Sepohon pokok (sebagai ganjaran) bagi
orang-orang asing itu. Maka ditanya; Siapakah mereka wahai Rasulullah? Jawab
Baginda: Mereka ialah orang-orang yang saleh di kalangan jumlah manusia rosak
yang banyak, orang yang mengingkari mereka lebih banyak dari orang yang
mentaati mereka.
Dalam riwayat lain:
عَنْ جَدِّهِ
(عمرو بن عوف بن زيد) أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ [ إِنَّ الدِّينَ بَدَأَ غَرِيبًا وَيَرْجِعُ غَرِيبًا فَطُوبَى
لِلْغُرَبَاءِ الَّذِينَ يُصْلِحُونَ مَا أَفْسَدَ النَّاسُ مِنْ بَعْدِي مِنْ
سُنَّتِي.] [3]
Maksudnya: Sesungguhnya agama ini telah bermula dalam
keadaan asing, dan ia akan kembali menjadi asing. Maka sepohon pokok di syurga
(sebagai ganjaran) bagi orang-orang asing itu. Mereka ialah orang-orang yang
memulihkan sunnahku yang telah dirosakkan oleh manusia selepasku.
Siri
2- CIRI-CIRI ORANG ASING DAN GANJARAN MEREKA:
Secara menyeluruh, orang-orang asing ini mempunyai ciri-ciri
berikut:
1-
Beramal
saleh menepati ikhlas dan sunnah.
2-
Menghidupkan,
mempertahankan serta menyebar sunnah Rasulullah r.
Di dalam sebuah hadith, Rasulullah r telah menerangkan ganjaran mereka yang berpegang dengan
ajaran Islam di akhir zaman seperti berikut:
عَنْ أَبِي
أُمَيَّةَ الشَّعْبَانِيِّ قَالَ أَتَيْتُ أَبَا ثَعْلَبَةَ الْخُشَنِيَّ فَقُلْتُ
لَهُ كَيْفَ تَصْنَعُ بِهَذِهِ الْآيَةِ قَالَ أَيَّةُ آيَةٍ قُلْتُ قَوْلُهُ
تَعَالَى يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لَا يَضُرُّكُمْ
مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ قَالَ أَمَا وَاللَّهِ لَقَدْ سَأَلْتَ عَنْهَا
خَبِيرًا سَأَلْتُ عَنْهَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
فَقَالَ بَلْ ائْتَمِرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَتَنَاهَوْا عَنْ الْمُنْكَرِ حَتَّى
إِذَا رَأَيْتَ شُحًّا مُطَاعًا وَهَوًى مُتَّبَعًا وَدُنْيَا مُؤْثَرَةً
وَإِعْجَابَ كُلِّ ذِي رَأْيٍ بِرَأْيِهِ فَعَلَيْكَ بِخَاصَّةِ نَفْسِكَ وَدَعْ
الْعَوَامَّ فَإِنَّ مِنْ وَرَائِكُمْ أَيَّامًا الصَّبْرُ فِيهِنَّ مِثْلُ
الْقَبْضِ عَلَى الْجَمْرِ لِلْعَامِلِ فِيهِنَّ مِثْلُ أَجْرِ خَمْسِينَ رَجُلًا
يَعْمَلُونَ مِثْلَ عَمَلِكُمْ قَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْمُبَارَكِ وَزَادَنِي
غَيْرُ عُتْبَةَ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَجْرُ خَمْسِينَ مِنَّا أَوْ مِنْهُمْ
قَالَ بَلْ أَجْرُ خَمْسِينَ مِنْكُمْ.] [4]
Maksudnya: Daripada Abu Umayyah al-Sya‘bani berkata, “Aku
telah datang kepada Abu Tha‘labah al-Khusyani dan bertanya: Bagaimanakah
tafsiran kamu terhadap ayat ini? Jawabnya: Ayat mana? Aku berkata: firman Allah
Ta‘ala (Maksudnya: ) Katanya: Demi Allah, sesungguhnya kamu telah bertanya
kepada orang yang mengetahui tentang tafsirnya. Aku pernah bertanya kepada
Rasulullah r, lalu Baginda menjawab “Maksudnya ialah: hendaklah kamu
menyuruh kepada kebaikan dan melarang daripada kemungkaran sehinggalah apabila
kamu melihat ketaatan terhadap rasa tamak, ikutan terhadap hawa nafsu,
mendahulukan dunia dan rasa bangga seseorang itu terhadap pendapatnya; di masa
itu hendaklah kamu menjaga diri kamu sendiri dan tinggalkanlah hal orang lain.
Sesungguhnya di belakang kamu kelak merupakan hari-hari yang memerlukan
kesabaran. Kesabaran di masa itu seperti memegang bara api. Orang yang beramal
dengan Islam di masa itu mendapat pahala lima
puluh orang yang beramal seperti amalan kamu sekarang (sahabat).” –berkata
Abdullah bin al-Mubarak: Seorang perawi selain Utbah telah menambah- ada orang
yang bertanya: Wahai Rasulullah, adakah pahala lima puluh dari kalangan kami (sahabat) atau
dari kalangan mereka? Jawab Rasulullah “Bahkan pahala lima puluh dari kalangan kamu (sahabat).”
Siri
3- PERBANDINGAN ANTARA DULU DAN SEKARANG (PERIHAL "ORANG ASING"):
Islam telah bermula
dalam keadaan asing. Rasulullah r telah diutuskan membawa Islam yang berlandaskan Tauhid di dalam
masyarakat Arab yang ditenggelami oleh syirik. Dengan ini dakwah Baginda adalah
sangat asing dengan keadaan orang Arab waktu itu.
Rasulullah r memberitahu kita bahawa di akhir zaman nanti -kita termasuk
juga dalam tempoh ini-, keadaan akan kembali seperti pada permulaan dakwah
Islam. Syirik akan berleluasa, Tauhid akan menjadi perkara asing. Apabila
Tauhid dinodai unsur-unsur syirik, Syari’ah juga turut ternoda dan rosak.
Manakan tidak, sedangkan kita telahpun mengetahui bahawa Aqidah Tauhid adalah
teras Syari’ah yang suci dari unsur-unsur syirik dan bid’ah.
Islam adalah suatu agama yang asing di kalangan agama-agama
lain. Di dalam Islam itu sendiri, ASWJ juga adalah asing di kalangan pecahan
golongan-golongan Islam yang lain.
Siri
4- BID’AH TIMBUL SUNNAH LENYAP (PERIHAL "ORANG ASING"):
Setiap kali satu bid’ah dicipta, pasti akan lenyap satu
Sunnah. Seorang tabi‘in Hasan bin Atiyah telah berkata:
مَا ابْتَدَعَ
قَوْمٌ بِدْعَةً فِي دِينِهِمْ إِلَّا نَزَعَ اللَّهُ مِنْ سُنَّتِهِمْ مِثْلَهَا
ثُمَّ لَا يُعِيدُهَا إِلَيْهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ. [5]
Maksudnya: Hasan bin Atiyah telah berkata: Tiada satupun
kaum yang membuat bid’ah dalam agama mereka kecuali Allah Ta‘ala akan mencabut
satu perkara yang sepertinya daripada sunnah mereka, dan kemudian Dia tidak
akan mengembalikannya kepada mereka sehinggalah datangnya hari kiamat.
Lama kelamaan, sesiapa sahaja yang berusaha menghidupkan
sunnah Rasulullah r dalam Aqidah dan Syari’ah akan dituduh dengan
berbagai-bagai tuduhan. Dia akan dituduh sebagai; sesat, pembawa bid’ah,
mereka-reka benda baru, masih muda dan mentah, menentang amalan ‘ibadah’ yang
diwarisi, kolot, pelampau dan lain-lain lagi.
Pada hakikatnya, merekalah orang-orang asing itu.. Merekalah
yang akan mendapat ganjaran sepohon pokok di syurga kelak. Ini adalah janji
dari Allah Ta’ala untuk mereka kerana mereka telah berusaha bersungguh-sungguh
menentang arus yang keras lagi kuat. Mereka perlu kepada dua perkara dalam
memastikan kesinambungan amalan mereka, iaitu:
1-
Keyakinan
(Keikhlasan) yang teguh.
2-
Kesabaran
yang kuat.
Firman Allah Ta’ala dalam surah Al-Sajdah (32: 24):
â $oYù=yèy_ur öNåk÷]ÏB Zp£Jͬr& crßöku $tRÍöDr'Î/ $£Js9 (#rçy9|¹ ( (#qçR%2ur $uZÏG»t$t«Î/ tbqãZÏ%qã ÇËÍÈ á
Maksudnya: Dan Kami jadikan di antara mereka itu
pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah Kami ketika mereka
sabar. Dan adalah mereka meyakini ayat-ayat Kami.
Sesungguhnya Rasulullah r telahpun memberitahu kita keadaan jalan ke neraka dan
keadaan jalan ke syurga dengan sabdanya dalam sebuah hadith:
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ [ حُفَّتْ
الْجَنَّةُ بِالْمَكَارِهِ وَحُفَّتْ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ.] [6]
Maksudnya: Syurga itu telah dihiasi dengan
perkara-perkara yang tidak disukai, dan neraka itu telah dihiasi dengan
perkara-perkara yang sesuai dengan syahwat (hawa nafsu).
Siri
5- IMAN DAN PENGHARAPAN:
Di dalam melakukan suruhan dan meninggalkan larangan ajaran
Islam, seseorang itu mestilah benar-benar beriman bahawa perkara tersebut
disyari’atkan oleh Allah Tacala dan benar-benar mengharapkan ganjaran baik dari Tuhannya.
Antara dalil yang menganjurkan dua perkara ini ialah:
1- Hadith pertama:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ [ مَنْ
صَامَ رَمَضَانَ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ.]
[7]
Maksudnya: Barangsiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan
dengan penuh keimanan dan pengharapan, akan diampunkan dosanya yang silam.
2- Hadith kedua:
عَنْ أَبِيهِ
(عامر بن سعد بن أبي وقاص) أَنَّهُ كَانَ قَاعِدًا عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ إِذْ طَلَعَ خَبَّابٌ صَاحِبُ الْمَقْصُورَةِ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ
بْنَ عُمَرَ أَلَا تَسْمَعُ مَا يَقُولُ أَبُو هُرَيْرَةَ أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ [ مَنْ خَرَجَ مَعَ جَنَازَةٍ
مِنْ بَيْتِهَا وَصَلَّى عَلَيْهَا ثُمَّ تَبِعَهَا حَتَّى تُدْفَنَ كَانَ لَهُ
قِيرَاطَانِ مِنْ أَجْرٍ كُلُّ قِيرَاطٍ مِثْلُ أُحُدٍ وَمَنْ صَلَّى عَلَيْهَا
ثُمَّ رَجَعَ كَانَ لَهُ مِنْ الْأَجْرِ مِثْلُ أُحُدٍ] فَأَرْسَلَ ابْنُ عُمَرَ
خَبَّابًا إِلَى عَائِشَةَ يَسْأَلُهَا عَنْ قَوْلِ أَبِي هُرَيْرَةَ ثُمَّ
يَرْجِعُ إِلَيْهِ فَيُخْبِرُهُ مَا قَالَتْ وَأَخَذَ ابْنُ عُمَرَ قَبْضَةً مِنْ
حَصْبَاءِ الْمَسْجِدِ يُقَلِّبُهَا فِي يَدِهِ حَتَّى رَجَعَ إِلَيْهِ الرَّسُولُ
فَقَالَ قَالَتْ عَائِشَةُ صَدَقَ أَبُو هُرَيْرَةَ فَضَرَبَ ابْنُ عُمَرَ
بِالْحَصَى الَّذِي كَانَ فِي يَدِهِ الْأَرْضَ ثُمَّ قَالَ لَقَدْ فَرَّطْنَا فِي
قَرَارِيطَ كَثِيرَةٍ. [8]
Maksudnya: Daripada Amir bin Sa‘d bahawa dia pernah duduk
bersama Abdullah bin Umar apabila muncul Khabbab yang berkata: Wahai Abdullah
bin Umar, tidak kamu mendengar apa yang dikatakan oleh Abu Hurairah bahawa dia
telah mendengar Rasulullh r bersabda: “Sesiapa yang keluar mengiringi jenazah dari
rumahnya (jenazah itu) dan sembahyang ke atasnya kemudian dia mengiringi
jenazah itu sehingga ianya dikebumikan, dia akan memperoleh pahala sebanyak dua
qirat, setiap satu bersamaan bukit Uhud. Sesiapa yang sembahyang ke atas
jenazah kemudian pulang kerumahnya, dia akan memperoleh pahala seperti satu
bukit Uhud.” Maka Ibnu Umar pun menghantar Khabbab supaya menanya Aisyah
berkenaan kesahihan kata-kata Au Hurairah dan datang semula untuk memberitahu
jawapan Aisyah. Sementara itu, Ibnu Umar memegang segenggam batu-batu masjid
dan membalik-balikkannya dengan tangannya. Apabila utusannya pulang dan
memberitahu bahawa Aisyah telah membenarkan kata-kata Abu Hurairah, Ibnu Umar
membaling batu-batu itu ke tanah dan berkata: Sesungguhnya, kami telah
melepaskan banyak qirat.
3- Hadith ketiga:
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ أَعْرَابِيًّا أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ دُلَّنِي عَلَى عَمَلٍ إِذَا عَمِلْتُهُ
دَخَلْتُ الْجَنَّةَ قَالَ تَعْبُدُ اللَّهَ لَا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا وَتُقِيمُ
الصَّلَاةَ الْمَكْتُوبَةَ وَتُؤَدِّي الزَّكَاةَ الْمَفْرُوضَةَ وَتَصُومُ
رَمَضَانَ قَالَ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا أَزِيدُ عَلَى هَذَا فَلَمَّا
وَلَّى قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ سَرَّهُ أَنْ
يَنْظُرَ إِلَى رَجُلٍ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَلْيَنْظُرْ إِلَى هَذَا. [9]
Maksudnya: Daripada Abu Hurairah bahawa seorang badawi
telah datang kepada Rasulullah r dan berkata: Tunjukkanlah aku satu amalan, sekiranya aku
beramal dengannya, aku akan masuk syurga. Jawab Baginda: “Kamu menyembah Allah,
tidak mensyirikkannya sesuatupun, mendirikan solat yang difardhukan,
menyelaraskan zakat yang difardhukan dan kamu berpuasa bulan Ramadhan.” Dia
berkata: Demi tuhan yang jiwaku berada di dalam tanganNya, aku tidak akan
tambah amalan lain selain amalan-amalan ini. Selepas lelaki itu pergi,
Rasulullah r bersabda: “Sesiapa yang ingin melihat lelaki dari kalangan
ahli syurga, bolehlah dia melihat lelaki ini.”
Siri
6- KAITAN ANTARA HAQ DAN BILANGAN:
Sesungguhnya bilangan yang sikit tidak sekali-kali menjadi
dalil bahawa sesuatu perkara itu tidak benar / haq. Yang haq itu dikenalpasti
dengan Al-Quran dan As-Sunnah dan bukannya dengan jumlah orang yang beramal
dengannya. Di antara ayat-ayat yang menerangkan perkara ini ialah:
1- Firman Allah Ta‘ala dalam surah Al-An’aam 6:116):
â bÎ)ur ôìÏÜè? usYò2r& `tB Îû ÇÚöF{$# x8q=ÅÒã `tã È@Î6y «!$# 4 bÎ) tbqãèÎ7Ft wÎ) £`©à9$# ÷bÎ)ur öNèd wÎ) tbqß¹ãøs ÇÊÊÏÈ á
Maksudnya: Dan jika kamu menuruti kebanyakan orang-orang
yang di muka bumi ini, niscaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah.
Mereka tidak lain hanyalah mengikuti persangkaan belaka, dan mereka tidak lain
hanyalah berdusta (terhadap allah).
2- Firman Allah Ta‘ala dalam surah Saba
(34:13):
â ×@Î=s%ur ô`ÏiB yÏ$t6Ïã âqä3¤±9$# ÇÊÌÈ á
Maksudnya: Dan sedikit sekali dari hamba-hambaku yang
berterima kasih.
Kesimpulannya, hendaklah orang yang benar-benar inginkan kebenaran
kembali kepada Al-Quran dan As-Sunnah. Pada masa yang sama dia mesti ingat
bahawa dengan memasuki jalan ini, bermakna dia akan menjadi orang asing. Di
dalam mengharungi rintangan-rintangan sepanjang jalan yang mulia ini, hendaklah
dia sentiasa ikhlas dan sabar sehinggalah Allah Ta’ala meredhainya. Itulah sebenarnya
tujuan murni dan destinasi sejati kehidupan di dunia ini menuju alam ukhrawi…
[1] صحيح مسلم رقم (145) كتاب الإيمان باب (65)
بيان أن الإسلام بدأ غريبا وسيعود غريبا وإنه يأرز بين المسجدين.
[3] سنن الترمذي رقم (2630) باب (13) ما جاء أن
الإسلام بدأ غريبا وسيعود غريبا.
0 comments:
Post a Comment