RSS Feeds

Translate


4.23.2010

(Siri 4) Siri Santapan Ilmiah Imaniyyah Berkaitan "Orang Asing" (الغرباء)

Cetak Halaman

Siri 4- BID’AH TIMBUL SUNNAH LENYAP (PERIHAL "ORANG ASING"):

Setiap kali satu bid’ah dicipta, pasti akan lenyap satu Sunnah. Seorang tabi‘in Hasan bin Atiyah telah berkata:

مَا ابْتَدَعَ قَوْمٌ بِدْعَةً فِي دِينِهِمْ إِلَّا نَزَعَ اللَّهُ مِنْ سُنَّتِهِمْ مِثْلَهَا ثُمَّ لَا يُعِيدُهَا إِلَيْهِمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ.

Maksudnya: Hasan bin Atiyah telah berkata: Tiada satupun kaum yang membuat bid’ah dalam agama mereka kecuali Allah Ta‘ala akan mencabut satu perkara yang sepertinya daripada sunnah mereka, dan kemudian Dia tidak akan mengembalikannya kepada mereka sehinggalah datangnya hari kiamat.

Lama kelamaan, sesiapa sahaja yang berusaha menghidupkan sunnah Rasulullah s.a.w. dalam Aqidah dan Syari’ah akan dituduh dengan berbagai-bagai tuduhan. Dia akan dituduh sebagai; sesat, pembawa bid’ah, mereka-reka benda baru, masih muda dan mentah, menentang amalan ‘ibadah’ yang diwarisi, kolot, pelampau dan lain-lain lagi.

Pada hakikatnya, merekalah orang-orang asing itu.. Merekalah yang akan mendapat ganjaran sepohon pokok di syurga kelak. Ini adalah janji dari Allah Ta’ala untuk mereka kerana mereka telah berusaha bersungguh-sungguh menentang arus yang keras lagi kuat. Mereka perlu kepada dua perkara dalam memastikan kesinambungan amalan mereka, iaitu:

1- Keyakinan (Keikhlasan) yang teguh.
2- Kesabaran yang kuat.

Firman Allah Ta’ala dalam surah Al-Sajdah (32: 24):

Maksudnya: Dan Kami jadikan di antara mereka itu pemimpin-pemimpin yang memberi petunjuk dengan perintah Kami ketika mereka sabar. Dan adalah mereka meyakini ayat-ayat Kami.

Sesungguhnya Rasulullah telahpun memberitahu kita keadaan jalan ke neraka dan keadaan jalan ke syurga dengan sabdanya dalam sebuah hadith:

[ حُفَّتْ الْجَنَّةُ بِالْمَكَارِهِ وَحُفَّتْ النَّارُ بِالشَّهَوَاتِ.]

Maksudnya: Syurga itu telah dihiasi dengan perkara-perkara yang tidak disukai, dan neraka itu telah dihiasi dengan perkara-perkara yang sesuai dengan syahwat (hawa nafsu).

0 comments:

Related Posts with Thumbnails